گزارش جام جم آنلاین از بازار مصالح ساختمانی

رکود در بازار مصالح و آهن / قدرت خرید مردم کاهش یافته است

رییس سابق کانون انبوه سازان مسکن در گفتگو با جام جم آنلاین :

ساخت و ساز مسکن امسال و سال آینده از رکود خارج نمی شود

رییس سابق کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان گفت : بخش ساخت و ساز مسکن امسال و سال آینده از رکود خارج نمی شود، مگر آنکه دولت برای ایجاد رونق در این بخش برنامه ای ارائه دهد تا انگیزه سرمایه گذاری ایجاد شود .
کد خبر: ۹۶۸۳۳۵
ساخت و ساز مسکن امسال و سال آینده از رکود خارج نمی شود

ایرج رهبر در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، افزود :بخش ساخت و ساز تکانی نخورده است و اگر دولت می خواهد با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات نظر مردم را جلب کند بایدبرنامه ای برای تحرک در این بخش ارائه دهد، چرا که بخش مسکن حوزه ای است که مردم به طور مستقیم با آن درگیرند و هر اتفاقی در این بخش بی افتد اثرات آن در زندگی مردم محسوس است، بنابراین باید در اولویت کار دولت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر ساله حدود 850 هزار ازدواج در کشور اتفاق می افتد گفت :با توجه به نیازسالانه و آمار ازدواج باید هر سال بیش از یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود ،اما این رقم کمتر از 500 هزار واحد است و کمبود های ساخت سالهای گذشته نیز بر روی هم انباشت شده است .

رهبر در پاسخ به این پرسش که با توجه به محدودیت منابع مالی دولت ،برای بهر ه گیری از سرمایه بخش خصوصی و مردم باید چه اقدامی صورت گیرد گفت :بخش خصوصی باید انگیزه داشته باشد اگر می خواهیم که بخش خصوصی در بخش مسکن فعال شود باید تشویق هایی مثل معافیت های مالیاتی یا تخفیف در عوارض های شهرداری و یا فروش در تراکم ها را درنظر گیریم .

به گفته وی دولت همچنین می تواند برای ایجاد انگیزه در سازندگان در جاهای مشخصی زمین با شرایط سهل و آسان در اختیار آنها بگذارد به عبارتی زمین را باارزش روز قیمت گذاری کند و مبلغ آن را طی 10 سال بگیرد .

رییس سابق کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند اظهار داشت : اگر توان خرید نباشد سرمایه گذار سرمایه اش قفل می شود و نمی تواند بسازد درواقع تولید کننده وقتی هزینه های زیادی پرداخت می کند در نهایت باید از مردم باز پس بگیرد، بنابراین روی توان هردو تاثیر می گذارد و اگرمردم نتوانند بخرند خوب تولید هم نمی شودو الان رکودی که ماداریم بیشتر به همین مسئله باز می گردد .

رهبر تصریح کرد : بر اساس آمار نفوس و مسکن در سال 86 حدود 17.5 میلیون خانوار در مقابل 16 میلیون واحد مسکونی داشتیم که اختلافش 1.5 واحد بود اما هم اینک تعداد خانوار به 23 میلیون خانوار رسیده است و ساخت و سازها طبق برنامه پیش نرفته است و باید آمار جدید نفوس و مسکن اعلام شود تا مشخص شود این فاصله چقدر است .

وی گفت : از سال 86 قرار بود طی 10 سال حدود 15 میلیون واحد ساخته شود تا میزان عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود اما این اتفاق نیفتاد ه است .

سیما رادمنش_ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
بی نام
-
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
جناب رهبر چطور میفرمایید كمبود مسكن وجود دارد . الان تو یك كوچه دو متری همه خونه ها تبدیل شده به حداقل 4 طبقه و 8 واحد . شما یا مغرضانه میفرمایید یا داخل خیابانها و كوچه های تهران نیستید . تهران و كرج به حد انفجار رسیده است
یك شهروند
-
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
خوب ممكن توزیع خانه های ساخته شده خوب نباشه اگر عرضه به اندازه كافی بود اجاره ها اینقدر بالا نمی رفت
امید
-
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
به كوری چشم بساز بندازها ركود مسكن همچنان ادامه داره اگه اونا دنبال پولند باید پولشون رو به صنعت و صادرات منتقل كنند.
نادر
-
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
۰
۰
میگن مسكن دچار ركود شده موقع تصمیم به خرید از شنیدن قیمت ها مخمون سوت میكشه. منطقه پنج تهران آب و هوای نسبتا خوبی داره و تردد راحته تا جاییكه بنده پیگیرم از اسفند پارسال تا امسال 30 درصد قیمتا بیشتر شده متاسفانه

نیازمندی ها