همزمان با جمع آوری ۷۰۰ متکدی در پایتخت اعلام شد؛

پیرمرد متکدی با ۱۰۰ میلیون برگه سهام در جیب

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: طرح جمع آوری متکدیان از سطح پایتخت با همکاری شهرداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه، فرمانداری و غیره در حال اجراست و از ۹ تا ۱۹ مردادماه ۷۰۰ متکدی جمع آوری شده‌اند.
کد خبر: ۹۳۱۶۱۹
پیرمرد متکدی با ۱۰۰ میلیون برگه سهام در جیب

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، محمد باصری با تاکید بر اقدامات شهرداری تهران در راستای ساماندهی وضعیت متکدیان در تهران اظهار داشت: مدیریت شهری طی سال‌های گذشته با احداث دو سامانسرای لویزان و اسلامشهر تلاش کرد تا از تعداد متکدیان در تهران بکاهد اما گستردگی حضور این افراد موجب شد تا امروز سازمان‌های ذی‌ربط با همکاری بین بخشی به دنبال مقابله با این پدیده باشند.

وی با اشاره به اینکه پشت پرده تکدی گری واقعیت‌های تلخ و آزاردهنده‌ای وجود دارد، گفت: برخی مشاهدات حاکی از این است که گروه‌های مافیایی تکدی گری با به کارگیری و استثمار کودکان، زنان و مردان نیازمند سعی در درآمدزایی دارند. آن طور هم که شنیده شده سرشاخه‌های تکدی گری ماهیانه بین 3 تا 5 میلیون از این طریق درآمد دارند و روزانه بین 20 تا 30 هزار تومان به افراد تحت نظر خود حقوق تکدی گری پرداخت می‌کنند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی از شناسایی تعداد زیادی از این سرشاخه ها از سوی مسئولان نیروی انتظامی خبر داد و عنوان کرد: قرار است تا با تمامی این متخلفان برخورد قضایی صورت بگیرد و به وضعیت افرادی که تحت نظر آن ها فعالیت می کردند توسط مراجع ذیربط رسیدگی شود.

جمع آوری 700 متکدی طی 10 روز

باصری با اشاره به تعداد متکدیان جمع آوری شده طی 10 روز نخست اجرای طرح بیان کرد: از تاریخ 9 تا 19 مردادماه 251 واحد گشت شهرداری در خیابان های تهران فعال بوده و با همکاری نیروی انتظامی تاکنون حدود 700 متکدی جمع آوری شده اند. این تعداد شامل 323 متکدی مرد حرفه ای و 233 متکدی مرد بی خانمان می شود.

معاون حمایت اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی افزود: 45 متکدی حرفه ای خانم که بارها سابقه جمع آوری داشته اند و 87 متکدی بی خانمان خانم نیز در میان افراد جمع آوری شده حضور داشتند. علاوه بر این تعدادحدود 20 متکدی خارجی نیز در این مدت جمع آوری شده و به وضعیت آنان رسیدگی شد.

باصری با تاکید بر نحوه ساماندهی افراد جمع آوری شده تصریح کرد: متکدیان حرفه ای که موارد تکرارند و در این مورد سابقه دار محسوب می شوند به سامانسراهای لویزان و اسلامشهر منتقل شده اند. در خصوص سایرین از آن جا که تاکنون تمامی بار ساماندهی بر دوش شهرداری بوده و سازمان ها موارد مربوط به خود را تحویل نگرفته بودند، ناگزیر شدیم تا متکدیان بی خانمان را پس از احراز هویت به مددسراها معرفی کنیم.

به گفته وی از میان 20 متکدی خارجی 9 نفر به سامانسرای لویزان منتقل شدند و 11 نفر با اخذ تعهد تحویل خانواده شده‌اند. البته اداره کل اتباع خارجی به تازگی آمادگی خود را برای تحویل این قشر از متکدیان و رد مرز آنان اعلام کرده است.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری مسئولیت هر یک از سازمان ها در طرح جمع آوری متکدیان خاطرنشان کرد: مسئولیت جمع آوری کودکان و ساماندهی معلولان جسمی، ذهنی، سالمندان، خانم‌های باردار و موارد اعصاب و روان با سازمان بهزیستی است. روز چهارشنبه هم 2 ماشین ون را برای استقرار مددکاران و رسیدگی به جامعه هدف در اختیار مسئولان مربوطه قرار دادیم.

باصری با بیان اینکه پیش بینی شده تا از روز شنبه مسئولان هر یک از سازمان ها در مقر مربوط به اجرای طرح مستقر شوند و جامعه هدف مربوط به خود را تحویل بگیرند، گفت: با اعلام آمادگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار است تاکمپی از سوی این سازمان به ما معرفی شود و تمامی متکدیان معتاد برای پشت سر گذاشتن دوره درمان در کمپ ساماندهی شوند. مسئولان شورای هماهنگی وعده داده اند تا در هر دوره ظرفیت 100 نفری را برای این قشر از مددجویان در کمپ ها درنظر بگیرند.

وی افزود: با همکاری مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار است متکدیانی که حرفه‌ای محسوب نمی‌شوند و نیازمند واقعی هستند به این سازمان معرفی شوند و به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.در مورد متکدیان شهرستانی نیز صحبت‌هایی برای اخذ نیابت قضایی و ارجاع این افراد به شهرهای خود مطرح شده است.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی در پاسخ به این سوال که متکدیان در زمان جمع آوری چه مبلغی با خود همراه داشتند، اذعان کرد: متکدیان همواره خود را در خطر برخورد قانونی می‌بینند به همین دلیل افرادی به عنوان حامی در کنار این افراد هستند که هر 10 دقیقه پول آن ها را می گیرند تا در صورت جمع آوری مبلغ چندانی در اختیار آن‌ها نباشد. بر این اساس، معمولاً در زمان جمع آوری تنها حدود 20 تا 40 هزار تومان در جیب این افراد است.

باصری گفت: البته سال گذشته در یک مورد پیرمرد متکدی را جمع آوری کردیم که 100 میلیون برگه سهام در جیب خود داشت و در مصاحبه‌ها اعلام کرد که خانواده او را طرد کرده‌اند و او نیز روانه خیابان شده است.

وی با اشاره به مهم ترین کلونی های متکدیان در تهران تصریح کرد: فعالیت اغلب متکدیانی که در این 10 روز جمع آوری شده اند در خیابان سعادت آباد در منطقه 2، منطقه 1، منطقه 12 و منطقه 19 بوده است. منطقه 3 و 6 نیز در رده های بعدی قرار دارند.

حمایت‌های مردمی روی دیگر سکه تکدی گری

باصری در ادامه با اشاره به اینکه در لوای تکدی گری هر گونه مفسده‌ای می‌تواند اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: یک روی سکه تکدی گری حمایت‌های مردم است. در واقع این مردمند که با حمایت و دلسوزی خود به گسترش پدیده تکدی گری دامن می‌زنند و اجازه سوء استفاده را به گروه‌های مافیایی می‌دهند.

وی افزود: همین نقش مردم موجب شد تا تصمیم بگیریم با توزیع بروشور، پخش تیزرهای تلویزیونی و اجرای 500 تئاتر خیابانی در اماکن پرتردد زمینه را برای آشنایی مردم با واقعیت تکدی گری فراهم آوریم.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی ضمن ابراز نگرانی نسبت وضعیت کودکان متکدی گفت: برای جلوگیری از بدترشدن وضعیت این کودکان قرار است تا امکان حضور کودکان را در مراکز پرتو منطقه ٣ و ٦ در ساعات کاری کودکان فراهم آوریم. به این امید که با انجام اقدامات مددکاری کودکان به حضور در این مراکز ترغیب شوند و تحت آموزش قرار بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها