«جام پانزدهم» امشب با جمع‌بندی مسابقات یورو 2016 به کار خود پایان می‌دهد

هیجان فوتبال با «جام پانزدهم»

برنامه «جام پانزدهم» به تهیه‌کنندگی حسین ذکایی امشب با جمع‌بندی مسابقات یورو 2016 فرانسه به کار خود پایان می‌دهد. این برنامه با شروع مسابقات از شبکه سه آغاز شد و ضمن پخش مستقیم مسابقات در قالب بخش‌های متنوع به تحلیل و کارشناسی مسابقات هم پرداخت.
کد خبر: ۹۲۰۶۵۲
هیجان فوتبال با «جام پانزدهم»

برنامه جام پانزدهم به گفته تهیه‌کننده‌اش با اقبال گسترده مخاطبان مواجه و تا قبل از فینال 19 میلیون پیامک به برنامه ارسال شده است.

رضا جاودانی و محمدرضا احمدی اجرای این برنامه را به‌عهده دارند.

حسین ذکایی، تهیه‌کننده «جام پانزدهم» درباره روند تولید این برنامه و هماهنگی‌های به عمل آمده به جام‌جم گفت: با توجه به گستردگی پوشش مسابقات یورو 2016 و روی آنتن رفتن برنامه جام پانزدهم، ما پیش‌تولید 40 روزه داشتیم، زیرا می‌دانستیم کار دشواری پیش‌رو داریم و برای جذب مخاطبان و پرداخت به این مسابقات باید وقت و انرژی زیادی بگذاریم.

تولید آیتم‌های متنوع

وی ادامه داد: ما نمی‌خواستیم صرفا مسابقات را پخش کنیم، بلکه قصد داشتیم یک دورچین مناسب برای مسابقات یورو 2016 در نظر بگیریم، به همین دلیل باید گروه خبره نویسندگان، تصویربرداران و ... را گردهم می‌آوردیم. در مجموع اتاق فکر تشکیل دادیم و علاقه‌مند بودیم حتما آیتم‌های متنوع و مناسب با هر بازی را آماده کنیم. به عنوان نمونه تلاش کردیم در آیتم معرفی کشورهای مسابقه‌دهنده به رویدادهای آن کشور در حوزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی هم اشاره کنیم تا مخاطبان تا حدودی با تاریخچه کشور مربوط آشنا شوند و بدانند در دوره‌های قبل چه اتفاقاتی در آن کشور رخ داده است.

این تهیه‌کننده درباره پخش بازی‌های قدیمی در برنامه گفت: می‌خواستیم بازی‌های خاص را که جنبه نوستالژی دارند، پخش کنیم تا تقابل بازی‌ها در کنار هم مشخص شود. ضمن این‌که تلاش کردیم گرافیک برنامه هم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

ذکایی با اشاره به مشارکت مردم گفت: خوشبختانه اقبال مخاطبان از برنامه خیلی خوب بود و تا قبل از فینال حدود 19 میلیون پیامک به برنامه ارسال شد. با این که برنامه جام پانزدهم در ماه رمضان پخش شد، اما توانست گوی سبقت را از رقبای خود برباید، حتی میزان پخش آگهی‌ها قبل از برنامه مرتب افزایش پیدا کرده بود که این مساله نشان‌دهنده موفقیت برنامه است. البته با توجه به تجربه‌ای که در برنامه‌های ورزشی دارم، می‌دانستم «جام پانزدهم» مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.

وی درباره نوآوری برنامه جام پانزدهم نسبت به دوره‌های قبل گفت: ما تلاش کردیم آیتم‌های برنامه نسبت به دوره‌های قبل متنوع تر باشد. به همین دلیل پیش از شروع بازی‌ها صد آیتم متنوع و متناسب با بازی‌ها آماده کردیم. همچنین سعی کردیم ارتباط مستقیم با فرانسه، آلمان و انگلستان داشته باشیم تا بیشتر درباره ویژگی بازی‌ها صحبت کنیم. علاوه بر آن از طریق اینترنت با بازیکنان معروف و باکیفیت در کرواسی در ارتباط بودیم و درباره بازتاب بازی‌ها حرف می‌زدیم.

این تهیه‌کننده با اشاره به رویدادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشورهای حاضر در جام ملت‌های اروپا توضیح داد: هدف ما این نبود که مخاطبان فقط مسابقات را به تماشا بنشینند، بلکه می‌خواستیم اطلاعات در حوزه‌های مختلف را در کمترین زمان به بینندگان بدهیم تا با شناخت بیشتری مسابقات کشورهای مختلف را به تماشا بنشینند.

به عنوان نمونه به جشنواره کن و موفقیت فیلم اصغر فرهادی، حضور امام خمینی (ره) در نوفل‌لوشاتو و دیدار آقای روحانی در فرانسه هم اشاره کرده بودیم. همه این موارد متناسب با بازی‌ها انتخاب می‌شد.

ذکایی در پاسخ به این سوال که چگونه ارتباط مستقیم با فرانسه، آلمان و انگلستان داشتید؟ گفت: ما از دفاتر خبری صداوسیما در این کشورها بهره بردیم و برای ارتباط با بازیکنان فوتبال در کرواسی از دوستان و مربیان فعال در تهران استفاده کردیم تا برنامه جام پانزدهم برای مخاطبان پر بار و غنی باشد.

وی درباره دکور و ساخت موسیقی برنامه هم گفت: حمید اکبرزاده آهنگساز و هومن اشکبوس دکوراتور برنامه بودند. برنامه جام پانزدهم به لحاظ دکور و موسیقی هم ویژگی‌های خاص خودش را داشت. برای آهنگسازی از سازهای ایرانی هم استفاده کرده بودیم و ترکیب سازها به گونه‌ای بود تا با فضای فوتبال خارجی همخوانی داشته باشد.

این تهیه کننده درباره انتخاب رضا جاودانی و محمدرضا احمدی به عنوان مجریان برنامه توضیح داد: آقای جاودانی سال‌هاست در اجرای فوتبال خارجی پختگی دارد. تجربه او در کنار سرعت و چابکی محمدرضا احمدی باعث شد تا مکمل‌های خوبی در کنار هم باشند.

اعتقاد به تعامل

رضا جاودانی، مجری درباره اجرای برنامه جام پانزدهم هم گفت: با آقای ذکایی تهیه‌کننده برنامه سال‌هاست رفاقت دارم و با یکدیگر همکاری داشتیم. وسواس‌های او را در طول کار دوست دارم و با توجه به سوابق کاری خوبی که دارد، برای پذیرفتن اجرا تردیدی نداشتم.

وی درباره حضور احمدی به عنوان دیگر مجری برنامه عنوان کرد: ساختار این برنامه با نظر تهیه‌کننده دو مجری بود. من و محمدرضا احمدی قبلا در جام‌جهانی 2010 و 2012 همکاری داشتیم. جام‌جهانی 2002 و 2014 هم با فردوسی پور بودم. به همین دلیل بشدت به تعامل اعتقاد دارم. در چنین برنامه‌هایی دو مجری نباید صحبت همدیگر را قطع کنند.

این مجری با مثبت ارزیابی کردن این برنامه در میان مردم گفت: برنامه با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد. گرچه یکی دو تا از دوستان خبرنگار در ابتدای برنامه بر حسب کم تجربه بودن شیطنت کردند، اما به مرور متوجه شدند که باید از زمان پخش برنامه بگذرد تا بتوانند قضاوت کنند. با این‌که برنامه جام پانزدهم در ماه رمضان پخش شد، اما اقبال مخاطبان را در پی داشت و با توجه به این که شبکه سه برای رمضان سریال نداشت، این برنامه بسیار پرمخاطب بود. در مجموع برنامه جام پانزدهم یک کار گروهی بود.

پخش با کیفیت مسابقات

محمدحسین آقازمانی، مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما درباره بازتاب برنامه جام پانزدهم در میان مخاطبان گفت: فوتبال جزو ورزش‌های بسیار جذاب محسوب می‌شود و در زمان‌های مختلف همیشه مخاطبان فراوان و گسترده‌ای داشته است. در ایران هم همه مردم از هر طبقه و سلیقه‌ای از تماشای مسابقات فوتبال لذت می‌برند. بویژه نسل جوان بیننده پر و پا قرص این مسابقات هستند.

وی ادامه داد: جام ملت‌های اروپا هم به سبب حضور تیم‌های اروپایی، بازیکنان مطرح، مربیان سرشناس، سطح مسابقات و میزبانی همیشه مورد توجه مخاطبان بوده است. به همین دلیل در طول یک ماه این مسابقات کامل پخش شد و آمار بینندگان بشدت افزایش یافت.

آقازمانی با اشاره به این که فوتبال جزو ورزش‌های سرگرم‌کننده، سالم، کم‌هزینه و پرهیجان برای مخاطبان محسوب می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل تلاش کردیم تا مسابقات یورو 2016 فرانسه با کیفیت بالا پخش شود. علاوه بر پخش مسابقات فوتبال از کارشناسان تحصیلکرده، امتحان پس داده، جوان و با تجربه برای تحلیل بازی‌ها استفاده کردیم. ضمن این که حواشی مسابقات را انعکاس دادیم.

مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما درباره ارتباط زنده با فرانسه، آلمان و انگلستان گفت: از حضور خبرنگاران حرفه‌ای رسانه ملی و مستقر در این کشورها برای انتقال اخبار، حوادث و جذابیت‌های مسابقات بهترین بهره را بردیم. همچنین آیتم‌های زیادی در طول این مسابقات توسط تهیه‌کننده تولید و پخش شد که مورد توجه و اقبال مخاطبان قرار گرفت.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها