هفته اول مهرماه گالری های تهران روزهای شلوغی را پشت سر می گذارند و همزمان با هفته دفاع مقدس نمایشگاه های عکسی با موضوع هشت سال دفاع مقدس برپا می شود.
کد خبر: ۹۴۸۰۵۵
گالری‌ ها رنگ «دفاع مقدس» می‌گیرند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، گالری های تهران هفته اول مهرماه در حالی به استقبال افتتاحیه های نمایشگاه های خود می روند که همزمانی با هفته دفاع مقدس باعث شده سهم قابل توجهی از نمایشگاه ها به این موضوع اختصاص داده شود.

از سوی دیگر این هفته برپایی نمایشگاه های عکس سهم قابل اعتنایی از فضای افتتاحیه ها را به خود اختصاص داده است. در ادامه نگاهی داریم به برخی از مهمترین رویدادهای نمایشگاهی که جمعه این هفته دوم مهرماه افتتاح می شود.

نمایشگاه «زندگی و دیگر هیچ» در گالری راه ابریشم

نمایشگاه عکس پشت صحنه فیلم «زندگی و دیگر هیچ» ساخته عباس کیارستمی دوم مهرماه در گالری راه ابریشم آغاز می شود.

افتتاحیه نمایشگاه عکس های جاسم غضبانپور از پشت صحنه فیلم «زندگی و دیگر هیچ» زنده یاد عباس کیارستمی و رونمایی از کتاب این مجموعه عکس ساعت ۱۶ روز جمعه دوم مهرماه در گالری راه ابریشم واقع در خیابان لواسانی، بین آبکوه و آقایی، پلاک ۱۰۳ واحد ۲ برگزار می شود و نمایشگاه تا ۱۹ مهرماه ادامه دارد.

جاسم غضبانپور ۲۵ سال پیش از پشت صحنه «زندگی و دیگر هیچ» عکاسی کرده و حالا پس از فقدان کیارستمی نمایشگاه این مجموعه برگزار و کتاب آن رونمایی می شود.

نمایشگاه «با حماسه سازان» در گالری ملک الشعرای بهار

به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس نمایشگاهی از عکس‌های دیده ‌نشده از جنگ تحمیلی با عنوان «با حماسه‌ سازان» از روز جمعه ۲ مهرماه ۹۵، ساعت ۱۶ در «گالری ملک‌الشعرای بهار» باغ موزه قصر افتتاح می شود.

در این نمایشگاه که توسط انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و با همکاری انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران و باغ‌ موزه قصر برگزار می‌شود، ۳۴ فریم عکس مربوط به دوران جنگ تحمیلی از ۲۵ هنرمند عکاس که تاکنون دیده نشده‌اند، نمایش داده می‌شود.

امیر لطفیان، حمید پورجبار، سعید صادقی، مهناز نورالهی‌فر، محمدحسین حیدری، بهزاد پروین‌قدس، محسن شاندیز، اباصلت بیات، احمد علیزاده‌ نوحی، مهدی کاشیان، سید عباس میرهاشمی، مرتضی خاکی، شهید محسن چوبدار، سعید حاجی‌خانی، زنده یاد محمد رازدشت، منوچهر قلم‌چی، احمدجان میرزایی، علیرضا شکاری، جهانگیر رزمی، مهرزاد ارشدی، علی غفاری، بهرام محمدی‌فرد، جاوید الاثر کاظم اخوان، شهید داریوش گودرزی‌کیا و محمدی از عکاسان حاضر در این نمایشگاه هستند.

در طول برگزاری این نمایشگاه، دو کارگاه آموزشی درباره عکاسی جنگ با حضور علی فریدونی و سعید فرجی برگزار می شود.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا روز چهارشنبه ۷ مهرماه ۹۵، از ساعت ۱۲ تا به ۲۰ به باغ‌موزه قصر مراجعه کنند.

نمایشگاه «دفاع همچنان باقی است» در نگارخانه ابراهیمی نژاد

به‌ مناسبت هفته دفاع مقدس نگارخانه ابراهیمی‌نژاد عکس‌های دفاع مقدس را از ۳۱ شهریور ماه به مدت ۱۰ روز به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه شامل ۱۰۰ قطعه عکس از محمدحسین حیدری، بهرام محمدی‌فرد، علی رهبری، محمد فرنود، حاج محمدی، اسماعیل داوری، کمال‌الدین شاهرخ و سعید صادقی است که با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، اداره فرهنگی ارزش‌های دفاع مقدس سپاه، سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج، معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۵ جمع‌آوری شده است.

در این نمایشگاه که با عنوان «دفاع همچنان باقی است» برگزار می‌شود تصاویری از حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در جبهه، شهید چمران، رزمنده‌ها و فرهنگ جبهه دیده خواهد شد.

نمایشگاه «دفاع همچنان باقی است» از ساعت ۱۷ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است و برای هزینه ورود به نمایشگاه آمده است: «ورودی یک فاتحه برای شهدا»

نگارخانه ابراهیمی‌نژاد در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان نبرد، خیابان آهنگ، روبه‌روی بوستان یاس، کوچه نرگس، گلستان ۲، ساختمان شماره ۷۲ واقع است.

نمایشگاه« نقاشی پشت شیشه» در گالری ایوان

گالری ایوان از روز جمعه ۲ مهرماه میزبان مجموعه‌ای از آثار نقاشی و نقاشی پشت‌شیشه مهین عظیما است. در این نمایشگاه که «تماشاگر رویا» نام دارد نزدیک به ۶۰ اثر از این هنرمند که طی سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۹۴ خلق شده‌اند به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین در مراسم افتتاحیه از کتاب زندگینامه و مجموعه آثار این بانوی هنرمند با مقدمه‌ای از پرویز کلانتری رونمایی می‌شود.

مهین عظیما متولد ۱۳۰۸ و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و پس از آشنایی با نقاشی پشت شیشه تمام تلاش خود را معطوف به احیای این هنر فراموش شده کرد تا این تکنیک نقاشی را با سبکی مدرن دوباره زنده کند.

در سال ١٣٨٢ شورای ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی با کسب درجه یک هنری مدرک دکتری به این هنرمند اعطا کرد. مهین عظیما تاکنون نمایشگاه‌های مختلف انفرادی و گروهی را در ایران و کشورهایی چون بلژیک، فرانسه، یوگسلاوی و ترکیه برپا کرده است و سال ۲۰۰۲ نمایشگاهی از آثار او در دانشگاه هاروارد برگزار شد.

نمایشگاه «تماشاگر رویا» ۲ تا ۹ مهرماه ۱۳۹۵ در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

نمایشگاه «عکس‌های جمعی از بازیگران و هنرمندان عکاس» در گالری رج

نمایشگاه گروهی عکاسی جمعی از بازیگران و هنرمندان با نام «رنگ» جمعه‌ ۲ مهر ماه سال ۱۳۹۵ در گالری رج افتتاح خواهد شد.

گالری «رج» جمعه پیش رو میزبان عکس‌های علی بوستان، ماه چهره خلیلی، شیوا طاهری، یغما گلرویی، نرگس محمدی و جواد مولانیا است. در این نمایشگاه سیزده اثر که بیشتر آن‌ها چاپ بر روی کاغذ عکس است، نمایش داده ‌می‌شود. «رنگ» دومین نمایشگاه گروهی گالری رج با حضورجمعی از بازیگران و هنرمندان است که علی بوستان، یغما گلرویی و جواد مولانیا دومین همکاری مشترکشان را با گالری رج انجام داده‌اند.

نمایشگاه‌گردان این مجموعه هدیه میرزاده (مدیر گالری) است. وی ایده رنگ را از یکی از خاطرات جواد مولانیا هنرمند، بازیگر و مجری تلویزیون گرفت که او در تعریف گپ و گفتی از ناصر تقوایی به این نتیجه رسیده که هنرمندان کشور اغلب از گرفتن عکس هایی که رنگ در آن ملموس باشد هراس دارند و کمتر به سمت عکس های رنگی می روند.

نمایشگاه رنگ تا ۱۲ مهرماه سال جاری در گالری رج واقع در خیابان بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه حکیمی، شماره ۴، واحد سوم برقرار خواهد بود. ساعت بازدید از گالری در افتتاحیه ۱۶ تا ۲۰ و سایر روزها ۱۵ تا ۱۹ اعلام شده است.

نمایشگاه «زن در آیینه خیال» در گالری مژده

نمایشگاه نقاشی های سهیلا تمجیدی جمعه دوم مهرماه در گالری مژده برپا خواهد شد.

«زن در آیینه خیال» عنوان این نمایشگاه است که تمجیدی در آن ۱۰ اثر اکریلیک بر روی بوم را در معرض تماشای عموم قرار می دهد.

تمجیدی در آثارش دغدغه های زن امروزی را مطرح کرده است. او بواسطه زن بودنش خصوصیات زن هارا کاملا درک می کند و معتقد است زنان به لحاظ فیزیک بدن و ایدیولوژی های که خداوند به آن ها داده است بسیار متفاوت با مردان هستند.

پالت رنگ های سرد در آثار تمجیدی در این نمایشگاه غالب است، او در نقاشی هایش که بیشتر از ‏رنگ های آبی و بنفش بهره گرفته فضایی سورئال را تصویر کرده است و با نگاهی نقد گونه به ‏دغدغه های زنان در هر جای دنیا تلاش کرده ذهنیاتش را بر روی بوم انعکاس دهد.

سهیلا تمجیدی متولد ۱۳۳۷ است. او کارشناسی طراحی و نقاشی و فضاسازی انسان و طبیعت از پلی ‏تکنیک برایتون انگلستان و فارغ التحصیل هنرهای تجسمی – نقاشی از دانشگاه سوره است. وی ‏مدرس دانشگاه علم و فرهنگ در رشته طراحی و نقاشی است. تمجیدی برگزاری بیش از ۳۰ نمایشگاه گروهی و انفرادی در داخل و خارج از ایران و شرکت در بیش از ۱۰ کارگاه آموزشی و نمایشگاهی را درکارنامه هنری خود دارد.

نمایشگاه نقاشی های «زن در آیینه خیال» تا ۱۲ مهرماه ۹۵ در گالری مژده برپا خواهد و علاقمندان می توانند همه روزه (به جز دوشنبه ۵ مهرماه گالری تعطیل است) از این نمایشگاه ‏در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک۲۷، زنگ یک دیدن کنند

نمایشگاه «جنایات آمریکا در جنگ» در سراسر کشور

سیر نمایشگاهی «جنایات آمریکا در جنگ ها» با محوریت بازخوانی برخی از جنایات آمریکایی ها در دوران دفاع مقدس علیه ملت ایران همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در سراسر کشور برپا شد.

سیر نمایشگاهی «جنایات آمریکا در جنگ ها» با ۲۲ پوستر به همت اداره هنرهای تجسمی مرکز تخصصی فرهنگی سازمان بسیج به تولید رسیده است.

نمایشگاه «رویای گوندولا» در گالری آس

نمایشگاه عکس علیرضا کریمی صارمی با عنوان «رویای گوندولا» از شهر ونیز در کشور ایتالیا، ساعت ۴ بعدازظهر روز جمعه ۲ مهر ماه در گالری «آس» تهران برپا می‌شود.

نمایشگاه عکس «رویای گوندولا» Dream of Gondola آثار هنرمند و استاد عکاسی علیرضا کریمی صارمی از شهر ونیز با حضور هنرمندان و علاقمندان به هنر عکاسی و هنرهای تجسمی ساعت ۴ بعدازظهر روز جمعه ۲ مهر ماه امسال در گالری «آس» تهران افتتاح می‌شود و تا ساعت ۲۱ همان روز ادامه خوهد داشت و تا روز ۱۲ مهرماه نیز پذیرای علاقمندان خواهد بود.

در این نمایشگاه ۲۵ عکس در ابعاد ۱۲۰×۸۰ و ۱۵۰×۱۰۰ سانتیمتر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. این عکس‌ها حاصل سفر علیرضا کریمی صارمی عکاس به شهر ونیز کشور ایتالیا در سال ۲۰۰۹ میلادی است که تلاش کرده با نگاهی نو، قایق‌های سنتی ونیز را به تصویر بکشد.

علیرضا کریمی صارمی فارغ التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه هنرهای زیبا از ایالت کالیفرنیا در آمریکا است. او دارای مدرک دکترای عکاسی طراح بنیانگذار و مدیر آژانس عکس ایران نیز است. وی مدیر گروه فتوژورنالیسم دانشکده خبر از سال‌های ۱۳۸۰-۱۳۹۳ بوده و استاد دانشگاه علم و صنعت ایران را نیز بوده است.

علاقمندان می‌توانند همه روزه و بصورت رایگان از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۳ از نمایشگاه عکس «رویای گوندولا» در گالری «آس» تهران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از قیطریه، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ بازدید کنند.

نمایشگاه نقاشی خط در نگارخانه آفرینش

نمایشگاه نقاشی خط های خلیل رسولی جمعه دوم مهر در نگارخانه آفرینش نقش افتتاح می شود.

در این مراسم که با سخنرانی خلیل رسولی استاد و چهره ماندگار عرصه خوشنویسی همراه است از ۴۰ اثر نقاشیخط خلیل رسولی رونمایی می شود.

خلیل رسولی در سال ۱۳۳۰ در شهر همدان به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۰ نزد استاد جلیل رسولی آموزش خوشنویسی را آغاز کرد و در سال های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ نزد شادروان استاد سید حسن میرخانی تلمذ خط نستعلیق، و استاد محمد حسین عطارچیان به تلمذ خط شکسته نستعلیق پرداخت.

وی در همان سالها با شرکت در کلاس های انجمن خوشنویسان موفق به دریافت مدرک عالی در رشته نستعلیق شد. رسولی در دهه شصت در کنار کار تبلیغات، گرافیک و خوشنویسی به آموزش خوشنویسی در کلاس های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت که تعداد زیادی از این هنرجویان موفق به کسب درجه ممتاز و استادی شدند.

خلیل رسولی پس از سالها مشق عشق، حاصل تجربیاتش را در ۴۰ تابلو به اجرا درآورد که در فرهنگسرای اشراق در معرض دید هنردوستان قرار می گیرد.

این آثار در زمینه نقاشیخط، سیاه مشق و خوشنویسی است که با رنگ روغن، آکرولیک روی بوم و اکولین و مرکب روی کاغذ انجام شده است.

نمایشگاه آثار این هنرمند جمعه دوم مهر ساعت ۱۶ در نگارخانه آفرینش نقش واقع در فرهنگسرای اشراق به نشانی فلکه دوم تهرانپارس، انتهای خیابان جشنواره، روبروی ایستگاه مترو با حضور تنی چند از هنرمندان افتتاح می شود.

نمایشگاه سالانه «هنر دیجیتال» در گالری محسن

ششمین نمایشگاه سالانه «هنر دیجیتال تهران - TADAEX ۲۰۱۶» از دوم تا هشتم مهر ماه سال جاری با حضور ۳۰ هنرمند ایرانی و بین المللی از کشورهای آلمان، برزیل، اتریش، لهستان و ژاپن در گالری محسن برگزار می شود.

ایجاد فضایی تخصصی و مستقل برای علاقمندان و جستجوگران هنر دیجیتال و برخورداری از فرصت تعامل و تبادل دانش با هنرمندان، استادان و نمایندگان فستیوال های بین المللی از اهداف مهم ششمین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران است.

در این نمایشگاه علاوه بر نمایش آثار هنرمندان، اجراهای صوتی و تصویری، جلسات سخنرانی، کارگاه های آموزشی مختلفی نیز در حوزه هنر دیجیتال برای علاقمندان برگزار می شود. در این کارگاه ها استادانی از ایران، آلمان و اتریش به تدریس نرم افزارهای تخصصی و کاربرد آن در هنر دیجیتال و خلق آثار هنری در قالب رسانه های نو، تولید صدا و تصویر، واقعیت مجازی و تصاویر متحرک می پردازند.

آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه با به کارگیری تکنیک ها و ابزارهای مختلف موجود در حوزه هنرهای بین رشته ای و رسانه ای جدید ارائه می شوند. این در حالی است که اثری که توسط امیر تهرانی، مهرداد خدامی و علی هنرور با جایزه حمایتی «تاداگرانت - TADAGRANT» ساخته شده نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود. این جایزه به ارزش ۵ هزار دلار پیشتر به این هنرمندان برای ساخت اثر تعلق گرفته بود.

ششمین نمایشگاه سالانه «هنر دیجیتال تهران - TADAEX ۲۰۱۶» از دوم تا هشتم مهر ماه سال جاری در گالری محسن تهران واقع در خیابان خیابان ظفر (وحید دستگردی)، خیابان ناجی، خیابان فروزان، بلوار مینای شرقی، شماره ۴۲ برگزار می شود.

نمایشگاه «هایپررئال» در گالری شکوه

گالری شکوه عصر جمعه دوم مهر ۹۵ میزبان نمایشگاه نقاشی های حسین هادی پور بروجنی می‌شود. هادی پور بروجنی در بیست و چهارمین نمایش انفرادی اش ۲۰ اثر هایپر رئال مداد رنگی، آبرنگ و رنگ روغن بر روی مقوا و بوم در ابعاد متفاوت ارائه خواهد داد. او در آثارش طبیعت ایران به خصوص بافت طبیعی استان چهار محال بختیاری و شهرستان نطنز را به تصویر کشیده است.

این هنرمند برای خلق آثارش از عکس هایی که خودش گرفته استفاده کرده اما با ایجاد خلاقیت تغییراتی در آن ها لحاظ کرده است تا جایی که در این آثار تاثیرات ذهن هنرمند بیشتر از لنز دوربین عکاسی مشهود است. بعضی از نقاشی های وی در این نمایشگاه برداشت از چند عکس است و بعضی دیگر کاملا خیالی است اما عین واقعیت اجرا شده اند تا حدی که ممکن است مخاطبان این نقاشی ها را با عکس اشتباه بگیرد.

حسین هادی پور بروجنی متولد ۱۳۴۹ ، فارغ التحصیل رشته عکاسی ازدانشگاه هنرومعماری تهران است. وی دارای درجه ممتازانجمن خوشنویسان ایران و برنده رتبه سوم جشنواره بین المللی خوارزمی است.

هادی پور عضو انجمن بین المللی نقاشان رئالیسم آمریکا است و در حدود ۳۰ سال سابقه آموزش هنرهای تجسمی درمراکزمختلف آموزشی را دارد . وی همچنین مدرس دانشگاه و مدیر و مدرس آموزشگاه تخصصی هنرهای تجسمی سایه روشن است. هادی پورحضور در بیش از۳۳ نمایشگاه انفرادی وگروهی را در ایران و موزه هنرهای زیبای الجزیره در کارنامه هنری خود دارد.

نمایشگاه نقاشی های حسین هادی پور بروجنی تا ۱۳ مهرماه در گالری شکوه دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه همه روزه به جز پنجشنبه ها ساعات ۱۶ تا ۲۰ در گالری شکوه واقع خیابان فرمانیه، بلواراندرزگو، خیابان امیر نوری، پلاک ۱۹ دیدن کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها