گزارش جام جم آنلاین از بازار مصالح ساختمانی

رکود در بازار مصالح و آهن / قدرت خرید مردم کاهش یافته است

رکود در حوزه ساخت و ساز و کاهش صدور پروانه های ساختمانی طی سالهای گذشته باعث شده است تا بازار صنایع وابسته به صنعت ساختمان و همچنین بازار فروش محصولات ساختمانی نیز دچار رکود شود به گونه ای که معاون وزیر صنایع نیز پیش از این در گفت و گو با جام جم آنلاین از رکود در 50 صنعت مرتبط با بخش ساختمان خبر داده بود .
کد خبر: ۹۷۴۳۸۶
رکود در بازار مصالح و آهن / قدرت خرید مردم کاهش یافته است

به گزارش جام جم آنلاین ، وضعیت فروش کالاهایی چون سیمان ، گچ و آهن و مصالح بهداشتی ساختمان و آهن در بازار نیز نشان می دهد که به دلیل کاهش تقاضا، فروش این محصولات نیز همچنان در رکود است .

محمد آزاد رییس اتحادیه صنف آهن فروشان در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین درباره وضعیت بازار آهن در 8 ماه نخست امسال گفت : در هشت ماه نخست امسال معاملات مسکن تا حدودی نسبت به سال گذشته رشد داشته است اما در بخش ساخت و ساز رونقی دیده نمی شود و هنوز در این بخش ضعیف هستیم وبخش ساخت و ساز به معنی تجاری هنوز رونق نگرفته است و شاید فقط یکسری از افرادی که به دنبال باز سازی خانه هستند اقدام به خرید می کنند.

وی افزود :محصول آهن در انبارها به اندازه نیاز مردم دپو شده است و این باعث شده کارخانه های ما به دنبال چاره اندیشی برای صادرات محصولات خودباشند و در تلاشند مازاد تولیدات خود را به کشورهای همجوار از جمله عراق صادر کنند و نگذارند که بیش از حد محصول دپو شود.

آزاد با اشاره به اینکه ظرفیت تولید آهن درکشور پایین نیامده است گفت: اگر بخواهیم افزایش ظرفیت هم می توانیم ایجاد کنیم . خوشبختانه صادرات سال 95 نسبت به سال 94خیلی رشد داشته وبیشتر کشورهای همجوار از جمله عراق، افغانستان و شیخ نشینها نیازشان را از ایران تامین می کنند و بخشی ازآن حتی به اروپا هم صادر می شود.

از سوی دیگر بازار مصالح ساختمانی نیز به گفته فعالان بازار هنوز در رکود به سر می برد .یکی از مصالح فروشان به جام جم آنلاین می گوید هنوز رونقی در بازار دیده نمی شود و بیشتر کسانی که برای خرید مراجعه می کنند جهت بازسازی و نوسازی خانه هایشان است .

اسماعیل کاظمی قهی رییس اتحادیه فروشندگان گچ، آهک و مصالح ساختمانی نیز درگفت و گو با افزود: اگر چه معاملات مسکن در سال 95 نسبت به سال 94 بهتر شده است اما در بحث ساخت و ساز اینگونه نیست وهمین موضوع باعث شده است تا بازار مصالح ساختمانی نیز رونق نداشته باشد.

وی افزود: براساس آمار منتشر شده تعداد صدورپروانه های ساختمانی در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 51 درصد و در سال 94 نسبت به سال 93 حدود 28 درصد کاهش داشته است و امسال نیز نسبت به سال 94 کاهش صدور پروانه ساختمان را داشتیم و با چنین وضعیتی می توان گفت بازار فروش مصالح ساختمانی در رکود کامل است .

به گفته کاظمی به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و کاهش قدرت خرید مردم حتی کارهای بازسازی و مرمتی نیز کاهش یافته است .

وی پیش بینی کرد که بازار مصالح ساختمانی تا پایان سال و همچنین سه ماه نخست سال آینده به همین منوال باقی بماند و تغییری نداشته باشد.

سیما رادمنش -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رضا
-
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
۰
۰
قدر خرید پایین و دندان همه اصناف تیز برای گرانی بیشتر
آرمین
-
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
دقیقا درست می فرمایید.هیچ نظارت و كنترلی برای افسار لجام گسیخته وجود ندارد.

نیازمندی ها