نماینده مقام معظم رهبری در کشور هند اعطای جوایز علمی و فناوری در دنیای اسلام را از دلایل رشد و تشویق اندیشمندان اسلامی برشمرد. به گزارش جام‌جم و به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور با اشاره به فواید مهم حمایت از توسعه علم و فناوری گفت: تشویق اندیشمندان اسلامی در حوزه فناوری در دنیای اسلام باید با رشد بالنده‌ای همراه باشد و از دستاوردهای جایزه مصطفی(ص) ایجاد همکاری‌های علمی و فناوری در آینده است.
کد خبر: ۹۲۶۶۷۷

نماینده مقام معظم رهبری در هندوستان شرط لازم برای مطرح شدن جایزه مصطفی(ص) در سطح بین‌المللی را تبلیغات گسترده در تمام سطوح آکادمیک دانست و افزود: باید سرمایه‌گذاری قابل توجهی در رابطه با تبلیغات صورت گیرد و شرط دوم این که باید جایزه مصطفی(ص) به افراد شایسته علمی اعطا شود تا این برگزیدگان به عنوان الگوهای برتر علمی مطرح شوند. مهدوی‌پور افزود: باعث خوشحالی است که از منابع موقوفات علمی، این جایزه اعطا می‌شود و باید روی این بحث تبلیغ صورت گیرد؛ چون اگر وقف علمی و فناوری فعال شود، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

تهیه نانوذرات ضدمیکروب از ریشه گیاه مامیران

محققان دانشگاه شهید باهنر کرمان موفق شدند با بهره‌گیری از یک روش ساده و دوستدار محیط‌زیست، با استفاده از عصاره ریشه گیاه مامیران، نانوذرات ضدمیکروب با پتانسیل بالا در مهار و کشتن باکتری‌ها تهیه کنند.

به گزارش جام‌جم و به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، امروزه استفاده از نانوذرات فلزی به دلیل خواص منحصر به فرد در حوزه‌های مختلف علم کاربرد فراوان یافته است. پتانسیل کاربردی بالای نانوذرات نقره در بخش‌های مختلف، این نانوذره را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نانوذرات تجاری مطرح کرده است. در حال حاضر نانوذرات نقره کاربردهای فراوانی در صنعت و پزشکی دارند. بتازگی سنتز بیولوژیک این نانوذرات با بهره‌گیری از سیستم‌های زیستی از قبیل باکتری‌ها، قارچ‌ها، جلبک‌ها و گیاهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دکتر سید یوسف ابراهیمی‌پور ضمن معرفی گیاه مامیران، در رابطه با اهداف طرح حاضر گفت: در ابتدا نانوذرات نقره/نقره کلرید به روش بیولوژیکی و با استفاده از عصاره ریشه گیاه مامیران، از نمک نقره نیترات تهیه شد. در ادامه نانوذرات سنتز شده با روش‌های مختلف فیزیکوشیمیایی شناسایی شدند که اندازه متوسط نانوذرات 15 نانومتر بود. در نهایت به بررسی خواص ضد میکروبی این نانوذرات بر روی باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی پرداخته شد. که نتایج حاکی از پتانسیل بالای این مواد در کشندگی این دسته از باکتری‌ها بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها