فروپاشی قلعه کودتا و تجریه طلبی در آبان 58

در نظام بین‎الملل سفارتخانه دارای تعاریف و وظایف مشخصی است. آمریکایی‎ها سفارت خود در تهران را، به مرکز طراحی کودتا و تجزیه طلبی ایران تبدیل کرده بودند.
کد خبر: ۹۶۳۸۰۹
فروپاشی قلعه کودتا و تجریه طلبی در آبان 58

این را "محمدصادق کوشکی" کارشناس سیاست خارجی بمناسبت روز 13 آبان و واقعه تسخیر لانه جاسوسی به جام جم آنلاین گفت: وی با این مقدمه پیرامون نوع فعالیت سفارت آمریکا در کشورمان گفت: بر اساس معاهدات بین‎المللی در سفارتخانه مذکور باید اقداماتی مبنی بر تقویت روابط بین دو کشور و حفظ امنیت و منافع ملی طرفین صورت می‎گرفت.

وی تصریح کرد: متاسفانه آمریکایی‎ها در سفارتخانه خود، نه تنها در چارچوب روابط بین‎المللی عمل نمی‎کردند، بلکه این مکان را به مرکز طراحی کودتا و تجزیه طلبی ایران تبدیل کرده بودند.

این پژوهشگر سیاسی، فرهنگی با اشاره بر اساس اسناد کشف شده از لانه جاسوسی یادآور شد: دو کودتا در سالهای دایر بودن سفارت آمریکا در تهران طراحی شده، مضاف بر اینکه طبق شواهد متقن، از گروه‎های تجزیه طلب در ایران از سوی ایالات متحده حمایتهای مالی، مستشاری صورت گرفته است.

کوشکی در ادامه می‎افزاید: با این تفاسیر سفارت واشنگتن هیچکدام از چارچوب‎هایی را که برای یک سفارتخانه تعریف شده رعایت نکرده و عملا دولت آمریکا از این بخش از خاک کشورمان بمنظور سرنگونی حکمومت منتخب مردم ایران بهره‎برداری کرده است.

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص مصونیت حریم سفارتخانه‎ها و مراکز سیاسی گفت: حریم امنیت سفارتخانه‎ها و احترام به موجودیت آن تا زمانی است که، نهاد مذکور، در چارچوب وظایف دیپلماتیک و قواعد آمره بین‎المللی خود رفتار کند.

کوشکی در پاسخ به اظهار نظر برخی از تحلیلگران سیاسی که معتقدند تسخیر سفارت آمریکا مغایر با قوانین روابط سیاسی است، عنوان داشت: شاید علت این باشد که برخی افراد از مجموعه فعالیتهای کارکنان سفارتخانه در آن مقطع اطلاعی ندارند! و یا احساس می‎کنند رعایت قوانین بین‎المللی تنها مختص ایران است.

وی در ادامه اظهار داشت: چنانچه آمریکایی‎ها قوانین و عرف دیپلماتیک را رعایت کرده و سفارت آنها محلی برای بهبود روابط دو کشور بود، به هیچ عنوان این مکان مورد تعرض مردم انقلابی و هوشمند ایران قرار نمی‎گرفت.

این استاد دانشگاه در بررسی ابعاد مختلف یوم الله 13 آبان ضمن اشاره بر اینکه سه واقعه مهم در این روز به وقوع پیوست ابراز داشت: رخدادهای مهم 13 آبان را می توان در تبعید حضرت امام به ترکیه در سال 43- تسخیر لانه جاسوسی و نهایتا روز دانش آموز خلاصه کرد.

وی با بیان اینکه مناسبتهای مذکور در راستای یکدیگر معنا پیدا می‎کند اضافه کرد: حضرت امام(ره) در سال 43 به این بهانه از کشور تبعید شدند که، ایشان بر علیه قانون ننگین کاپیتولاسیون و حق قضاوت کنسولی آمریکا در ایران اعتراض داشتند.

کوشکی با تأکید بر دخالت آمریکا در خروج امام خمینی(قدس سره) گفت: اسناد ساواک نشان می‎دهد، ایشان با دستور صریح و خواست مقامات آمریکایی از کشور تبعید شدند.

وی در توصیف روز 13 آبان 43 و تبعید حضرت امام گفت: با هجرت ایشان از کشور اولین گام‎های نهضت امام برای برقراری استقلال، آزادی، عزت و سربلندی ملت مسلمان ایران برداشته شد.

کوشکی با اشاره بر تعبیر بجای امام امت در آن مقطع، پیرامون اعطای حق کاپیتولاسیون به آمریکا از طرف حکومت شاه اظهار داشت: ایشان فرمودند « پذیرش حق قضاوت کنسولی از سوی رژیم پهلوی به این معنی است که اگر یک آشپز آمریکایی شاه ایران را به قتل برساند، کسی اجازه محاکمه این آشپز را نخواهد داشت، ولی چنانچه شخص محمدرضا شاه یک سگ آمریکایی را مثلا با خودرو به زیر گیرد باید توسط آمریکایی‎ها محاکمه شود».

وی در تبین ماهوی حرکت مردم و حضرت امام در روز 13 آبان تصریح کرد: با شهادت‎ها و جان فشانیهای ملت و نیز رهبری عالمانه خمینی کیبر، قیام 13 آبان به تمام دنیا ثابت کرد؛ مردم ایران یک ملت مستقل بوده و خواستار حق برابر با کشورهای قدرتمند می‎باشد و این مهمترین پیام بر نظامهای استبدادی و استکباری جهان است.

مصاحبه از محمدرضاشجاعیان- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها