یادداشت

7 مهر، روز آتش‌نشانان فداکار

تا قبل از انقلاب اسلامی، روز مشخصی به نام روز آتش‌نشان وجود نداشت اما همواره جای خالی روزی به نام این قشر پرتلاش و ایثارگر در تقویم رسمی کشور به چشم می‌خورد. بویژه در پی اتفاقاتی که در آن آتش‌نشانان، جان خود را از دست می‌دادند. در تاریخ تاسیس آتش‌نشانی در کشور ده‌ها آتش‌نشان در عملیات‌های مختلف به شهادت رسیده‌اند که از این تعداد 24 نفر مربوط به سازمان آتش‌نشانی تهران است. البته 17 نفر از آتش‌نشانی تهران در سال‌های جنگ تحمیلی در راه دفاع از میهن اسلامی به شهادت رسیده‌اند که این تعداد در سطح کشور رقم بسیار بالاتری است.
کد خبر: ۹۵۰۳۴۹

یکی از حوادثی که در گذشته اتفاق افتاد، مربوط به آتش‌سوزی گسترده در بازار تهران بود. در مهر سال 1356 آتش‌نشانان تهران برای خاموش کردن آتش‌سوزی بزرگی به بازار تهران اعزام می‌شوند که درحین عملیات و به دلیل تخریب یکباره سقف یکی از حجره‌های قدیمی بازار، تعداد شش نفر از آتش‌نشانان زیر آوار محبوس شده که متاسفانه همگی جان خود را از دست دادند.

اما در روزهای نخستین جنگ تحمیلی، یعنی روز هفتم مهر 1359 هواپیماها و جنگنده‌های رژیم بعثی با حمله گسترده به پالایشگاه آبادان، بخش زیادی از پالایشگاه را به آتش کشیدند. با توجه به این که صنعت نفت و پالایشگاه آبادان شریان اصلی اقتصاد و اسکله اصلی صادرات نفت کشور بود، نابودی آن می‌توانست باعث سست شدن ستون اقتصاد کشور شود. برای خاموش کردن این آتش برافروخته، آتش‌نشانان زیادی از نیروهای پالایشگاه و شهرهای اطراف به محل اعزام شدند و لباس رزم به تن کرده و عاشقانه به عملیات پرداختند و پس از ساعت‌ها تلاش نفسگیر موفق شدند شعله‌های سرکش آتش را مهار و از گسترش آن جلوگیری کنند. درحین عملیات خاموش کردن این آتش، هواپیماهای دشمن بار دیگر به پالایشگاه حمله‌ور شده و در بمباران مجدد آن، تعدادی از آتش‌نشانان که هنوز مشغول عملیات بودند، به فیض شهادت نایل آمدند. ضمن این که در سال‌های بعد نیز و در حوادث مختلف، تعدادی دیگر از آتش‌نشانان به درجه رفیع شهادت رسیدند. گذشته از آن، هزاران نفر از آتش‌نشانان سراسر کشور در عملیات‌های مختلف مصدوم شده و آسیب دیده‌اند که تعداد زیادی از آنان به دلیل شدت جراحات و حتی نقص عضو، به عنوان جانباز عملیات شناخته می‌شوند و هنوز هم پس از سال‌ها، با دردها و مشکلات آن دست به گریبان هستند.

مجموعه این اتفاقات، مدیران و مسئولان وقت را به این فکر انداخت که روزی را برای بزرگداشت مقام والای آتش‌نشان نامگذاری کنند که در پی پیشنهاد مسئولان وزارت کشور و مصوبه شورای فرهنگی، روز هفت مهر، به نماد ایثار و از خودگذشتگی آتش‌نشانان سراسر کشور تبدیل شده و این روز به عنوان «روز ایمنی و آتش‌نشانی» در تقویم رسمی کشور ثبت شد. هدف از نامگذاری این روز، احترام به مقام والای شهدا و جان‌باختگان آتش‌نشانی و تجلیل از رشادت‌ها و ایثارگری‌های آتش‌نشانان و نشان دادن اهمیت مسائل ایمنی و تبدیل شدن ایمنی به یک فرهنگ در بین جامعه است.

جلال ملکی

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران و کلانشهرها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها