مهلت20 روزه شورای نگهبان برای تائید صلاحیت منتخبان مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس را که مورد اعتراض شورای نگهبان قرار گرفته بود، اصلاح و بر این اساس تاکید کردند که شورای نگهبان پس از اعلام نظر در مدت 20 روزه درباره صلاحیت یک نامزد و صحت انتخابات، دیگر نمی‌تواند اظهارنظر مجددی داشته باشد.
کد خبر: ۹۵۶۹۷۲

پس از ابطال آرای مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان و ردصلاحیت وی از سوی شورای نگهبان، با توجه به برخی اختلاف‌نظرها، استفساریه‌ای در جلسه هفتم شهریور به تصویب رسید که در آن تاکید شد شورای نگهبان پس از اعلام صحت انتخابات در یک حوزه انتخابیه، نمی‌تواند نسبت به تائید یا ردصلاحیت مجدد یک نامزد اقدام کند، اما شورای نگهبان این استفساریه را مغایر اصل 99 قانون اساسی شناخت و آن ‌را به مجلس اعاده کرد. پس از بررسی‌های صورت گرفته در خصوص این طرح اعاده شده، روز گذشته بار دیگر این استفساریه و اصلاح آن در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان مجلس در اصلاحیه آن تاکید کردند : «پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت 20 روزه مذکور در تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده در انتخابات مختلف (مصوب 22 آبان 78 مجمع تشخیص مصلحت نظام) این شورا نمی تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد این مدارک طبق ماده 30 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مطهری: استفساریه عطف به‌ما‌سبق می‌شود

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تصویب استفساریه قانون انتخابات مجلس به ایسنا گفت که پیش از این شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفته و گفته بود در قسمتی از آن ابهام وجود دارد که آن ابهام برطرف شد. همچنین شورای نگهبان در بخش دیگری گفته بود این مصوبه برخلاف اصل 99 قانون اساسی و تفسیر آن است و کمیسیون شوراها در بررسی مجدد این استفساریه که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود این دو ایراد را رفع کرد؛ و هم رفع ابهام شد و هم اضافه شد که با توجه به قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب 78 که در آن تصریح شده هر ردصلاحیتی باید فرصت اعتراض داوطلب و پاسخ شورای نگهبان را داشته باشد، شورای نگهبان می‌تواند درباره صحت انتخابات یک حوزه اظهار نظر کند و طبیعتا بعد از انتخاب یک نامزد به وسیله مردم امکان رد‌صلاحیت وجود ندارد و اگر مدرک جدیدی هم پیدا شده باشد، طبق ماده 30 قانون آیین‌نامه داخلی باید به مجلس ارسال شود تا در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها به آن رسیدگی شود.

مطهری با تاکید بر این‌که اصلاحات اعمال شده در این استفساریه با حضور نماینده شورای نگهبان در کمیسیون شوراها انجام شده، تاکید کرد که این احتمال وجود دارد که مصوبه مجلس به تائید شورای نگهبان برسد، اما اگر شورای نگهبان هم این مصوبه را رد کند قاعدتا مجلس بر نظر خود اصرار می‌کند و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

نایب رئیس مجلس درباره این‌که آیا تصویب این استفساریه، تاثیری در نتیجه انتخابات قبلی درباره منتخب مردم اصفهان خواهد داشت یا نه، خاطرنشان کرد: این مصوبه ناظر به آینده است و صرفا به خاطر موضوع خانم خالقی نیست ولی احتمالا مشکل ایشان را هم حل می‌کند.

وی افزود: حقوقدانان می‌گویند استفساریه عطف به‌ماسبق می‌شود، زیرا قانونگذاری جدید نیست بلکه همان قانون قبلی است و فقط برداشت جدیدی از آن صورت می‌گیرد که این مصوبه هم به طور خودکار عطف به‌ماسبق می‌شود.

مینو خالقی، به مجلس دهم راه پیدا نمی‌کند

اما سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان این‌که قانون عطف به ماسبق نمی‌شود، گفت: با مصوبه مجلس خانم خالقی به پارلمان راه پیدا نمی‌کند.

حسین مقصودی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: در زمان بررسی استفساریه اصلاح بندی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مصوب شد که این اصلاح برای دوره‌های آتی انتخابات پارلمان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها