نبرد حلب آخرین میخ بر تابوت تروریست‌های سوریه

کارشناسان می‌گویند تحولات میدان‌های نبرد حلب به‌زودی سرنوشت جنگ سوریه را مشخص خواهد کرد. امید می‌رود نیروهای مقاومت در این نبرد بتوانند به پیروزی منحصر به فردی دست یافته و گروه‌های تروریستی ـ تکفیری را مضمحل کنند.
کد خبر: ۹۲۸۰۵۸

حلب از چهار سال پیش دستخوش جنگ و ویرانی شد به طوری که امروزه جز مخروبه‌ای از آن باقی نمانده است. گروه‌های تروریستی با سنگر گرفتن در اماکن متعدد این شهر جنگی خونین و ویرانگر را علیه مردم، دولت سوریه و حتی گروه‌های رقیب خود به راه انداختند. مردم از هراس جنگ و کشتارهای آن پای به فرار گذاشته و تخمین زده می‌شود از جمعیت سه میلیونی این شهر تنها 300 هزار نفر در آن باقی مانده باشند. جمعیتی که سازمان ملل متحد به کمک دولت سوریه در حال تلاش برای تخلیه آنهاست. اما گروه‌های تروریستی به دلیل این‌که از مردم به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کنند اجازه خروج به مردم عادی را نمی‌دهند. هم‌اکنون ارتش سوریه به کمک نیروهای مستشاری همپیمانان و متحدان منطقه‌ای‌اش شهر حلب را به صورت کامل محاصره کرده است .

سه روز پیش 12 گروه تروریستی به رهبری جبهه « فتح‌الشام » ـ که تا چندی پیش جبهه النصره نام داشت و متحد القاعده بود اما در اثر فشارهای بین‌المللی مجبور به تغییر نام خود به صورت مصلحتی شد ـ عملیات گسترده‌ای را به نام «حماسه حلب» آغاز کردند. هدف از این عملیات شکستن محاصره حلب بود. طی روزهای گذشته نبردهای سنگینی بخصوص در جبهه جنوب گزارش شد اما گفته می‌شود تروریست‌ها در هر حمله‌ای با مقاومت سرسختانه نیروهای ارتش سوریه یا نیروهای مستشاری حزب‌الله مستقر در اطراف این شهر مواجه شده و شکست‌های سنگینی را متحمل شدند. کارشناسان نظامی می‌گویند با تکمیل محاصره حلب گروه‌های تروریستی موجود دراین شهر حداکثر یک یا دوهفته دوام خواهند آورد. به این ترتیب باید به زودی شاهد پیروزی ارتش سوریه بر تروریست‌ها در حلب بود. فتح حلب راه را برای پیروزی‌های جدید در رقه و دیرالزور هموار خواهد کرد. دو شهر مهمی که هنوز در تصرف گروه تکفیری داعش است .

اردک‌لنگ؛ فرصتی برای ضربه نهایی به تروریست‌ها

دولت باراک اوباما تا چند ماه دیگر مجبور به ترک کاخ سفید خواهد بود که به این دولت‌ها در اصطلاح سیاسی «اردک لنگ LAME DUCK» گفته می‌شود. در این فاصله رخوتی بر سیاست خارجی و داخلی آمریکا حاکم می‌شود که بخشی از آن را در بحران سوریه نیز می‌توان مشاهده کرد. در این فاصله آمریکایی‌ها تنها با اظهاراتی دیپلماتیک سعی می‌کنند به بهانه برقراری آتش‌بس جلوی پیشروی‌های جدید دولت سوریه را بگیرند. از این رو آنها هیچ ابتکار عمل جدیدی برای حل بحران این کشور ندارند. به همین دلیل فرصتی استثنایی برای جبهه مقاومت در سوریه به وجود آمده است تا با تشدید حملات خود تروریست‌ها را تحت فشار بگذارد. گروه‌های تروریستی همواره از حمایت و پشتیبانی آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش برخوردار بوده‌اند و سرنگون کردن یک بالگرد روسیه در سوریه نیز یک بار دیگر نشان داد که تجهیزات آمریکایی در دست تروریست‌ها چه می‌کند. روسیه می‌گوید به بمباران‌های گسترده خود بخصوص در مناطق استقرار تروریست‌ها در حلب ادامه خواهد داد. از این رو تروریست‌ها می‌دانند از دست دادن حلب برایشان به چه قیمتی تمام خواهد شد .

لبیک به پیام اسد

همزمان با پیشروی ارتش سوریه در میدان‌های نبرد «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه طی پیامی از مردم سوریه خواست برای ریشه کردن تروریسم با ارتش همکاری کنند. او حتی از افراد فریب خورده خواست سلاح‌های خود را کنار گذاشته و به آغوش وطن برگردند. همین امر موجب شد تا مردم برخی از مناطق حلب طی روزهای گذشته از ورود نیروهای ارتش سوریه به شدت استقبال کنند و در مقابل گروه‌های تروریستی شهر را برای خود نا امن احساس کنند .

طی ساعات گذشته تلفات انسانی و خسارت‌های مادی زیادی به گروه‌های تروریستی در جریان درگیری‌های جنوب حلب وارد آمد. ارتش سوریه و متحدان آن همچنین طی ساعات گذشته خسارت‌های مادی زیادی به عناصر مسلح جیش‌الفتح در نبردهای جنوب غربی شهر حلب وارد کرده‌اند. این درحالی است که منابع نظامی روسی نیز گفتند ارتش سوریه با حمایت مسکو حمله 5000 فرد مسلح را ناکام گذاشته که به کشته شدن حدود 800 نفر منجر شده است. همچنین گفته می‌شود بیش از 320 غیرنظامی از طریق گذرگاه‌های انسانی که در شهر حلب ایجاد شده‌ از این شهر خارج شده‌اند. دیدبان حقوق بشر سوریه نیز از کشته شدن 28 غیرنظامی در حملات شورشیان به مناطق غربی شهر خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها