سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

سازمان‌های مسئول در مبارزه با قاچاق اجازه عقب‌نشینی ندارند

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تشریح جزئیات توافق این ستاد با اتاق اصناف ایران پرداخت و گفت: با اجرای این توافق، مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه، مردمی شد.
کد خبر: ۹۵۸۴۱۰

قاسم خورشیدی در نشستی خبری اضافه کرد: اکنون 8430 اتحادیه صنفی در سراسر کشور وجود دارد که در نتیجه توافق میان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اتاق اصناف ایران، این ظرفیت در کنار ستاد قرار گرفته شد تا در بخش مبارزه با کالای قاچاق از آن استفاده شود.

وی استفاده از ظرفیت موجود در توده‌های مردم برای پیشبرد هر اقدامی را یک هنر دانست و گفت: این موضوع تاکید رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان تاکید کردند که امور اقتصادی باید مردمی شود.

خورشیدی همچنین استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای مبارزه با قاچاق را از جمله رویکردهای ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا برشمرد و اظهار کرد: اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها براساس قانون امور صنفی موظف هستند بر حُسن جریان امور و رعایت قوانین و مقررات توسط واحدهای صنفی نظارت کنند؛ از جمله این قوانین، ممنوعیت عرضه کالای قاچاق توسط واحدهای صنفی است.

وی افزود: ابتدا اصناف سختشان بود که این ماموریت را بپذیرند اما وقتی در مقابل استدلال‌های قانونی ستاد قرار گرفتند و تاکیدات مسئولان نظام را دیدند، پذیرفتند در این زمینه ایفای نقش سازنده داشته باشند و در کنار دستگاه‌های متولی قرار گرفته و از روند پالایش بازار از کالای قاچاق حمایت کنند.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در این ارتباط، آنها در یک دوره دو ماهه نقش خود را در مبارزه با قاچاق کالا نشان داده و با ظرفیت خوبی وارد شدند و بازار را به شیوه مناسب از کالاهای قاچاق پالایش کردند. وی با تاکید بر این‌که در مبارزه با قاچاق هیچ‌گونه عقب‌نشینی اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: این توافق به معنی سلب مسئولیت از دستگاه‌های مسئول نیست؛ اگر سازمان تعزیرات حکومتی براساس قانون در سطح عرضه مسئولیتی دارد، همچنان باید به مسئولیت خود عمل کند و اجازه عقب‌نشینی ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که اتاق اصناف معتقد است در مبارزه با قاچاق به‌جای تمرکز بر سطح عرضه باید جلوی مبادی ورودی گرفته شود، گفت: قاچاق یک زنجیره است؛ اگر مصرف‌کننده کالای قاچاق و قاچاق فروش نباشد، کالای قاچاق وارد نمی‌شود.

خورشیدی اولویت ستاد بر پیشگیری و مقابله با قاچاق را در مبادی رسمی، مرزها، سواحل، جاده‌های مواصلاتی و انبارها اعلام کرد و یادآورشد: در شش ماه نخست امسال، مجموعه کشفیات قاچاق توسط دستگاه‌های موضوع ماده 36 مبارزه با قاچاق کالا و ارز 70 هزار میلیارد ریال بوده که فقط 700 میلیارد ریال آن در سطح عرضه کشف شده است؛ بنابراین یک درصد از کل کشفیات مربوط به سطح عرضه است و 99 درصد توان کشف و ظرفیت اقدامات پیشگیرانه متوجه مرزها، مسیر و انبارها و قاچاق کلان و سازمان یافته است.

نحوه بازرسی اصناف

در همین زمینه معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران با بیان این‌که بازرسان اصناف در فرآیند مبارزه با قاچاق فقط بازرسی در سطح عرضه را می‌توانند انجام دهند، گفت: معمولاً واحدهای صنفی انبارهای خود را نشان نمی‌دهند و ما هم مجوزی برای ورود به انبارهای خصوصی نداریم.

حسین درودیان به فارس گفت: بازرسی اصناف از واحدهای صنفی، زمان‌بندی مشخص دارد و در روز و زمان از پیش‌تعیین شده با مراجعه به واحدهای صنفی از واحدها بازرسی می‌کند.

معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران افزود: قبل از بازدید از واحدهای صنفی مورد نظر، موضوع به اتحادیه مربوط اطلاع داده می‌شود و اکیپ بازرسی اصناف به همراه نماینده‌ای از اتحادیه به بازرسی از واحدهای صنفی مورد نظر اقدام می‌کند. درودیان تصریح کرد: در هفته جاری بازرسان اصناف از واحدهای صنفی طلا و جواهر، سقط فروش، لوازم‌التحریر، بارفروشان و ... بازدید کرده‌اند که البته بازدید از این واحدهای صنفی همچنان استمرار دارد. وی افزود: در امر بازدید بازرسان صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، نیروهای جهادی و گاهی بازرسان تعزیرات حکومتی هم بازرسان اصناف را همراهی می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها