در این مطالعه که روی 2442 کودک 7 تا 11 ساله در اسپانیا انجام شده، ارتباطی بین استفاده از بازیهای ویدئویی و تواناییهای شناختی مانند حافظه، یادگیری و توجه مشاهده شده است. انجام یک ساعت بازی در هفته به بهتر شدن مهارتهای حرکتی و بهبود یافتن نمرات مدرسه کمک میکند، اما نکته قابل توجه این است که در کودکانی که بیش از دو ساعت در هفته به بازیهای ویدئویی و رایانهای مشغول هستند، این بهبود دیده نشده است. افزایش مدت زمان انجام این گونه بازیها تا 9 ساعت در هفته باعث افزایش مشکلات رفتاری، ناسازگاری و کاهش توانایی ارتباط اجتماعی و اثرات منفی دیگر در کودکان و نوجوانان میشود. بنابراین میتوان گفت مفید یا مضر بودن انجام بازیهای رایانهای و ویدئویی به میزان زمان استفاده از آن بستگی دارد.
محققان با بررسی تصاویر مغزی کودکان مورد مطالعه دریافتند، انجام بازیها فعالیت در نواحی مغزی را که مربوط به یادگیری مهارتهای جدید است، بهبود میبخشد. کودکان در گذشته با انجام ورزش و بازی در فضاهای باز، مهارتهای حرکتی و نواحی مغزی مربوط به یادگیری را تقویت میکردند. تحقیقات تصویربرداری مغزی نشان میدهد، امروزه کودکان با انجام بازیهای ویدئویی و رایانهای، میتوانند نواحی مغزی مربوط به مهارتهای حرکتی و یادگیری را تقویت کنند.
منبع: psypost.org
هانیه علیزاده
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد