دستفروشی پدیده‌ای است که مربوط به زمان فعلی نیست بلکه از زمان‌های دور وجود داشته است. اما شیوع و گسترده شدن آن در روزگار کنونی معلول عوامل اجتماعی و فرهنگی عمیقی است که باید با دید باز به آن نگاه کرد.
کد خبر: ۹۵۸۳۶۷
دستفروشی درکرج؛ پدیده‌ای تهدیدآمیز

به گزارش جام‌جم، بیکاری، رکود اقتصادی و فقر، از عوامل رشد پدیده دستفروشی هستند. متاسفانه تاکنون با این پدیده از دریچه تهدید نگریسته شده اما با توجه به بروز بیش از حد این شکل امرار معاش در استان البرز بویژه شهر کرج تا جایی که به آن عنوان پدیده داده‌اند، مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج، با دعوت از مسئولان مرتبط شهری و استانی درپی راه‌حلی برای رفع این پدیده است.

محمود دادگو، رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان این‌که باید ریشه‌یابی شود چرا پدیده دستفروشی در کرج تا این میزان مشهود شده است، می‌گوید: یکی از راه‌های حل این معضل، ایجاد روز بازارها برای ساماندهی دستفروشان است.

وی تاکید می‌کند اگر تصمیمات فوری دراین باره اتخاذ نشود این پدیده به یک آسیب اجتماعی تبدیل خواهدشد.

دستفروشی سن و سال مشخصی ندارد

حسن مدیرروستا معاون خدمات شهری شهرداری کرج نیز با بیان این‌که ابتدا باید علل شکل‌گیری پدیده دستفروشی بررسی و سپس به حل آن پرداخته شود، تصریح می‌کند: متاسفانه این پدیده سن و جنسیت خاصی ندارد و از 7 تا 70 سال درگیر این فعالیت هستند. وی می‌افزاید: ساماندهی دستفروش‌ها در دستور کار خدمات شهری شهرداری کرج قرار دارد چراکه این پدیده مانع فعالیت مغازه‌داران نیز می‌شود.

تنها به جنبه‌های منفی نگاه نشود

از سوی دیگر، محمد اسماعیل معمارپور، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان این‌که آمار استاندارد واحدهای صنفی در دنیا برای هر 300 خانوار یک واحد صنفی است اما در کشور ما 30 خانوار یعنی حدود ده برابر بیشتر است اظهار می‌کند: دستفروشی یک فرصت است که در دنیا از آن به صورت بهینه استفاده شده است اما در کشور ما فقط جنبه‌های منفی آن دیده شده است.

دستفروشی جرم نیست

بهنام محمودی عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان این‌که دستفروشی جرم نیست بلکه مشکلی است که به معضل تبدیل شده است، گفت: این افراد شهروندان و هموطنان خودمان هستند و باید توجه داشت اگر دستفروشان مورد استقبال مردم قرار نمی‌گرفتند خود به خود جمع می‌شد نه این‌که گسترش پیدا کنند.

وی ایجاد زباله، ترافیک، بزه‌ها، تاثیر منفی در سیما و منظر شهری و برخی درگیری‌ها و تخلفات را از مشکلات ایجاد شده دانست و پیشنهاد ایجاد روزبازارهایی در چهارگوشه شهر و تبدیل برخی خیابان‌ها به پیاده‌راه را داد.

حمید رضاپور

جام‌جم البرز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها