هر قدر هم که عناصر مدرنیته در زندگی روزمره ما نفوذ کند، جایگاه نهاد مذهب کمرنگ نخواهد شد. چراکه جایگاه این نهاد چنان در قلوب ایرانیان والاست که هیچ کس و هیچ چیز را یارای مقابله با آن نیست. به تبع آن؛ در میان نمادهای مذهبی، گردشگری مذهبی نیز جزو لاینفک مذهب است.
کد خبر: ۹۳۰۹۳۸

این گردشگری دو وجه دارد وجه اول آن در مفهوم «زیارت» تجلی می‌یابد که به عنوان یک وظیفه مقدس و همیشگی، جریان دارد و این جریان تضمین شده است. وجه دوم آن نیز «تبرک» است.

تبرک به آن معنی که خرید و بازدید از شهرها یا نقاط مذهبی، تاثیری روحانی و انرژی مثبتی را به شخص و خانواده‌اش ارزانی می‌دارد. اینچنین است که گردشگری مذهبی می‌تواند به عنوان زیرساختی مهم در توسعه صنعت گردشگری کشور مطرح باشد؛ زیرساختی که بر پایه آن می‌توان ایرانگردی را رواج بیشتری داد و جلوی خروج ارز از کشور را گرفت.

برای شهرهایی چون مشهد، قم و شیراز که مقاصد اصلی گردشگری مذهبی به شمار می‌روند و البته هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای گردشگرپذیری، بخصوص از سایر کشورها دارند، یکی از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در ایران که مغفول مانده، شناساندن نقاط جدید است.

امامزاده‌ها، مدارس دینی قدیمی که سبک و معماری برجسته‌ای دارند، کتابخانه‌گردی و رویت قرآن‌ها یا متون مذهبی منحصربه‌فرد، آرامگاه شخصیت‌های مذهبی برجسته مانند عارفانی چون بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی (در نزدیکی شاهرود) و همچنین مساجد خاص می‌تواند هر کدام بخشی از این ظرفیت‌ها باشد.

واقعیت این است که بسیاری از ایرانیان هنوز از وجود بسیاری از این ظرفیت‌ها مطلع نیستند و ذهنیتی که راجع به گردشگری مذهبی مطرح است، به همان چند کلانشهر خاص محدود است.

حال آن که مثلا مسافران انبوهی که مسیر طولانی تهران ـ مشهد را طی می‌کنند تا در هفته کرامت به پابوسی امام هشتم(ع) بروند، شاید ندانند در مسیرشان جایی که در سه کیلومتری شاهرود راه به نیمه می‌رسد و وقت استراحت می‌توانند عبادتگاه، مدرسه و مسجد زیبای آرامگاه بایزید بسطامی را ببینند و با نمازگزاران در مسجد چوبی آن، با محراب منحصربه‌فردش که حاوی نشانه‌های ایرانی است و از «ساروج» که نوعی سیمان سخت‌تر از بتن ساخته شده، آشنا شوند.

این چنین است که می‌توان پیشنهاد کرد در هفته کرامت، سازمان میراث فرهنگی نیز از فرصت استفاده کرده و جلوه‌هایی تازه از گردشگری مذهبی را پیش روی ایرانیان بگشاید.

بدیهی است چنین سیاستی، اگر بجد اعمال شود توجه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را نیز به خود جلب کرده و می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و رونق در مناطق کمتر توسعه یافته کشور شود.

سید علی دوستی موسوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها