وقتی هوا آلوده باشد، «نفس» کم می آوریم، «نفس» مان به شماره می افتد و هیچ چیز به اندازه یک هوای تازه حال آدم را جا نمی آورد، حکایت این روزهای سینما هم همین است،‌ بعد از اکران متوالی و نفس گیر چند فیلم اجتماعی و گاه نه چندان اخلاقی حالا نوبت نفس تازه کردن سینما با «نفس» نرگس آبیار است.
کد خبر: ۹۶۷۱۵۳
سینما «نفس» کشید

به گزارش جام جم آنلاین، از روز چهارشنبه سینماهای کشور میزبان آخرین ساخته نرگس آبیار با نام «نفس» شده است، کارگردانی که با ساختن «شیار 143» تبدیل به پدیده سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر شد اما با گذشت زمان و ساخت فیلم نفس که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد دیگر تبدیل به یک نام مهم و جریان ساز در سینمای ایران شده است.

داستان فیلم روایتی از زندگی چهار کودک با نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که همراه پدرشان غفور و مادربزرگ شان در دهه۵۰ خورشیدی به تعبیری «نفس» می‌کشند! دنیای این کودکان جهانی است پر از رویاهای زیبای کودکانه که اتفاقاتی در این راه برایشان رخ می دهد.

آبیار برای فیلم نفس تیم حرفه ای و خوبی از بازیگران کشورمان را دور هم جمع کرده است کافی است نام ها را مرور کنیم: مهران احمدی، پانته‌آ پناهی ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، ساره نورموسوی، علی خانبابایی و سرانجام جمشید هاشم پور که بازی درخشانی در این فیلم داشته است، البته گلاره عباسی و مهران احمدی هم از بازیگران مورد علاقه آبیار هستند و تقریبا پای ثابت فیلم های این کارگردان شده اند.

مردم هم از این فیلم در همین یکی، دو روز استقبال خوبی داشته اند، محمدرضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره فروش این فیلم به جام جم آنلاین گفت: ما روز سومی است که اکران این فیلم را آغاز کرده ایم، یک مرحله پیش فروش داشتیم که به سرعت ظرفیت آن تمام شد و در روزهای پنج شنبه و جمعه تا ساعت 2 بامداد سانس ویژه برای اکران نفس در نظر گرفتیم.

البته این فقط سینما آزادی نبود که میزبان مشتاقان نفس بود بلکه پردیس کورش هم سانس های ویژه نیمه شب برای این فیلم در نظر گرفته است همچنین در دیگر نقاط کشور از جمله مشهد هم پردیس هویزه تا نیمه شب اکران این فیلم ارزشمند را در برنامه خود قرار داده است.

نگاه کارگردان

نرگس آبیار پیش از این درباره «نفس» گفته بود: نگاه من این است که تا آنجایی که ممکن باشد، بازی‌ها به چشم نیاید. در حقیقت به دنبال این بودم تا در این فیلم طراحی صحنه، میزانسن و بازی بازیگران همه در اختیار فیلم باشند. در ساخت فیلم «نفس» از جلوه‌های ویژه فراوانی استفاده کردیم، برای مثال باید بیان کنم که این فیلم در فصل تابستان ساخته شده، اما در زمان نمایش مخاطبان صحنه‌هایی از فصل زمستان را مشاهده می‌کنند. در این فیلم 4 بازیگر کودک داشتیم و همین طور که همه می‌دانند کار با بچه‌ها برای ساخت فیلم بسیار مشکل است و ما هم با 4 بچه سرتق سروکار داشتیم که مدام با هم دعوا می‌کردند و این کار ما را سخت‌تر کرده بود. اگر موفقیتی فیلم «نفس» به‌دست آورده، حاصل کار گروهی بوده و همه در راه آن زحمت کشیدند. به‌طور مثال آخرین سکانس فیلم که صحنه تاب بازی کردن بهار بود 3 روز به طول انجامید تا ساخته شود.

حرف جهانی نفس و تحسین منتقد سوئیسی

یکی از ویژگی های نفس، نگاه و زبان جهانی آن است تا آنجا که پروفسور اوته هال، استاد دانشگاه بازل سوئیس و منتقد سینما که این فیلم را سال گذشته در جشنواره فیلم فجر تماشا کرد درباره آن گفت: فیلم «نفس» پاسخ به پرسش هایی بوده که همواره درباره تاریخ معاصر ایران داشته است و دیدن این فیلم او را به یاد اثری از پولانسکی با نام «الیور توئیست» انداخته است.

اوته هال در بخش هایی دیگر از صحبت های افزود: این فیلم سینمایی جلوه‌گر غنای فرهنگ ایرانی است. «نفس» تابلویی از مشکلات کودکان نسل گذشته که هشت سال جنگ ایران و عراق را تجربه کردند پیش روی مخاطب می گذارد و فکر می کنم«نفس» عین زندگی و درباره بقاست و من غنای فرهنگی ایران را در لحظه لحظه فیلم به نظاره نشستم. یکی از ویژگی‌های شاخص این فیلم سینمایی این است که مخاطب از نگاه یک کودک و همراه با رویاهای او دنیا را می‌بیند و مطمئن هستم چنین فیلم‌هایی برای مردم در همه جای دنیا جالب و دیدنی خواهد بود. بازیگر کودک که در فیلم «بهار» نام داشت بازی فوق‌العاده و کاملا حسی ارائه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها