اما نقش انسانها در آلودگی هوا را نمیتوان نادیده گرفت، چراکه تخمین زده میشود منابع متحرک حدود 80 درصد از آلودگی هوا را دارند، اما دراین میان، استفاده شهروندان از خودروی شخصی و نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب به این مساله دامن زده است به همین دلیل، توجه ویژهای باید به گسترش حمل و نقل عمومی کرد و شرایطی را به وجود آورد که در آن شهروندان با کمترین مشکل بتوانند از آن بهره ببرند.
در واقع اگر سیستم حمل و نقل عمومی به گونهای باشد که در دسترس بوده و از برنامه منظمی نیز برخوردار باشد، میتوان امیدوار بودکه از آلودگی هوای کلانشهرها کاسته شود.
چنین مشکلاتی حل نمیشود مگر اینکه دولت و شهرداریها با یکدیگر همکاری مناسبی داشته باشند تا بتوان در زمان کوتاهتری خطوط مترو را گسترش داد.
بنابراین برای حل مشکل آلودگی هوا باید همه دستگاهها به وظیفه خود عمل کنند، البته شهروندان نیز برای حل این مشکل باید پا پیش بگذارند به این صورت که کمتر از خودروی شخصی استفاده کرده و برای گرفتن معاینه فنی خودروی خود بموقع اقدام کنند، چراکه مانع از این می شوند که آلودگی گسترش پیدا کند.
افزون براین، باید برای حل مشکل آلودگی هوا شرایطی ایجاد کرد تا شهروندان بتوانند از انرژیهای نو نیز استفاده کنند،زیرا اکنون میزان استفاده از انرژیهای نو از سوی شهروندان صفر است.
برای حل معضل آلودگی هوا به نظر میرسد باید اتاق فکری ایجاد شود تا تمام عواملی که سبب گسترش آلودگی میشوند از میان برداشته شوند، چراکه ما برای داشتن هوای پاک قوانین مناسبی داریم، اما آنها بدرستی اجرا نمیشوند.
دکتر مجید عباسپور - استاد دانشگاه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: