استقبال وزیر ارشاد از پیشنهاد اسکاری «جام‌جم»

وقتی روزنامه جام‌جم چندی پیش در گزارشی با عنوان «اسکار؛ فرصتی برای رهایی اسطوره»، با ذکر دلایلی، پیشنهاد ارائه فیلم «ایستاده در غبار» را به اسکار داد، برخی رسانه‌ها موضع تند و مخالفی گرفتند و «فروشنده» را در مقابل آن پیشنهاد دادند و فیلم اصغر فرهادی را شایسته‌ترین نماینده برای سینمای ایران در اسکار دانستند و سعی کردند و می‌کنند به هرشکل ممکن، چشم را بر امتیازات یک اثر نمونه‌ای و شایسته دفاع مقدسی ببندند.
کد خبر: ۹۴۲۱۱۰
استقبال وزیر ارشاد از پیشنهاد اسکاری «جام‌جم»

البته جام‌جم که شروع‌کننده این جریان بود، باعث شد پس از آن رسانه‌ها و چهره‌های سینمایی شاخص دیگری هم این موضع و دیدگاه را ادامه بدهند و بر شایستگی فیلمی چون «ایستاده در غبار» برای ارسال به اسکار صحه بگذارند، هرچند با آغاز اکران فیلم «فروشنده»، برخی رسانه‌ها و چهره‌های سینمایی روی موج موفقیت آن سوار شده‌اند و سعی می‌کنند از استقبال خوب مردم به نفع سلیقه و دیدگاه خود بهره‌برداری کنند و این اثر را شایسته ارسال به اسکار بدانند. استدلال آنها هم موفقیت فیلم فرهادی در جشنواره فیلم کن است و به‌زعم آنها درصورت ارسال «فروشنده» به اسکار، سینمای ایران موفقیت «جدایی نادر از سیمین» را تکرار خواهد کرد.

اما بی‌اعتنایی اخیر جشنواره فیلم لندن، تا حد زیادی آب پاکی را روی دست شیفتگان «فروشنده» ریخته و باتوجه به سوابق و قوانین این رویداد سینمایی، تقریبا بعید است که فیلم فرهادی شانسی برای راهیابی به جمع پنج نامزد نهایی اسکار داشته باشد، برنده شدن که پیشکش.

اظهارنظر و موضعگیری روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نماینده سینمای ایران در اسکار، به دلیل جایگاه مهم گوینده از اهمیت بسیاری برخوردار است و به نوعی می‌تواند نتیجه این بازی را اعلام کند.

علی جنتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نگاه وزارت ارشاد بر فیلم‌های انتخابی اسکار و این‌که «ایستاده در غبار» می‌تواند گزینه خوبی برای این انتخاب باشد؟ گفت: «نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد این است که فیلم‌های ارزشی‌تر برای جشنواره‌های بین‌المللی ارسال شوند، اما در اصل، سازوکاری برای انتخاب فیلم‌ها وجود دارد که باید اعتبار فیلم‌ها از لحاظ فنی و محتوایی ارزیابی شود و این‌طور نیست که وزارت ارشاد در این روند دخالت کند، اما فیلم «ایستاده در غبار» از لحاظ فنی و حرفه‌ای ارزنده است و می‌تواند برای ارسال به اسکار، گزینه خوبی باشد.»

حالا باید منتظر ماند و دید آیا هیات انتخاب اسکار امسال، در انتخاب شایسته‌ترین نماینده سینمای ایران چطور عمل می‌کنند و آیا چشم بر واقعیت و شایستگی «ایستاده در غبار» می‌بندند یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها