در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مرغ هورمون ندارد

موضوع جایگاه دامپزشکان در تامین سلامت غذا با حضور رئیس سازمان دامپزشکی و رئیس جامعه دامپزشکان کشور در گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۹۵۳۷۸۵
مرغ هورمون ندارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، موضوع جایگاه دامپزشکان در تامین سلامت غذا با حضور "مهدی خلج" رئیس سازمان دامپزشکی و "پیام محبی" رئیس جامعه دامپزشکان کشور در گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث، خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره عدم اجرای ماده ۱۹ آئین نامه نظارت بهداشتی بر دامپزشکی کشور ( بر طبق این ماده دامپزشکان در مراکز تولید فرآورده های خام دامی و طیور نباید حقوق بگیر مستقیم کارفرمایان باشند چراکه ممکن است مسئولین فنی و بهداشتی بر خطاها و تخلفاتی چشم پوشی کنند)، اظهار داشت: این آئین نامه در سال ۱۳۸۵ تنظیم و در سال ۱۳۸۸ ابلاغ شد و از همان زمان نیز در حال اجرا شدن است و اجرای آن هیچ گاه متوقف نشده است اما کارفرمایان دیدگاه هایی در رابطه به اجرایی شدن آن دارند که نظر آنها هنوز در این رابطه تامین نشده است.

وی اضافه کرد: کارفرمایان اعلام می کنند که آمادگی دارند تا هزینه هایی که می باید به دامپزشکان تحت عنوان مسئولین فنی و بهداشتی پرداخت شود را می پردازند منتها اگر قرار باشد این پول مستقیم توسط خودشان به این مسئولین پرداخت نشود می بایست از یک صندوق واسط عبور کند که بر اساس قوانین جاری، تعدادی عوارض من جمله ارزش مالیات افزوده و مالیات تکلیفی بر این صندوق حاکم خواهد شد ضمن اینکه خود صندوق هم مخارجی دارد.

نقش مسئولین فنی و بهداشتی در تامین کیفیت و سلامت مواد غذایی نادیده گرفته می شود

در ادامه این بحث محبی رئیس جامعه دامپزشکان کشور نیز تاکید کرد: با حمایت کمرنگی که از دامپزشکان می شود نقش آنها مخصوصا نقش مسئولین فنی و بهداشتی در تامین کیفیت و سلامت مواد غذایی نادیده گرفته می شود.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا آئین نامه ضعیف تدوین شده و حمایت ها به اندازه کافی نبوده است تصریح کرد: می بایست در قانون مربوطه نقش مسئولین فنی و بهداشتی همانند ضابطین قضایی تعیین می شد.

خلج در ادامه با اشاره به اینکه، مسئولین فنی بهداشتی کار نظارت را انجام می دهند افزود: در یک سال 39 هزار تن محصول در قسمتهای مختلف داشتیم لذا باید امنیت کار را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه، 60 درصد 39 هزار تن از دایره مصرف حذف شدند گفت: در اماکن حساسی همچون کشتارگاه باید دامپزشک حضور داشته باشد تا روال کار به درستی انجام شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه، باید مسولیت تضمین سلامت محصول به تولید کننده سپرده شود ادامه داد: تولید کننده باید در برابر سلامت محصولش پاسخ گو باشد.

وی با اشاره به اینکه، به غیر از منطق قانون نمی توان منطق دیگری را در پیش گرفت اظهار داشت: اگر واکسن تولید داخل را داشته باشیم هرگز اقدام به واردات نمی کنیم لذا در برخی مواقع اگر با کمبود مواجه شویم سازمان در صورت داشتن اعتبار طبق قاعده وارد عمل می شود.

خلج با اشاره به اینکه، هیچ شرکت دارویی در کشور بدون مجوز دامپزشکی مجازی نمی تواند دارو تحویل بگیرد گفت: آنتی بیوتیک غیر مجاز در نمونه برداری ها مشاهده نشده است.

محبی در ادامه با اشاره به اینکه، مرغ هورمون ندارد گفت: این مسئله برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد زیرا برایشان علمی و عملی نیست.

وی گفت: در مرغ سبز طبق دستور العمل سازمان دامپزشکی آنتی بیوتیک مصرف نشده بنابراین این مرغ ارگانیک نیست پس توصیه می شودمردم به امنیت مواد غذایی تحت نظارت سازمان دامپزشکی اعتماد کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
لیلا
-
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
۰
۰
خب بله ، تا زمانی كه جوجه یك روزه اصلاح ژنیتیكی معروف به جوجه آمریكایی وجود داره كه سی روزه به كشتار گاه میرسته ؛چرا از هورمون رشد استفاده بشه ؟
دانیل
-
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
آفرین . به خوب مطلبی اشاره كردی

نیازمندی ها