کشتار اخیر شیعیان نیجریه توسط ارتش این کشور به دلیل بر گزاری مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) بار دیگر این سوال را در اذهان مطرح ساخت که چه کسانی پشت پرده کشتار شیعیان نیجریه قرار دارند؟ جمعیت 12 میلیونی شیعیان در نیجریه طی سال‌های اخیر همواره مورد تهاجم ارتش این کشور قرار داشته‌اند به گونه‌ای که طی آذر سال گذشته در جریان حمله ارتش به شیعیان منطقه زاریا بیش از هزار نفر از شیعیان به شهادت رسیدند. در این حمله وحشیانه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه بشدت مجروح و به بازداشتگاهی انتقال داده شد که از سرنوشت وی هنوز اطلاعی در دست نیست.
کد خبر: ۹۶۹۸۹۷

شیخ زکزاکی طی سال‌های اخیر تلاش داشته تا شیعیان نیجریه را از هر گونه ارتکاب اعمال افراطی باز دارد و از انجام هر گونه اقدامی که حساسیت سایر طیف‌های مذهبی نیجریه را برانگیزد، خود‌داری می‌کرد. شیعیان نیز همواره در ایام مراسم مذهبی به قوانین کشور نیجریه پایبند بوده و حتی در برگزاری مراسم عزاداری با مقامات محلی هماهنگی‌های لازم را به عمل می‌آوردند. اما با این حال در جریان مراسم عزاداری شیعیان در روزهای اخیر ارتش نیجریه بدون هیچ گونه دلیلی به تجمع عزاداران شیعه حمله کرد که بر اثر آن ده‌ها نفر از عزاداران شهید و زخمی شدند. برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی با کمک وهابی‌های افراطی رژیم آل‌سعود و کمک مالی عربستان زمینه حمله به مراسم عزاداری شیعیان نیجریه را فراهم کرده است.

دلیل این امر این است که رژیم‌های صهیونیستی و عربستان بشدت از گسترش مکتب اهل‌البیت علیهم‌السلام در آفریقا بویژه نیجریه وحشت دارند؛ زیرا با وجود فشارهای شدید هر سال بر جمعیت شیعیان نیجریه افزوده می‌شود. عربستان در توجیه جنایات خود علیه شیعیان نیجریه با استفاده از رسانه‌های گسترده خود مدعی شده که این گروه امتدادی از ادبیات انقلاب اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان هستند و در آینده منافع آمریکا و غرب را تهدید خواهند کرد. لذا رژیم عربستان با پرداخت صدها میلیون دلار به برخی ژنرال‌های ارتش نیجریه آنان را به سرکوب شیعیان این کشور تشویق می‌کند.

متاسفانه طی سال‌های اخیر سازمان ملل و نهادهای مدعی دفاع از حقوق بشر که نگاهی کاملا دوگانه نسبت به مسائل مختلف انسانی دارند کوچک‌ترین واکنشی در برابر کشتار شیعیان نیجریه از خود نشان نداده‌اند. سکوت جامعه جهانی نسبت به حملات ارتش نیجریه،‌ وهابی‌ها و بوکوحرام به شیعیان نیجریه موجب شده که حتی رسانه‌های غربی در برابر این جنایات سکوت اختیار کنند. نفوذ لابی صهیونیستی در آفریقا و نیز در بین نیروهای مسلح نیجریه و دلارهای نفتی عربستان از عوامل اصلی اقدامات سرکوبگرانه ژنرال‌های ارتش نیجریه علیه شیعیان مظلوم این کشور است. بنابراین اگر جامعه جهانی همچنان به سکوت خود در برابر کشتار شیعیان نیجریه ادامه دهد، مثلث اسرائیل، عربستان و بوکوحرام به جنایات خود در سرکوب شیعیان ادامه خواهند داد.

حسن هانی‌زاده

کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها