نایب رییس فراکسیون اعتدال در گفت و گو با جام جم‌آنلاین عنوان کرد

لاریجانی با تشکیل فراکسیون های مختلف مخالف است

ضربه فراکسیون‌های قومیتی به امنیت ملی کشور

برخی از نمایندگان مجلس وظیفه اصلی نمایندگی خود را که در قانون اساسی ایران به ویژه اصل 84 که به عنوان نماینده کل ملت (نه نماینده قبیله) تعریف شده است را فراموش کرده اند و با عوام فریبی و در دسترس قرار دادن نمادهای قبیله ای با استفاده از ناآگاهی مسئولان دولتی (مثلا سخنگوی دولت که قومگرایی را امری عادی دانسته) در پی تشکیل فراکسیون قومیتی در مجلس هستند!
کد خبر: ۹۶۸۹۵۵
ضربه فراکسیون‌های قومیتی به امنیت ملی کشور

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از مرکز مطالعات بین‌المللی خلیج‌ فارس، کشور ما بعد از انقلاب مشروطه از شکل ملوک الطوایفی ممالک محروسه ایران خارج گردید و دارای پرچم، زبان، ملت، دولت، حکومت، حاکمیت یکپارچه بر جغرافیای کشور ایران گردید. دولت ایران نزاع های قومیتی و شکاف های انتسابی برآمده از استعمارگران را کنار نهاد و با استفاده از تقسیمات استانی سیاست گذاری های مختلف صورت گرفت. اکنون عده‌ای به بهانه دفاع از زبان ها، فرهنگ ها و قومیت ها تعدادی از نمایندگان مجلس فراکسیون ترک زبانان مجلس را تاسیس کرده اند و اقدام به تعیین رئیس و نائب رئیس، سخنگو کرده اند. این اقدام تهدیدی جدی علیه امنیت، همبستگی، یکپارچگی دولت – کشور ایران و سیاستی است که در راستای اهداف عربستان، ترکیه، آمریکا و اسرائیل جهت تقویت شکاف های سیاسی طراحی شده است.

گروهی که روایت‌‌ها و سرشت سیاست نظری و عملی را نمی‌دانند با عوام فریبی فارغ از تبعات امنیتی اقدام به تاسیس فراکسیونی کرده اند که بازگشت به سیستم ممالک محروسه و تقویت شکاف های جامعه را نتیجه خواهد داد. ایران کشوری یکپارچه، تداومی و دارای فرهنگ ملی چندهزار ساله است اما گاهی برخی از اقدامات سیاست مداران نالایق به اسم حقوق بشر، دموکراسی، فدرال سازی ایران، مبنای دولت را نشانه رفته و باعث کمرنگ شدن حاکمیت مطلقه حکومت بر قلمروی سرزمینی ایران می شود که در گذشته بسیاری از این خاک‌های سرزمینش بدلیل بی لیاقتی از دست رفته است.

اگر چند نماینده ناآگاه مجلس (همچون نماینده ارومیه و تبریز) که الفبای سیاست گذاری را نمی‌‏دانند سعی در تقویت شکاف های قومیتی و سوق دادن ایران به دولت های شکننده دارند باید افکار عمومی را نسبت به ارتجاعی که قصد ساختن لویی جرگه افغانستانی در ایران را دارد آگاه ساخت. ایران به تمام معنا در خطر است زیرا با توجه به پایگاه های نظامی آمریکا و ناتو در اطراف مرزهای ما، سیاست های توسعه طلبانه و جنگهای گسترده نیابتی عربستان و ترکیه و به راه افتادن گروههای تروریستی در همسایگی ایران باید جلوی اقدامات قومیتی داخلی سلب گردد. هر گونه اقدامی که شکاف های انتسابی و تاریخی را احیا کند و قصد داشته باشد با تقلید از دولت های تازه تاسیس مبنایی جدید بر سنت دیرپای دولت ایران تاسیس نماید خطری است در راستای زیر سوال بردن مناقع ملی ایران. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نمایندگان و مجلس را کارویژه ملی بخشیده است در حالی که اقدامات گروهی نابخردانه ایران را به سمت دولت های با چالش قومیتی و مذهبی خواهد کشاند.

چندی پیش با سیاست های کلی رهبری معظم انقلاب اصول کلی انتخابات تعیین شد و در گزاره های اساسی در مورد ورود مباحث قومیتی به انتخابات ممنوع اعلام شد. در حالی که نمایندگان مجلس از سوی شهروندان به قصد نمایندگی دولت و ملت ایران تعیین شده اند اما برخی از آنها با سواستفاده از احساسات قومی و مذهبی سعی دارند با فدا کردن منافع ملی کل کشور جایگاه فردی خویش را مستحکم سازند و رای بیشتری کسب کنند. این سیاست باعث تقویت و شکل گیری هویت های تاریخی فروملی و رود آنها به عرصه کشمکش های استانی و در نهایت هم مرزی آنها با روایت های ضد ایرانی در همسایگی ایران خواهد انجامید. اقداماتی که در مشروطه، بحران سیاسی سال 1324، تشکیل فرقه دست نشانده دموکرات آذربایجان و جنگهای فرقه دموکرات و کومله را در انقلاب اسلامی بروز داد و کشور را تا آستانه فروپاشی فرو برد.

تفکرات ابزاری و مهندسی گرایانه در قوه مجریه چندان به این موضوع آگاه نیست. سخنگوی نااگاه دولت این اقدام عجیب را که مغایر سیاست های کلان و استانی کشور و امکانی جهت فعال شدن شکاف های سیاسی است، تایید کرده است. در مقابل سیاست گذاری لویی جرگه سازی به هدف خلق دولت شکننده و ورشکسته و ناتوان در برابر شکاف های فعال شده باید شورای عالی امنیت ملی کشور این موضوع را مورد تاکید قرار دهد. فراکسیون قومیتی بازگشتی ارتجاعی در راستای نابودسازی دولت مرکزی و از بین بردن وحدت ملی ایران آگاهانه از خارج و ناآگاهانه از داخل دنبال می‌شود. تشکیل فراکسیون قومی قبیله‌ای تهدیدی برای امنیت ملی ایران و دورنمایی از سوریه، افغانستان، عراق، یوگوسلاوی و ... را برای کشور ما بازنمایی خواهد کرد!

دکتر روح الله اسلامی- استادیار دانشگاه فردوسی مشهد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۰
سعید
-
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
جناب دكتر روح اله اسلامی اصلا این ادبیات در شان یك دكتر نیست كه این چنین بی احترامی به نمایندگان یك ملت و یك استان می نمایید در مرحله اول خودتان و شیوه نگارشتان را اصلاح كنید بعد نظریه صادر فرمایید در ثانی وكلای ملت بهتر از شما و امثال شما تاریخ را می دانند و قبیل از انجام هركاری عواقب آن را بررسی می نمایند
یك ایرانی مثل شما
-
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
لطفا شما بفرمائید در چنین برهه حساسی تشكیل چنان تقسیماتی در مجلس چه دردی از مردم و بلكه اقوام دوا می كند كه فعلا همه با هم دچار مشكلات فراوان اقتصادی هستیم . متاسفانه برخی از نمایندگان محترم مجلس بجای ارائه راه حل برون رفت از مشكلات اساسی مانند ركود و كاهش قدرت خرید اقشار ضعیف و مبارزه ساختاری با فساد اداری و سازمانی و.... بی تجربگی و ناتوانی خود را پوشش می دهند .
جاویدان ایران بزرگ
-
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
سعید جان اولا نماینده یك شهر نه نماینده یك ملت . هرچند بعضی ها از شما تحمل شنیدن این جمله را ندارید اما در ایران فقط یك ملت داریم و آن هم ملت ایران است و بس. هركس غیر از این بخواهد جایی در این سرزمین ندارد.
نكته دوم هم اینكه هر متنی كه جنابعالی تحمل شنیدن آن را نداشته باشید اسمش توهین نیست و اتفاقا بسیار دقیق و بجا و بدون هیچ اهانتی نویسنده گرامی این نكات رو یادآور شدن. اگر جنابعالی دنبال معنی واقعی بی احترامی هستید بهتره اول یه نگاهی به گفتار و رفتار برخی از همون نمایندگانتون مثل جناب ن . ق بیاندازید بعد این طور حق به جانب حرف بزنید.
نگاهی به گذشته و رفتار و كردار همین شخص در همین دوره مجلس نشون میده كه چقدر این به اصطلاح وكلای شما از گذشته و تاریخ ایران اطلاع دارند . این شخص حتی از آمار شهدای جنگ 8 ساله اطلاع درستی نداره و همه رو به نام قوم و قبیله خودش میزنه در حالی كه فقط استان اصفهان چند برابر استان ایشون شهید داده بعد چطور توقع داری از روی اطلاعات تاریخی درست بیاد حرف بزنه و عمل كنه ؟!!!
به قول جناب ارجمند اینجا ایرانه و این حركات تو این خاك قهرمان خیز و شهید پرور به هیچ جا نمیرسه . شما هم از همین الان بهتره خیال تشكیل چنین فراكسیون ضد میهنی كه حتی تا الان جرات نكرده اسامی اعضاش رو منتشر كنه از سرت بیرون كنی برادر.
ایران دوست
-
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
مطلب زیبا و منطقی بود. اعتراضات متعصبین قوم گرا نباید تاثیری داشته باشد. چون بسیاری از آذری ها به اقدام نمایندگانشان اعتراض دارند. و آن را حركتهای انحرافی برای پوشش دادن به ضعف خود در بهبود رفاه و توسعه منطقه می دانند. موفق باشید عالی نوشته اید.
غلی
-
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
تو از دكترا گرفتی؟
اولین اصل شروع دوره دكتری و نگاه پژوهش محورانه نگاه بدن بغض و كینه به مساله است كه سرتاسر این مقاله (البته اگه بشه این عنوان را به كار برد) حقد و كینه است.
سمیه
-
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
هرجایی كه كوچكترین دلیلی برای رد كردن مطلب ندارید از كینه و بی ادبی و موارد نامربوط دیگه حرف به میون بیارید كه ذهن خواننده ها منحرف بشه. كاملاً هم درست گفته.
جانباز و بازنشسته
-
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
هر نماینده ای كه بخواهد قوم گرای كند و از اصل مشكل عموم مردم غافل شود اونماینده ئ خوبی برای عموم مردم ایران نخواهد بود. اصلح است كه از بیان كلماتی كه بوی قوم گرایی را می دهد پرهیز كنند كه دشمن سوء استفاده خواهد كردما برای این انقلاب صدها هزار شهید تقدیم كرده ایم وهزاران جانباز و اسیر تقدیم این انقلاب كرده ایم . مگر شهید این قوم با قوم دیگر تفاوت دارد. نمایند گان باید هوشیار باشند.
یاشار علیزاده
-
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
ما آذری هستیم نه ترك، این چنین تقسیم بندی هایی شیطنت آمیز و جعلی است. درود به شما ممنون از انتشار این مطلب ارزشمند
آرمان
-
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
اگر آذری هستید چرا اسمتان نام اصیل تركی است
عادل
-
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
ماتورك هستیم نه آذری. این كلمه آذری از زمان پهلوی به پیشونی ما چسباندن . چرا باید زبان توركی رو ازبین ببریم تا فارسی رو پاس بداریم . ما هیچوقت فرهنگ و زبان خودرا فراموش نخواهیم كرد
ساوالان
-
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
آذری اگه باشید اونموقع معنای آتشی میدهی خخخخخخخ آخه قارداش تو لیاقت تورك بودنو نداری پس آذری بمون
محمد
-
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
تشكیل فراكسیون در چهارچوب قانون اساسی، آیین نامه داخلی مجلس و برآیند فكری حدوذ ۳۵ درصد نمایندگان مجلس است و قطعا متضمن منافع ملی است و اتهام بی اطلاعی از برخی اصول به نمایندگان منتخب مردم و شورای نگهبان كار ضد انقلاب است.
آیدین
-
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
۰
۰
بسیار عالی نوشته اند. نعدادی از نمایندگان وظایف ملی را فراموشیده اند و شده اند سخنگویی قومی قبیله ای!! حاظرند برای در قدرت ماندند فضای سیاسی را قومی قبیله ای كنند و كشور را به ورطه ی تجزیه و جنگ بكشانند. این نمایندگان باید برای به خطر انداختن امنیت ملی بازخواست شوند و پاسخگو باشند
ما ایرانیم
-
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
هر نماینده ای كه این طرح را داده و اگر كسی هم این طر ح را تایید كرده باید دقیقا" در مورد آنها از هر لحاظ بررسی شود چون این طرح بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است و این افراد و باید بیشتر از گذشته تحت مراقبت باشند ملت ایران نباید تاوان ندانم كارهای یك عده را كه نسنجیده سخن می گویند بدهند دشمن در اطراف ما در كمین است اگر این جوری باشد كه هر قومی در مجلس فراكسیون قومی برای خودش تشكیل دهد فردا همین آقایان فراكسیون خانوادگی و فاملی و آقازاده و ... تشكیل می دهند و اقعا" اگر آقایان هنری دارند برای بهبود زندگی مردم فعالیت كنند . مردم از مقام معظم رهبری تقاضا دارند كه با فرمایشات خود به این نمایندگان تذكرات لازم را بدهند و سخنگوی دولت هم دهان مبارك خود را بی موقع باز نكند كه باز فتنه دیگری گریبان گیر این مردم بشود مردم تحمل ندارند كه براثر بی مبالاتی عده ای تحمل خسارت در بعد اقتصادی و سیاسی واجتماعی و... شوند.
حسین
-
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
برای خبر آنلاین متاسفم از آوردن چنین مطلب پایین.كه بیشتر خوانندگان منفی نظر دادن.واقعا متاسفم
ایرانی
-
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
چرا كامنتهای مخالف رو تایید نمیكنید ؟ مطمئنا از ضعتان نشات میگیرد در قبال تبادل و آزادی بیان ونقطه نظر و خواست به حق منطقی طرف مقابل سلاحی جز سانسور ندارید تشكیل این فراكسیون هم نتیجه عملكردهای راسیستی و آریا بازی شماهاست شما فقط تا جایی كه میتوانید صورت مسله رو پاك كنید ، بدانید حتما از جایی این خواسته به حق مردم تامین خواهد شد
ایرانمنش
-
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
قومیتها باید به حقوق اولیه برسند كشور كه فقط فارس نیست. كار بجایی كرده اند.
اسماعیل
-
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
من یك ترك ازربایجانیم زبانم تركی وطنم ایران و دینم اسلام است وغیر از این همه را محكوم میدانم
مازیار
-
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
آنقدر ملت حق طبیعی خودشان را نگرفته اند كه برای بعضی ها اینچنین غیر طبیعی جلوه میدهد و چنین استدلال های اشتباهی می كنند و مقاله اینچنینی می نویسند. به نظرم نویسنده اصلا قانون اساسی را نخوانده و بیشتر بجای نگران بودن از امنیت كشور، نگران مسائل دیگر است. این یك جمله كلیشه ای شده ولی اصل 15 و 19 قانون اساسی همه چیز را بخوبی مشخص میكند. كسانی كه ملت ترك آذربایجان را آذری میخوانند باید بدانند حرف كسانی مثل كسروی ملعون و مرتد را میزنند كه رضا شاه برای نوشتن تاریخ جعلی پهلوی برای خود استخدام كرده بود و در آخر ادعای پیغمبری كرد. مطمئنم روزی میرسد كه تشكیل اینگونه فراكسیون ها نه تنها اینچنین غیر عادی نخواهد بود بلكه عدم تشكیل آنها تعجب‌آور خواهد بود.
آذرآبادگان
-
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
كسانی كه آذریها را ترك می خوانند آن قدر بی سواد هستند كه نمی دانند تركها زردپوستان تنگ چشم آسیای میانه و یا تركان مقیم تركیه هستند. كسانی كه از فراكسیونها حمایت می كنند بی كم و كاست یا ابله هستند یا خائن. تشكیل فراكسیونها خلاف نص صریح قانون اساسی است. یك نماینده، نمایندۀ تمام ایران است نه حوزۀ انتخابیه اش
مهدی
-
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
اول برو بخون ببین ملت ترك داخل ملت ایران میتونه وجود داشته باشه؟
محسن حمدالهی
-
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
در ایران یك ملت وجود دارد با عنوان ملت ایران. ولاغیر. ادبیات كمونیستی دوره‌اش گذشته. ملتها و اقوام مال همون ادبیات است.
آذرپادگان
-
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
همه قومیت ها باید زیر پرچم ایران باشند/ تكروی قبول نیست/ جانم فدای میهن!
مقلد
-
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
ما باید مطیع اوامر رهبری باشیم . ما باید یك دل و یك زبان باشیم . فرمایشات رهبر فصل الخطاب نمایندگان و مردم باشد.
آراز
-
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۷
۰
۰
من یك تركم جانمم فدای كشورم میكنم
اما اینو بدونیین گر اذربایجان نباشد تن من مباد
ایران تنها فارسی زبانان نیس
به قول رهبر عزیزم اذربایجان سر ایران است
رضا ایمانی
-
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
۰
۰
متاسفانه قومگرایان حتی ابتدایی ترین مسائل تاریخی آذربایجان را هم نمیدانند. اولا نام آذربایجان یعنی سرزمین نگهبان آتش نامی ایرانی است كه ریشه آن آذرآبادگان است. حتی كشوری كه آنسوی ارس چنین نامی دارد نامش ایرانی است. دوما دهها كتیبه فارسی در جمهوری آذربایجان وجود دارد كه نشان دهنده ایرانی بودن آنسوی ارس هست. سوما شعرای بزرگ آذربایجانی ما همه به فارسی شعر گفته اند. شمس تبریزی، خاقانی، مهستی گنجوی ،نظامی گنجوی و... را نگاه كنید؟ این نماینده های قومگرا باید تلاش كنند زبان فارسی به جایگاه حقیقی خودش در جمهوری آذربایجان برسد نه برعكس . ممنون برای انتشار این مقاله ارزشمند
حسن سلیماتی
-
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
۰
۰
احسنت بر نگارنده این مقاله، سخن دلسوزان نظام و كشور را باید جدی گرفت در این مدت اخیر چندین مقاله در این باره نوشته شده كه همگی حاكی از نگرانی های بسیاری است حضرات نماینده بابد پایخ بدهند به چه دلیل پس از اعلام چنین قراكسیونی موجی از شادی در وبسایت ها و رسانه های بیگانه پرست و تجریه طلب شكل گرفت نسبت این نمایندگان با آن جماعت فاسد و منحرف چیست؟؟
عماد
-
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
۰
۰
قومگرایی و تشكیل چنین فراكسیونی بر خلاف مصالح كشور و فرمایشات مقام معظم رهبریست كه همین چند ماه پیش نمایندگان را از فعال كردن گسلهای قومیتی برحذر داشتند. بهتر است نمایندگان سردمدار برپایی این فراكسیون توجهی به سایتها ، رسانه ها و محاقل پان تركیست و تجزیه طلب بیاندازند كه همگی مشغول كف زدن برای این اقدام هستند. به راستی اینها نباید از خوب سئوال كنند كه چرا معاندین ، تجزیه طلبان و ضد انقلاب به حمایت از این طرح مشغولند؟! در ضمن دست اندازی این فراكسیون به مناطق غیر آذری همچون تهران ، كرج ، استان فارس و خراسان به صرف زندگی یا اقامت یك اقلیت آذری یا ترك زبان چه مجوز قانونی دارد؟ با این حساب پس فردا هم نمایندگان فارسی زبانی مدعی یارگیری در آذریایجان یا كردستان برای فراكسیونشان خواهند شد چرا كه غیر ترك زبانانی هم در این مناطق زندگی می كنند. با این حساب سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و مجلس به نوعی هرج و مرج دچار خواهد شد. به هوش باشیم
یاشیل ماشین
-
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
۰
۰
این ها نمایندگان آذربایجان نیستند ، اینها نمایندگان آنكارا هستند در مجلس شورای اسلامی
علی علیزاده
-
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
۰
۰
سلام به همه دوستان
لطفا دیدگاه منفی و بهتان به نمایندگان مردم- بله دقیقا مردم - را كنار بگذاریم و بدون اینكه اصول این مجمع را بشناسیم قضاوت نكنیم.در ایران باید از تمام ظرفیت ها استفاده شود و ایران را به سمت پیشرفت برد.قبلا و حالا در مجلس فراكسیون كرد زبانان و ارامنه را داشته و داریم.چرا راجع به آنها این ناداوریها نشده و اتهاماتی صورت نگرفته؟؟؟.البته نویسنده مطلب هم از كلمه تورك ناراحت نباشید.مگر میشود كسی كه در اصفهان است چون در استان فارس نیست فارس زبان نخاند و اصفی زبان نامید؟یا كرمانی را كرمی زبان یا مشدی زبان یا غیره(با معذرت از دوستان كرمانی و اصفهانی و مشهدی).پس از كلمات اینگیلیسی ساز فاصله بگیریم و تورك ها را همانی كه هستند بخانیم مزخرفی به نام آزری زبان كه دست ساز دشمنان مسلمین است را به دور انداخته و بدون دیدن عملكرد و نتیجه این فراكسیون كه جهت اجرای اصل 15 و 19 قانون اساسی تشكیل شده ، یكجانبه و تمامیت خواهانه ادای فضل نكنیم.

نیازمندی ها