کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

نشست ورشو سرپوشی بر ناکامی‌‌های آمریکا

اوکراین؛ نقطه‌ای چسب‌دار در روابط ناتو و روسیه

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که در نشست سران 28 کشور عضو ناتو در ورشو، سخت‌ترین مواضع را علیه روسیه اتخاذ کرد گفت: کشورهای عضو ناتو تا اجرای کامل توافق‌نامه مینسک (حل درگیری‌های اوکراین) نباید با مسکو سر وکار داشته باشند.
کد خبر: ۹۲۰۵۵۴

پایگاه اینترنتی شبکه دوی تلویزیون دولتی روسیه نوشت: در حالی‌که ناتو اعلام کرده روسیه را یک تهدید برای خود نمی‌داند، اوباما تاکید می‌کند مسکو ازجمله تهدیدهای اصلی برای پیمان آتلانتیک شمالی به‌شمار می‌رود. این مساله سبب شده میخائیل گورباچف اعلام کند که ناتو در حال آماده شدن برای جنگ با روسیه است.

اختلاف بین روسیه و غرب به‌طور کل و ناتو و آمریکا به‌طور اخص در‌خصوص اوکراین در حالی است که ناتو در نشست اخیر خود که روز شنبه به پایان رسید، اعزام نیرو به مرزهای شرقی روسیه را مورد تاکید قرار داد.

از سال 2014 با سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ و روی کار آمدن یک دولت متمایل به غرب در اوکراین و آغاز درگیری شبه‌نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این کشور که روسیه را متهم به حمایت از آنان می‌کند، کی یف و مسکو روابط پرتنشی داشته‌اند. جدایی شبه‌جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه در سال 2014 توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه‌پرسی که مورد تائید مسکو قرار گرفت، بزرگ‌ترین عامل افزایش تنش در روابط دو کشور بوده است. این منطقه توسط نیکیتا خورشچف، رهبر شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود به این جمهوری وقت هدیه شده بود. باراک اوباما طی کنفرانس خبری در لهستان تاکید کرد که ناتو برای مقابله با انواع تهدیدات کاملا آماده است.

ناتو و روسیه؛ گفت‌وگو برای برد و باخت

قرار است پیمان آتلانتیک شمالی با روسیه نشستی را روز چهارشنبه درباره موارد اختلافی برگزار کند. رئیس‌جمهور آمریکا در این باره گفت: این نشست به معنای بازگشت روابط با مسکو به دوران قبل از بحران اوکراین نیست. وزیر خارجه آلمان نیز ضمن دعوت از مسکو برای پذیرش پیشنهاد گفت‌وگو با ناتو در عین حال گفت که این مذاکرات آسان نخواهد بود.به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ فرانک والتر اشتاین‌مایر، اعلام کرد که با توجه به حضور نظامی ناتو در شرق اروپا، مذاکرات با روسیه آسان نیست و با مشکلاتی همراه خواهد بود. وی گفت: این مساله که هر دو طرف در مذاکراتی مداوم و جدی وارد شوند، اهمیت دارد. در همین ارتباط ینتس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفت که کشورهای عضو این سازمان در مقابله با روسیه با هم متحد هستند. وی افزود: ناتو در شرایط جدیدی قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها