دنیای ذهن

رابطه ما و ربات‌ها از نگاه دانشمندان

حضور ربات‌ها میان انسان‌ها و زندگی روزمره روز‌به‌روز بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود. اگر به فیلم‌های تخیلی که تا به حال در این مورد ساخته شده‌ نگاه کنیم می‌بینیم فرض رایج این است که فقط ربات‌هایی می‌توانند با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند که خصوصیات انسانی زیادی داشته باشند. اما واقعیت این است تقلید خیلی از حرکات و حالاتی که برای ما طبیعی به نظر می‌رسد، بسیار دشوار است و خیلی از حالت‌های غیرکلامی ما انسان‌ها برای ربات‌ها مناسب نیستند. با این حال ثابت شده انسان‌ها می‌توانند به ربات‌هایی که شبیه انسان نیستند هم واکنش اجتماعی و انسانی نشان دهند. ما تمایل داریم حرکات و نشانه‌های دستگاه‌ها را به زبان دنیای انسانی تعبیر کنیم. مثلا کافی است رباتی دو لنز ساده داشته باشد تا مردم برایش دست تکان دهند.
کد خبر: ۹۵۶۳۴۲

با وجود این، طراحی نشانه‌هایی که چنین تاثیری روی انسان‌ها بگذارد بدون این که شبیه‌سازی کامل انسان باشد کار پیچیده‌ای است. در یک کار پژوهشی، دافنه کارمن، رباتی برای راهنمایی در موزه یا باغ‌وحش طراحی کرده و با استفاده از یک برنامه فیلمبرداری رابطه انسان‌ها را با این ربات در محیط طبیعی مورد مطالعه قرار داده است. ربات در موزه و باغ وحش قرار می‌گرفت و مردم می‌توانستند انتخاب کنند از راهنمایی آن استفاده بکنند یا نه. با بررسی ویدئوهای به دست آمده اطلاعات زیادی به دست آمد. مثلا بررسی شد چه ویژگی‌ها یا رفتارهایی باعث نزدیک یا دورشدن مردم از ربات می‌شد؟ چقدر متوجه قابلیت‌های ربات می‌شدند؟ آیا تا آخر تور از ربات استفاده می‌کردند یا نه؟ و سوالاتی از این نوع.

این ربات که نامش را ربات بامزه‌ راهنمای بیرون (به اختصار frog یا همان قورباغه خودمان) گذاشته‌اند، یک صفحه نمایش دارد و با استفاده از زبان و نشانه‌های رنگی ارتباط برقرار می‌کند. همچنین می‌تواند به‌تنهایی تشخیص دهد آیا مردم می‌خواهند با او ارتباط برقرار کنند و از راهنمایی‌اش استفاده کنند یا نه. نتایج نشان داد بدون شباهت به انسان هم انسان‌ها با ربات ارتباط خوبی برقرار می‌کردند. برای مثال این ربات بدون این که دست داشته باشد می‌توانست با امکاناتی که در انسان‌ها موجود نیست توجه آنها را به نقطه مورد نظر جلب کند و چیزهایی که می‌خواهد را به ‌آنها نشان دهد و راهنمای خوبی باشد.

منبع: neurosciencenews.com

صبا مولوی شیرازی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها