اخبار لحظه به لحظه از کودتا در ترکیه:

واکنش‌ها به کودتا در ترکیه + فیلم

در این فیلم شاهد صحنه‌هایی از وقوع کودتا در ترکیه که شهرهای آنکارا و استانبول را دچار تنش کرد خواهید بود.
کد خبر: ۹۲۲۲۱۱
واکنش‌ها به کودتا در ترکیه + فیلم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پرس.تی.وی، وقوع کودتا در ترکیه که شهرهای آنکارا و استانبول را دچار تنش کرد واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است.

*** وزارت امور خارجه چین از ترکیه خواست تا در پی وقوع کودتا، هر چه سریع‌تر نظم و ثبات را برقرار کند.

*** سخنگوی دولت آلمان گفت نظم دموکراتیک در ترکیه باید مورد احترام قرار گیرد و برلین از دولت منتخب حمایت می‌کند. استفن سیبرت، سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، گفت: «نظم دموکراتیک در ترکیه باید مورد احترام قرار گیرد. همه اقدامات به منظور حفاظت از جان غیرنظامیان باید صورت گیرد.»

*** شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، با ابراز نگرانی از وضعیت ترکیه گفت: «به رئیس کابینه دستور دادم اطلاعات جمع آوری کرده و از ایمنی شهروندان ژاپنی (حاضر در ترکیه) اطمینان حاصل کند.»

*** گروه موسوم به «اتحاد برای ارزش‌های مشترک» که از گروه‌های مرتبط با فتح الله گولن، مخالف اصلی دولت ترکیه است در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فتح الله گولن و جنبش خدمت بیش از 40 سال است که تعهد خود را به صلح و دموکراسی نشان داده و از آن حمایت کرده‌اند... ما هرگونه مداخله نظامی در سیاست‌های داخلی ترکیه را محکوم می‌کنیم.»

*** کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد باراک اوباما، رئیس جمهور و جان کری، وزیر خارجه امریکا، «بر این عقیده هستند که تمامی جناح‌ها در ترکیه باید از دولت منتخب این کشور حمایت کرده، خویشتنداری نشان داده و از هرگونه خشونت و خونریزی اجتناب کنند.»

*** دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با اشاره به اینکه مسکو در خصوص وضعیت ترکیه «به شدت» نگران است، افزود وزارت خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را در جریان این تحولات قرار می‌دهند.

*** سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ترکیه را به اجتناب از «خونریزی» فراخواند و افزود مشکلات در این کشور «مطابق با قانون اساسی» حل و فصل شود.

*** بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، ضمن انتقاد از کودتا در ترکیه گفت: «مداخله (نیروهای) نظامی در امور هر دولتی غیرقابل قبول است.»

*** دونالد تاسک، ژان کلود یانکر و فدریکا موگرینی، مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «ترکیه یکی از شرکای مهم اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا از دولت منتخب، نهادهای این کشور و قانونمندی کاملا حمایت می‌کند. ما خواهان بازگشت سریع (ترکیه) و به نظم مبتنی بر قانون اساسی (این کشور) هستیم.»

*** ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، خواهان «احترام تمام و کمال به نهادهای دموکراتیک ترکیه و رعایت قانون اساسی» در این کشور شد و ترکیه را یکی از «هم‌پیمانان با ارزش ناتو» قلمداد کرد.

*** محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دفاع شجاعانه مردم ترکیه از دموکراسی و دولت منتخب خود این امر را ثابت کرد که کودتا در منطقه ما هیچ جایگاهی ندارد و محکوم به شکست است.» ظریف با بیان اینکه ثبات، دموکراسی و امنیت مردم ترکیه امری حیاتی است، نوشت: «در این خصوص اتحاد و خویشتنداری امری بسیار مهم و اجتناب ناپذیر است.»

*** علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به رخدادهای ترکیه، تصریح کرد: «به دقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی‌ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم می‌دانیم.» وی افزود: «کلیه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است.»

*** سید محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت: «نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در حد ضرورت به حال آماده‌باش درآمده‌اند و مرزها در کنترل کامل است.» وی افزود: «برای ترکیه آرزوی امنیت و ثبات می‌کنیم.»

*** هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، روز جمعه ضمن ابراز «نگرانی شدید» درباره کودتا در ترکیه خواهان برقراری آرامش در این کشور شد. کلینتون در بیانیه‌ای گفت: «تحولات سریعا در حال تغییر امشبِ ترکیه را با نگرانی شدید پیگیری می‌کنم.»

*** بویکو بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان، گفت: «اتفاق‌ها در کشور همسایه را با نگرانی پیگیری می‌کنیم. امیدواریم این (وضعیت) به روش قانونی و دموکراتیک حل و فصل شود. برای برکناری دولت روش‌هایی وجود دارد که در جهان دموکراتیک این کار از طریق انتخابات انجام می‌شود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها