پروژه تطهیر

موضوع انتشار فایلی صوتی درخصوص اعدام‌های سال 67 از چند جهت قابل بررسی است.
کد خبر: ۹۳۶۳۵۱
پروژه تطهیر

زمانی این فایل صوتی منتشر می‌شود که منافقین با همکاری آل‌سعود و رژیم صهیونیستی در حال بازسازی چهره خود هستند تا آن را به نوعی از قالب تروریستی بیرون آورده و به یک اپوزیسیون دارای گفتمان تبدیل کنند که جنبه فکری و ایدئولوژی و توان رویارویی دیپلماتیک آنها قوی‌تر از توان جنگی‌شان است و می‌خواهند برچسب تروریست بودن - که یک واقعیت است- را از خود بردارند. در این راستا تحرکات پاریس و نشست‌های مختلف و بویژه دیدار محمود عباس را می‌توان پرده‌هایی از این نمایش دانست. بنابراین این فایل صوتی در یک پازلی منتشر می‌شود که عنوان آن تطهیر گروهک منافقین است.

از سوی دیگر، فلسفه وجودی این فایل مشخص نیست که آن زمان برای چه این سخنان از آقای منتظری گرفته شده و ضرورت این‌که مطالب او ضبط شود چقدر مهم بوده که این مسائل به اعتبار و سندیت این فایل صوتی خدشه وارد می‌کند. افراد اهل فن نیز کاملا می‌توانند متوجه شوند که این فایل صوتی خیلی خدشه‌پذیر است؛ چه درخصوص افراد و تاریخ و ضرورت آن و این‌که در انتهای مباحث این فایل صوتی، آقای منتظری برخی مباحث خود را هم رد می‌کند.

باید توجه داشت که روابط امام(ره) با منتظری در اواخر کار به قدری تیره می‌شود که به حذف آقای منتظری از قائم‌مقامی و فاصله بیشتر او با امام منجر شد که موضوع اعدام‌ها نیز در این مقطع زمانی صورت می‌گیرد.

گرچه با توجه به اسناد و مدارک موجود و نامه‌هایی که در اواخر کار یعنی قبل از برکناری آقای منتظری از قائم‌مقامی کاملا مشخص است که امام(ره) تمام تلاش و کوشش خود را می‌نمایند تا ایشان را از مواضع احساسی و عمدتا تحت‌تاثیر دیگران برحذر دارند ولی ایشان به روش خود ادامه می‌دهد.

از یاد نبریم همواره مسئولان نظام به منتظری توصیه می‌کردند تحت تاثیر اطرافیان خود است و یکی از عللی که باعث شد او از قائم‌مقامی رهبری کنار برود؛ همین سو‌ءاستفاده‌‌ای بود که اطرافیان منتظری از سادگی او بهره می‌بردند و اطلاعات غلطی که به او می‌دادند. یکی از اطلاعات غلطی که به منتظری دادند درخصوص این اعدام‌ها و کشتارها بود که براساس آن اطلاعات غلط مطالبی را بیان کرد و حالا بخشی از آن تحریف شده منتشر شد؛ این شخصیت تاثیرپذیر و نفوذپذیر آقای منتظری از اطرافیان خود، هم برای نظام در داخل خیلی هزینه داشت و هم موضوعی شد تا در زمان حیات او حتی بعد از حیات او مخالفین نظام توانستند از آن سوءاستفاده و فضاسازی کنند.

برخی افراد درصدد هستند بیان کنند یک اختلاف فردی و فقهی بین آقای منتظری با امام(ره) بود، به عبارتی دیگر می‌خواهند این اختلاف آقای منتظری و امام(ره) را در حد دو فقیه جلوه دهند در حالی که اختلاف آقای منتظری با امام(ره) به معنای جدایی او از انقلاب و مردم بود. آقای منتظری که خود از پایه‌گذاران تئوری ولایت فقیه و مروجین آن بود مهم‌ترین اصل نظام -که التزام به ولی فقیه بود- را زیر سوال برد و این مساله او را به یک پارادوکس جدی رساند بنابراین در یک نگاه کلی می‌توان دریافت هدف رسانه‌های بیگانه از مانور بر این فایل صوتی، زیر سوال بردن جایگاه ولی فقیه است.

آنها درصدد هستند اصل نظام و ولایت فقیه زیر سوال برود. ‌بی‌بی‌سی و همه رسانه‌های معاند می‌خواهند با توجه به مسائلی که در جامعه امروز ایران است ذهن مردم را درگیر کنند و به گونه‌ای از آقای منتظری و منافقین و جریان معاند نظام یک وجهه‌ خوب بسازند و اگر مساله‌ای در این خصوص در ذهن نسل امروز ما وجود دارد آن را پاک کنند و این افراد را یک نوع اپوزیسیون‌ سالم و منطقی جلوه دهند که نظام نتوانسته با آنها درست رفتار کند.

منافقین به دنبال این هستند تا اعلام کنند ما به دنبال گفتمان بودیم و مساله سلاح و درست کردن پادگان اشرف و ترورهایی که انجام می‌دادند را به نوعی با این حرکاتی که الان انجام می‌دهند روی آن سرپوش بگذارند.

از یاد نباید برد که منتظری ازجمله افرادی است که هرازچند گاهی به بهانه‌‌ای معارضین نظام به او مراجعه می‌کنند و به انواع و اقسام مختلف برای مخالفت با جمهوری اسلامی از او بهره‌برداری می‌نمایند، این بار مثلث شکل گرفته دو ضلع دیگر منافقین و بی‌بی‌سی ترسیم شد، شاید فردا گونه دیگری از این بازی طرح شود.

دکتر مهدی گلجان - استاد دانشگاه

ضمیمه جام سیاست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها