رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با جام جم آنلاین:

عدم پرداخت360 میلیارد تومان مشوق های صادراتی سال 89 و 90

رییس سازمان توسعه تجارت گفت : در شش ماهه نخست امسال حدود 21.7 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی صورت گرفته است که از برنامه هدف گذاری شده در نیمه اول امسال عقب هستیم.
کد خبر: ۹۵۶۳۲۲
بر اساس سند برجام موانع بسیاری در تجارت حل شده است

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، مجتبی خسرو تاج در نشست خبری درآستانه برگزاری روز ملی صادرات گفت : تا پایان سال هدف گذاری شده است که 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی صورت گیرد که در نیمه اول امسال باید میزان صادرات به 25 میلیارد دلار می رسید که حدود 3.7 میلیارد دلار از برنامه عقب هستیم و امیدواریم در نیمه دوم امسال این عقب افتادگی جبران شود .

وی همچنین از رشد 6 درصدی ارزش صادرات غیر نفتی در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت :در نیمه نخست امسال بیش از 59 میلیون تن کالای غیر نفتی با احتساب میعانات گازی به ارزش 21 میلیارد و 706 میلیون دلار صادر شده است .

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه امسال کشور چین رتبه نخست مقاصد صادراتی را با ارزش چهار میلیارد دلار و سهم ۱۸ درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده است، گفت: کشور امارات متحده عربی با رقم ۳.۴ میلیارد دلار و سهم ۱۶ درصدی و کشور عراق با سه میلیارد دلار و سهم ۱۴ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شش ماهه سال ۹۵ تراز تجاری در صادرات کالاها و میعانات گازی به ۱.۴ میلیارد دلار رسیده است، افزود: این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۷۴ میلیون دلار (کسری) بوده است.

خسروتاج درباره دستاوردهای برجام برای بخش صادرات گفت :در بحث تحریم‌ها بر اساس سند برجام موانع بسیاری حل شده ، به عنوان مثال دسترسی کشتی‌ها و هواپیماهای باری ما به بنادر کشورهای اروپایی هیچ مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش ما در برقراری ارتباط تجاری بحث مبادلات بانکی است،‌گفت: البته تعدادی از بانک‌های کوچک فعالیت‌ها و روابط مالی را شروع کرده‌اند، اما هنوز بانک‌های بزرگ و اساسی به صحنه نیامده‌اند.

وی بیان داشت: همچنین دسترسی جمهوری اسلامی ایران به درآمدهای حاصل از تجارت دوجانبه با کشورهای ثالث آمریکا انجام می‌شود و گزارشی مبنی بر اینکه در این بخش مشکلی وجود دارد دریافت نشده است.

خسروتاج تصریح کرد: بر اساس سند برجام قرار بود ممنوعیت صادرات فرش به آمریکا برداشته شود که این اتفاق افتاده و صادرات فرش به 46 میلیون دلار رسیده است.

قائم مقام وزیر صنعت بیان داشت: موانع برای صادرات خاویار و پسته نیز برداشته شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بر اساس ماده 22 بخش تحریم‌ها در سند برجام اشاره کرد و گفت: فروش 17 هواپیمای ایرباس و 18 هواپیمای بوئینگ نیز از جمله این موارد است.

وی بیان داشت: سرمایه‌گذاری خرید و فروش محصولات پتروشیمی مشکلی ندارد و مسئولان پتروشیمی هم اذعان دارند برای صادرات محصولاتشان به کشورهای اروپایی مشکلی ندارند اما منافع اقتصادی آنها در صادرات مواد پتروشیمی به چین و کشورهای دیگر است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی ثبت‌نام‌کنندگان در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه امسال گفت: در مراسم امسال 50 صادر کننده نمونه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت

خسروتاج درباره انتخاب صادر کنندگان نمونه روز ملی صادرات گفت : امسال ۴۷۸ بنگاه در سامانه نمونش ثبت نام کردند که در مقایسه با سال گذشته ۱۰.۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام کنندگان در بخش کالا ۴۶۱ بنگاه و در بخش خدمات ۱۷ بنگاه بوده است، افزود: کل پرونده های پذیرش شده ۱۶۱ مورد بوده است که در این میان ۱۵۰ پرونده در بخش کالا و ۱۱ پرونده در بخش خدمات بوده اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: گروه های کالایی و خدماتی ثبت نام و پذیرش شده به وسیله دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه در بخش های کشاورزی، صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع شیمیایی، محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی، صنایع دستی و فرش دستباف، نساجی و پوشاک، چرم و صنایع وابسته، فلزات و صنایع وابسته، خودرو و قطعات یدکی، لوازم خانگی و اداری، برق و الکترونیک، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، بازرگانی عمومی، فناوری بالا و دانش بنیان، خدمات و سایر بخش ها طبقه بندی شد.

وی افزود: گروه‌های کالایی گل، نهال و گیاهان زینتی، محصولات دامی غیرخوراکی، سایر محصولات کشاورزی، سنگ ساختمانی بریده شده، کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، محصولات سلولزی، هواپیما و تجهیزات هوانوردی و دیگر اقلام موکت، شمش و آلیاژ، آلومینیوم، کشتی، قایق و سایر شناورها، دوچرخه و موتورسیکلت و قطعات آن، مبلمان و دکوراسیون اداری و منزل، لوستر، چراغ و لوازم روشنایی، انواع سوئیچ و تجهیزات مخابراتی و الکتریکی، حمل و نقل بین المللی، فناوری اطلاعات و نرم افزار، محصولات فرهنگی و هنری و صدور خدمات نیروی انسانی فاقد متقاضی بوده اند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هیچ بنگاهی از استان های ایلام، چهارمحال بختیاری، اردبیل، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد امسال مشارکت نداشته اند، افزود: استان تهران با ۵۳ بنگاه متقاضی در رتبه اول و پس از آن استان‌های خراسان رضوی با ۱۴ بنگاه و اصفهان و فارس با ۱۲ بنگاه متقاضی در رتبه های بعدی قرار دارند.

خسروتاج ادامه داد: از میان ۱۶۱ شرکت کننده که در ۵۰ گروه کالایی ثبت نام کرده اند متقاضیان در گروه های رنگ، رزین و چسب، تبدیلی پتروشیمی، فرآورده های پایه نفتی، کاتد مس و شمش فولاد حد نصاب لازم را برای انتخاب کسب نکردند.

وی با اشاره به اینکه ما ۵۰ کشور هدف را برای صادرات تعیین کرده‌ایم، گفت: بر اساس این سیاست، از صادرکنندگان حمایت می‌کنیم و در حال حاضر برنامه‌ریزی‌هایی را برای برگزاری نمایشگاه و تشکیل کمیسیون‌های مشترک در این کشورها داریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه به زودی روز ملی برند را هم برگزار می‌کنیم، گفت: باید متنوع‌سازی در کشورهای هدف داشته باشیم تا با ایجاد یک مشکل، بازارهای صادراتی ما با چالش مواجه نشوند.

خسرو تاج با بیان اینکه از ابتدای امسال ۵۰ میلیارد تومان برای کمک به صادرات از سازمان برنامه و بودجه اعتبار گرفتیم، افزود: ۲۲ میلیارد تومان برای کمک یارانه به تسهیلات‌گیرندگان اختصاص دادیم که در اختیار بانک توسعه صادرات قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای امسال هم ۹۰ میلیارد تومان برای بخش صادرات در نظر گرفته‌ایم، گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با اقساط ۱۲ ماهه و نرخ سود ۱۶ درصد در سال گذشته پرداخت شده است و امسال هم ۳۰۰ میلیارد تومان با اقساط ۱۴ ماهه و نرخ سود ۱۶ درصد پرداخت می‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه نرخ ارز در طول سه سال گذشته تغییری نداشته است، افزود: برای کمک به صادرات باید نرخ ارز را تغییر دهیم. البته اکنون، مهمترین چالش ما در برقراری ارتباط تجاری، بحث مبادلات بانکی است، ‌ و اگرچه تعدادی از بانک‌های کوچک فعالیت‌ها و روابط مالی را شروع کرده‌اند، اما هنوز بانک‌های بزرگ و اساسی به صحنه نیامده‌اند.

خسرو تاج با اشاره به اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز تاثیری بر روی صادرات ندارد، گفت: فقط این موضوع از فساد ارزی جلوگیری می‌کند اما نرخ ۳۶۰۰ تومان پاسخگوی هزینه‌های صادرکنندگان نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر نرخ ارز به چهار هزار تومان برسد، تحول زیادی را در صادرات ایجاد می‌کند، گفت: مسئولان بانکی در این زمینه شفاف‌سازی کنند تا ابهام‌ها برطرف شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات گوشی‌های با مارک اَپِل گفت: شرکت اپل نمایندگی رسمی در ایران ندارد و آن‌طور که شنیده‌ایم در هیچ کشوری نمایندگی ندارد، بلکه خودش دفتر فروش دارد بنابراین کسانی که می‌خواهند در این بخش فعالیت داشته باشند، باید خدمات پس از فروش ارائه دهند.

خسرو تاج افزود: این شرکت‌ها درخواست خود را به مرکز امور اصناف می‌دهند و پس از تائید، مجاز به واردات و خدمات پس از فروش می‌شوند که در گذشته ۹ شرکت این اقدام را انجام می‌دادند و الان این رقم در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه بخشی از واردات بازار که از طریق قاچاق انجام می‌گیرد، حدود ۱۷ درصد هزینه واردات رسمی را نمی‌پردازد، گفت: به دنبال یکسری اصلاحات در بخش قاچاق گوشی‌های موبایل هستیم که موضوع رجیستر موبایل از گمرکات از سال گذشته شروع شده؛ بنابراین به محض اینکه اجرایی شود، موبایل‌های قاچاق ممکن است دیگر کار نکنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده برای طلا گفت: الان ۹ درصد مالیات بر واردات طلا وجود دارد که این موضوع موجب کاهش نرخ رسمی این کالا و قاچاق آن شده است.

خسرو تاج در خصوص اختصاص مشوق‌های صادراتی به صادرکنندگان گفت: مشوق‌های صادراتی تا سال ۹۱ اجرا شده بود که در این بخش معوقاتی در حدود ۳۶۰ میلیارد تومان داریم و از سال ۹۱ این طرح متوقف شده بود که قصد داریم از امسال آن را دوباره اجرایی کنیم البته نیاز به تأمین اعتبار داریم.

سیما رادمنش _جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها