به گزارش جام جم آنلاین ، محمد جواد پیش بین در این باره گفت : ایران به لحاظ ساختار زمین شناسی، در منطقه ای واقع شده که از نظر تنوع کانی سازی در وضعیت بسیار خوبی قرار گرفته است؛ به طوریکه حداقل ۳۹ سنگ در ایران شناخته شده است.
به گفته رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ های زینتی معاونت علمی و فناوری، از این ۳۹ نوع گوهر، حداقل ۲۰ نوع در خراسان وجود دارد بنابراین خراسان یکی از متنوع ترین و پر پتانسیل ترین استان های سنگ های زینتی یا گوهر سنگ هاست.
وی با اشاره به بررسی جایگاه ایران از منظر جواهرات گفت: مطالعات نشان داده که حدود ۷۰۰ میلیارد دلار گردش نقدینگی سنگ های قیمتی در دنیاست؛ ۲۸۰ میلیارد دلار هم گردش نقدینگی میزان طلایی است که در ساخت زیور آلات به کار می رود؛ بنابراین صنعت جواهرات هزار میلیارد دلار گردش نقدینگی در دنیا دارد اما سهم کشور ما ناچیز و کمتر از یک صدم درصد است.
پیشبین در گفت و گو با مهر ، با تاکید بر جایگاه ویژه مشهد به لحاظ گردشگری توریستی و پتانسیل صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و گوهر سنگ ها عنوان کرد: ضروری است که به این حوزه توجه ویژه ای شود تا بتوان آن را در اقتصاد کشور موثر دانست؛ در حال حاضر ۸۵ درصد واحد های تراش گوهر سنگ ها در مشهد واقع شده اند؛ سالانه در این شهر ۹ تن عقیق و ۶ تن نگین فیروزه تولید می شود. بعد از مشهد استان های همدان، زنجان، کرمان و سیستان و بلوچستان استان های نسبتا با پتانسیل بالا در این حوزه هستند.
وی با بیان اینکه تقریبا دو دهه است که صنعت جواهرات با علم عجین شده است، تاکید داشت: صنعت جواهرات توانسته با علم ارتباط بگیرد به طوری که بعد از بازدید داوران بین المللی بمبئی، بانکوک و تایلند از مشهد، این شهر را به عنوان شهر جهانی جواهرات معرفی کرده اند.
وی با بیان اینکه این صنعت می تواند نقشی در اقتصاد کشور داشته باشد، گفت: ما توانستیم در سال های گذشته اولین برندهای جواهر سازی را ثبت کنیم؛ همچنین ۳ واحد طراحی جواهرات در مشهد تاسیس کردیم که در هیچ کجای کشور وجود ندارد. وجود آزمایشگاه های تخصصی در حوز گوهر شناسی، هنرستان تراش سنگ، مراکز آموزشی گوهر شناسی در مشهد از مواردی هستند که می تواند پر اهمیت باشد و نشان از علمی پیش رفتن این صنعت در کشور دارد.
اشتغال زایی چشمگیر در صنعت جواهرات
به گفته پیش بین، بر طبق مطالعات موسسه مطالعات جواهر شناسی امریکا (GIA) از ابتدای شناسایی یک سنگ در معدن، استخراج، تراش و فراوری و تبدیل آن به نگین، فروش و غیره نزدیک به ۲۰۰ حرفه مختلف نیاز است؛ در هیچ صنعتی چنین سیطره ایجاد فرصت شغلی نداشته و نداریم. بنابراین اگر صنعت ساخت پایه که دربرگیرنده ۸۰ حرفه است را به این صنعت اضافه کنیم مجموعا ۲۸۰ حرفه برای تبدیل یک سنگ به جواهر وجود دارد.
پیشبین گفت: علاوه بر ایجاد فرصت شغلی، این صنعت می تواند یک مزیت نسبی برای کشور محسوب شود.
به گفته وی، نرخ سرانه سرمایه گذاری برای تراش یک سنگ برای هر نفر بین ۵ تا ۱۰ میلیون نفر است درصورتیکه در صنایع دیگر حداقل ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان سرانه سرمایه گذاری لازم است.
وی با بیان اینکه صنعت جواهرات هیچ وابستگی به صنعت حمل و نقل ندارد چون در ابعاد کوچک حمل می شوند، گفت: عدم وابستگی به صنعت حمل و نقل و ایجاد ارزش افزوده بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ درصد می تواند یک مزیت در این صنعت محسوب شود.
پیش بین افزود: نیاز به فضای کم برای ایجاد یک شغل در صنعت جواهرات، مطرح بودن این هنر و صنعت به عنوان شغل خانگی و... می تواند به عنوان مزیت های نسبی در این حوزه مطرح شوند در عین حالی که مزیت اقتصادی بالایی خواهد داشت.
رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ های زینتی خاطر نشان کرد: تاکنون ۴ استاندارد روی سنگ های قیمتی تدوین شده است؛ روش شناسایی سنگ های رنگی، درجه بندی و شناخت سنگ های رنگی، درجه بندی و شناخت مروارید، شناسایی و درجه بندی الماس از استانداردهای تدوین شده سنگ های قیمتی به شمار می روند. اینها در اداره استاندارد به تدوین رسیده است.
به گفته وی، این قوانین جدید هستند و در ۲ سال گذشته کدملی اخذ کرده اند؛ همچنین در حال حاضر هم نیازی به استانداردهای دیگری در زمینه جواهرات نیست.
پیش بین گفت: اخیرا استاندارد آموزشهای فنی حرفه ای بازنگری شده اند تا بر مبنای آن تقسیم بندی بین المللی انجام گیرد.
بررسی معضلات صادرات سنگ ها و جواهرات ایرانی
پیشبین در ادامه با اشاره به مشکلات صادرات سنگ های زینتی خاطر نشان کرد: زمانیکه سنگ ها برای صادرات آماده می شوند باید برای ارزشگذاری به تهران بروند و دوباره به مشهد بازگردند؛ بعد از آن از مشهد به کشورهای مد نظر صادر می شود.
وی افزود: همواره این مسیر رفت و برگشت به تهران می تواند از موانع صادرات سنگ های زینتی به شمار می رود؛ این درحالی است که آزمایشگاههای تخصصی مورد تایید و استاندارد در مشهد وجود دارد؛ از سویی وجود گمرک تخصصی با کارشناسان حرفه ای در این زمینه می تواند یک مسیر را از صادرات سنگ های زینتی بکاهد.
اختصاص ۲۴۰ میلیارد تومان در سال به صادرات
پیش بین خاطر نشان کرد: در حقیقت عمده صادرات ما فیروزه است که به صورت نگین به اندونزی، سنگاپور و مالزی، حوزه خلیج فارس و خیلی کمتر به کشورهای اروپایی و امریکایی صادر می شود؛ البته باید در نظر داشت که بخش زیادی از این سنگها بار همراه مسافر است.
وی با اشاره به آمار صادرات سنگ های زینتی گفت: آمارها نشان می دهد که در حدود ۲۴۰ میلیارد تومان در سال به صادرات سنگ های زینتی ایران اختصاص دارد.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد