استان کردستان دارای دو بافت قومی کرد و ترک و مذاهب شیعه و سنی است که همزمان با فرا رسیدن ماه محرم الحرام،ماه حزن و اندوه، بیرق‌های سیاه در جای جای آن برافراشته می‌شود و مردم در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) می‌پردازند.
کد خبر: ۹۵۲۸۶۷
محرم در کردستان

در دهه نخست محرم در هرمنطقه کردستان، مراسم‌ خاصی متناسب با باور و رسوم آن بخش را شاهدیم. بر این اساس مردم سنندج در شب عاشورا در امامزاده پیرعمر این شهر جمع شده و با روشن کردن شمع به دعا و نیایش و عزاداری می‌پردازند. مراسم‌ عاشورایی خاصی نیز در سایر شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی همچون مراسم تشت‌گذاری خاص منطقه سریش‌آباد که همه‌ساله در آخرین شب‌های ماه ذی‌حجه برگزار می‌شود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهر در قالب هیات‌های سینه‌زنی با تشکیل حلقه عزا حسین حسین‌گویان در رسای شهدای دشت کربلا بر سر و سینه می‌زنند و گرداگرد تشت آبی به نشانه بستن آب به روی اهل بیت و عطش و تشنگی کاروان کربلا سوگواری می‌کنند. مراسم گل گیران مختص منطقه گروس نیز دیدنی است. مردم گروس معتقدند در روزی که امام حسین(ع) به شهادت رسید، اجدادشان برای کمک به ایشان راهی صحرای کربلا شدند، ولی در میانه‌ راه متوجه شدند که امام حسین (ع) به شهادت رسیده است. به همین دلیل، آنها با مالیدن خاک و گل به سر و بد‌شان شروع به عزاداری می‌کنند و این رسم از آن زمان باقی مانده است.

شمرخوانی

یکی دیگر از مراسم‌ خاص این منطقه که در شب‌های هفتم تا دهم ماه محرم در دسته‌های عزاداری اجرا می‌شود، مراسم شمرخوانی یا همان تعزیه با حضور شمر و یاران بازمانده امام حسین(ع) است. تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد، تکایا و حسینیه‌ها با ذکر «حسین وای» در قروه، آتش‌زدن خیمه‌ها و چرخیدن عزاداران به دور آنها ا از دیگر مراسم‌های خاص استان کردستان در ایام محرم است.

ارادت مردم اهل سنت استان کردستان به امام حسین(ع) انکارناپذیر است. قطعات ادبی شیخ‌رضا طالبانی، شاعر پارسی‌گوی کرد اهل سنت در وصف حماسه کربلا و نیز ماموستا شیخ نافع مظهر، معروف به امینی از شاعران کرد اهل سنت سقز در این باره مثال‌زدنی است.

لافت از عشق حسین است و سرت برگردن است

عشق‌بازی، سر به میدان وفا افکندن است

گر هواخواه حسینی، ترک سرکن چون حسیـن

شرط این میدان به خون خویش بازی کردن است

از حریم کعبه کمتر نیست دشت کربلا

صد شرف دارد بر آن وادی، که گویند ایمن است

ای من و ای من فدای خاک پاکی کاندرو

نور چشــم مصطفی و مرتضــی را مسکن است

زهره زهــرا نگین و خاتم خیرالوری

زور زهــر مرتضـــی و حیدر خیبرکن است

سنیــم، سنی ولیکن حب آل‌مصطفی

دیـن و آیین من و آبا و اجداد من است

شیعــه و سنی ندانم، دوستم با هرکه او

دوست باشـد، دشمنم آن را که با او دشمن است

زهره نادری‌مقدم

جام‌جم کردستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها