اختصاصی جام جم آنلاین

روایت فتح فضا + عکس

59 سال پیش در روز 4 اکتبر سال 1957 میلادی مرزهای فضا به روی انسان گشوده شد. این روز نقطه عطفی در مسابقه ای فضایی بود که بین دو ابر قدرت آن روزگار جهان در گرفت.
کد خبر: ۹۵۳۱۷۹
روایت فتح فضا + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، در این روز در میان بهت جهانیان ،اتحاد جماهیر شوروی، نخستین قمر مصنوعی تاریخ جهان را در مدار زمین قرار داد.

پرتاب این قمر مصنوعی به نام اسپوتنیک 1 به کمک یک موشک قاره‌پیما صورت گرفته بود. اسپوتنیک یک واژه روسی به مفهوم «همسفر» است.ماهواره اسپوتنیک 83 کیلو و 600 گرم وزن داشت و به کمک موشک در ارتفاع 900 کیلومتری از سطح زمین در مدار کره خاک قرار گرفت.

اسپوتنیک در مداری که قرار گرفته بود دور کره زمین را در مدت 96 دقیقه پیمود. صدای «بیپ – بیپ» آن به زودی به یک صدای آشنا تبدیل شد.

پرتاب اسپوتنیک در بحبوحه جنگ سرد و پس از سرکوب وحشیانه قیام مجارستان در سال 1956 میلادی توسط شوروی،‌ انجام شد.

پرتاب این قمر مصنوعی کوچک ثابت کرد که آمریکا دیگر یک قلعه جغرافیایی نیست و شهروندان ایالات متحده متوجه شدند که از این پس از حمله موشک‌های هسته‌ای در امان نیستند.

بسیاری از روزنامه‌های آمریکایی‌ آن روزگار پرتاب اسپوتنیک 1 به فضا را به حمله بی‌مقدمه ژاپنی‌ها به پایگاه نظامی پرل هاربر آمریکا در سال 1941 میلادی تشبیه کردند.

به هرحال، این واقعه موجب آغاز مسابقه فضایی میان شوروی و آمریکا شد.

این مسابقه با سفر یوری گاگارین روسی اولین بشری که به فضا رفت و نیل آرمسترانگ آمریکایی نخستین انسانی که پا روی کره ماه نهاد، شدت یافت.


بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها