امسال شاهد چهار پرونده تکان‌دهنده تجاوز و قتل کودکان بودیم. با عمومی‌شدن هر کدام از این پرونده‌ها چه در رسانه‌ها و چه در فضای مجازی، موج همدردی افراد جامعه با خانواده این قربانیان معصوم مثال‌زدنی بود.
کد خبر: ۹۵۹۴۹۸
قربانیان کوچک

اولین پرونده آزار و اذیت و قتل، مربوط به ستایش، دختر افغان بود که همراه خانواده‌اش در ورامین زندگی می‌کرد. بیست و دوم فروردین امسال، دخترک از خانه بیرون رفت و دیگر بازنگشت. موضوع توسط خانواده ستایش به ماموران پلیس اطلاع داده شد، اما همچنان خبری از دختر شش ساله نبود تا این که روز بعد پلیس سرنخ‌هایی از کشته شدن کودک معصوم پیدا کرد. ماموران با پیگیری پرونده دریافتند، این دختر توسط پسر همسایه که 17 سال بیشتر نداشت، ربوده شده است. پسرک بعد از آزار و اذیت ستایش، روی او اسید ریخته بود. قاتل که بسیار از این موضوع ترسیده بود، سعی کرد جسد را در جایی دفن کند تا کسی از ماجرا بویی نبرد، اما دستش برای ماموران رو شد.

دومین ستایش شش ساله که از دیگر قربانیان خردسال جنایت‌های جنسی بود، اواخر فروردین ماه امسال در نی‌ریز مورد آزار و اذیت مرد همسایه قرار گرفت و کشته شد. دخترک شش ساله زمانی که از خانه به مهدکودک می‌رفت، مورد توجه مرد 43 ساله که در همسایگی آنها زندگی می‌کرد، قرار گرفت. این مرد، ستایش را از مهد کودک ربود و او را به کوه‌های اطراف شهر برد و پس از آزار و اذیت، به قتل رساند و همان جا دفن کرد. 12 ساعت از ربوده شدن کودک نگذشته بود که قاتل قصد فروختن طلاهای دخترک را در یکی از طلافروشی‌ها شهر داشت و کارآگاهان که از این موضوع مطلع شدند، او را شناسایی و دستگیر کردند.

سومین پرونده مربوط به حنانه پنج ساله است که در شهرک ولیعصر سنقر زندگی می‌کرد. دخترک برای بازی از خانه بیرون آمده بود که ناگهان با مرد همسایه روبه‌رو شد. مرد جوان که نیت پلیدی در ذهنش موج می‌زد، دستان کودک را محکم گرفت و او را به خانه‌اش برد.کسی در خانه نبود و او می‌توانست براحتی قصدش را عملی کند، اما زمانی که صدای دیگران را از بیرون شنید که دنبال دخترک بچه می‌گردند، ترسید و ابتدا ضربه‌ای به کودک وارد و بعد او را خفه کرد.این مرد صبر کرد تا شب شود و از تاریکی هوا برای خلاص شدن از دست جسد حنانه استفاده کرد. مدتی بعد ناخواسته این موضوع را برای همسرش گفت. همسر این قاتل با اطلاع از قتل دختر همسایه به دست شوهرش، موضوع را با ماموران پلیس در میان گذاشت و شوهرش بازداشت شد.

آخرین پرونده مربوط به کیانا بود که اواخر شهریور ماه همراه خانواده‌اش برای دیدن پدربزرگ خود به نیشابور رفته بود. آنها شب در خانه پدربزرگ ماندند. نیمه شب، شوهرعمه کیانا به خانه پدرزنش آمد و دخترک هفت ساله را همراه خود به خانه برد. او پس از آزار و اذیت دخترک، از ترس آبروریزی، او را با چادر خفه کرد و جسدش را در یک باغ، زیر چند سنگ بزرگ دفن کرد.

همه این پرونده‌ها نشان می‌دهد، آزار و اذیت جنسی نه فقط برای بزرگسالان که برای کودکان هم اتفاق می‌افتد و متاسفانه روز به روز بیشتر می‌شود. دکتر زهرا امینی، روان‌شناس درباره آزار و اذیت کودکان می‌گوید: متاسفانه این نوع آزار و اذیت جنسی همیشه بوده است. حتی در بسیاری مناطق و فرهنگ‌ها با این موضوع خیلی راحت برخورد می‌شود. بهتر است بدانیم، پرونده‌هایی که امروز بسیار سر و صدا می‌کنند، تعداد کمی از اتفاقاتی است که برای کودکان ما می‌افتد.

وی ادامه داد: امروزه به دلیل حساسیتی که جامعه ما در برابر کودکان پیدا کرده، موضوعات مربوط به کودکان را ارزشمند می‌داند وگرنه این آمار از گذشته تا امروز بوده است. متاسفانه ما آمار دقیقی از این نوع جرم و جنایت نداریم، چراکه کودکان می‌ترسند بگویند کسی به آنها تعرض کرده است. آنها زود گول می‌خورند. لحظه به لحظه اتفاقاتی که می‌افتد، در ذهنشان ثبت می‌شود.

این روان‌شناس درباره مراقبت از فرزند گفت: باید حواسمان به کودکان باشد. قبل از این که اتفاقی رخ دهد، باید آنها را آگاه کنیم. به آنها یاد بدهیم هر کسی قابل اعتماد نیست. کودکان باید بدانند بدنشان حریم خصوصی است و هر کسی اجازه دست درازی به آن را ندارد. متاسفانه برخی والدین کودکان خود را تنها برای بازی در خیابان رها می‌کنند. باید توجه داشت، مجرمان همیشه و همه جا هستند و احتمال دارد فرزندشان قربانی شود. این کودکان شاید آزار را بروز ندهند، اما خاطره تلخ آن در ذهنشان نقش می‌بندد و در بزرگسالی و نوجوانی امکان دارد دچار بحران روحی شوند.

خانواده ها باید به فرزندان خود آموزش دهند اگر در دام این مجرمان گرفتار شدند، موضوع را سریع به پدر یا مادر اطلاع دهند و تحت تاثیر تهدید های متجاوزان قرار نگیرند. همچنین باید به آنها آموزش دهند که بدنشان حریم شخصی آنها بوده و کسی اجازه دست زدن به آن را ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
نرم افزار موبایل
-
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
۰
۰
این دختربچه افغانستانی مگر انسان نبود مگه خون ایرانیها از این طفل معصوم پررنگتر چرا داداگاه سریع قاتلشو اعدام نمیكنه. مگه مسلمان نیستن چرا تبعیض قایل میشن باید اعدام كنن خیلی طولش دادن از خدا نمیترسن چرااااا
بینام
-
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
۰
۰
یعنی آزارجنسی كودكان زیرنه سال وقتل انهادرایران باید ركورددارباشه .اگه امریكایك غول سیاه مسلح كشته بشه دربوق وكرنامی كنندكه های تبعیض نژادی شداینجاببینید
زینب
-
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
۰
۰
جالب اینه همه چندروزبعدازدستگیری اعدام شدند به جز قاتل ستایش دختربچه افغانی كه به مراتب بدترازاینها كشته شده بود.خداهمشونو لعنت كنه

نیازمندی ها