علی نجفی‌توانا، متخصص حقوق جزا و جرم‌شناسی، تجاوز به عنف را محصول یک اختلال شخصیتی و ناشی از دوران کودکی و نوجوانی مجرم و مشکلات اقتصادی، فرهنگی، روحی و روانی او می‌داند.
کد خبر: ۹۵۲۶۴۵

دکتر نجفی‌توانا در تحلیل جرم‌شناختی پدیده تجاوز به عنف می‌گوید: جرایم جنسی عمدتا ارتباط تنگاتنگی با شرایط سنی، فرهنگی و اقتصادی مرتکبان دارد.

به گفته وی، این نوع جرایم در اکثر کشورهای جهان وجود دارد و از قدیم‌الایام یعنی زمانی که بشر زندگی جمعی خود را آغاز کرد تا به امروز وجود داشته است. در واقع تجاوز جنسی نوعی انحراف جنسی است که شخص به این دلیل که نمی‌تواند از طرق عادی و با ایجاد رابطه انسانی، مشروع و قانونمند نیازهای خود را برطرف کند، با تمسک به زور و جبر و خلاف میل طرف مقابل به وی تعرض می‌کند. تجاوز جنسی به‌عنوان یک بزه معمولا به‌صورت‌های مختلف در قالب کودک‌آزاری از نوع آزار جنسی، زنای با محارم و سادیسم جنسی انجام می‌شود و در دو حالت ماسوخیسم یا سادیسم یعنی خود‌آزاری و دیگرآزاری خودنمایی می‌کند.

مطالعه پرونده‌هایی که به صورت سریالی منجر به مرگ افراد می‌شود نشان‌دهنده این است که مهاجم بعد از شناسایی قربانی در فرصتی مناسب ضمن تعرض جنسی، اذیت و حتی ربایش قربانی، او را به قتل می‌رساند؛ پس می‌توان گفت تجاوز جنسی محصول یک اختلال شخصیت و ناشی از دوران کودکی و نوجوانی فرد بوده و در دوران رشد روانی در او پدید آمده است و در زمان جوانی و میانسالی خودنمایی می‌کند. نجفی توانا معتقد است: ما می‌توانیم در مورد بسیاری از افراد که اقدام به تعرضات جنسی کرده‌اند بعد از آسیب‌شناسی، اطلاعاتی جمع‌آوری کنیم که دقیقا موید ریشه‌هایی است که ذکر شد. البته در میان تعرض‌کنندگان گاهی پیدا می‌شوند افرادی که به دلیل خشونت‌ورزی نسبت به آنها از سوی والدین به‌ویژه مادر یا نامادری، کینه زنان را به دل گرفته و سعی می‌کنند با تعرض به زنان در دوران جوانی این کینه را که در ضمیر ناخودآگاهشان وجود دارد، متجلی و سپس با کشتن زنان، عطش پنهانی خود را اطفا کنند.

این وکیل دادگستری گفت: در تمام این موارد، مطالعات نشان داده که این اشخاص از شخصیت ثابت و متعادلی برخوردار نیستند.

متاسفانه آمارها به‌ویژه در کشور ما با واقعیات هماهنگی ندارد زیرا قربانیان این جرایم معمولا تمایلی به شکایت ندارند. اما آرام آرام دختران و زنان جامعه با توجه به اثرات مخرب بی‌اطلاعی از این جرایم بیشتر با نیروهای انتظامی و قضایی همکاری می‌کنند و بعد از وقوع حادثه تعداد افرادی که مایل به اعلام گزارش و جرم هستند رو به افزایش است.


بیشتر بخوانید: زیر چتر قانون / در قانون چه مجازات‌هایی برای انواع تعرض‌ به زنان در نظر گرفته شده؟


 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها