افشای نشانه‌هایی از مشارکت سعودی‌ها در حملات 11 سپتامبر

پس از ماه‌ها کشمکش، آمریکا بخشی از اسناد 28 صفحه‌ای موسوم به «فایل 17» را منتشر کرد که در آن از پشتیبانی عاملان حملات 11 سپتامبر از سوی برخی عناصر وابسته به دولت ریاض پرده برداشته است.
کد خبر: ۹۱۸۸۸۶

در این سند اسامی بیش از 30 فرد مرتبط با حملات به برج‌های تجارت جهانی نیویورک نمایان شده است. این افراد با خاندان سعودی مرتبط هستند.

باب گراهام، سناتور سابق دموکرات که ریاست مشترک تحقیقات کنگره در مورد حادثه 11 سپتامبر را به عهده داشته می‌گوید: «بخش اعظم اطلاعاتی که در فایل 17 آمده، براساس محتویات «28 صفحه» است.» با وجود این، بخش‌هایی از گزارش همچنان محرمانه مانده است.

به گزارش فارس و به نقل از آسوشیتدپرس، هرچند جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به بهانه لو نرفتن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات توسط نهادهای اطلاعاتی این 28 صفحه را طبقه‌بندی کرد، اما باراک اوباما تحت فشار قربانیان حادثه دستور بازنگری این صفحات را برای انتتشار احتمالی آنها صادر کرده است.

در سندی که روز شنبه منتشر شد، اسامی افرادی که هواپیماربایان در طول اقامت در ایالات متحده با آنها در تماس بوده‌اند، ذکر شده است. برخی افرادی که نام آنها در فهرست آمده، دیپلمات‌های سعودی هستند.

برخی سعودی‌هایی که نام آنها در فایل 17 آمده عبارتند از:

«فهد الثمیری» و «عمر البیومی»: الثمیری از سال 1996 تا 2003 در کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس فعالیت می‌کرد. وی همزمان مبلغ مسجد ملک فهد کالیفرنیا بود؛ جایی که دو هواپیماربای 11 سپتامبر دائما به آن رفت و آمد داشتند.

وی متهم بوده است که بعد از رسیدن این دو هواپیماربا به لس‌آنجلس به آنها در اقامت و دیگر امور کمک کرده است.

دو هواپیماربای مورد اشاره با یک تبعه سعودی دیگر به نام عمر البیومی در ارتباط بوده‌اند و با وی در رستورانی نزدیکی مسجد ملک فهد ملاقات کرده‌اند. البیومی در فهرست حقوق‌بگیران دولت عربستان بوده و وظیفه‌اش تحت نظر داشتن مخالفان دولت عربستان در کالیفرنیا بوده است.

در حالی که البیومی به اف‌.بی.‌آی گفته بود که این دیدار کاملاً تصادفی بوده، اما اف.‌بی‌.آی معتقد است که وی درست قبل از دیدار با هواپیماربایان در رستوران مذکور، با الثمیری در مسجد ملک فهد دیدار داشته و بازرسان احتمال می‌دهند که ممکن است الثمیری این دیدار را ترتیب داده باشد.

«اسامه باسنان»: وی از نزدیکان البیومی بوده و مرتب با هواپیماربایان ارتباط داشته است. آپارتمانی که او در آن زندگی می‌کرده، در همان خیابانی بوده که این دو هواپیماربا در آن اقامت داشته‌اند. باسنان سابقه حمایت صریح از اسامه بن لادن، رهبر وقت القاعده را داشته است.

مسئولان پرونده دریافته‌اند باسنان که کارمند سابق هیات آموزشی سعودی در واشنگتن بوده، منابع مالی قابل توجهی از شاهزاده حیفا الفیصل، همسر بندر بن سلطان، رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان و سفیر وقت این کشور در آمریکا، دریافت کرده است. در آن زمان عنوان شده که این پول برای درمان همسر باسنان به او پرداخت شده است، اما کمیسیون یازده سپتامبر مدعی است که مدرکی دال بر انحراف این مبالغ به سمت گروه‌های تروریستی پیدا نکرده است.

«محضر عبدالله»: بررسی‌های دو محقق پرونده نشان می‌دهد که عبدالله به عنوان مترجم دو هواپیماربا عمل کرده و به آنها در باز کردن حساب بانکی و تماس با آموزشگاه پرواز کمک کرده است. عبدالله که بارها توسط اف.‌بی.‌آی مورد بازجویی قرار گرفته، گفته از دیدگاه‌های افراطی این دو نفر اطلاع داشته، اما نمی‌دانسته که قصد دارند دست به عملیات بزنند.

با این حال، کمیسیون 11 سپتامبر می‌گوید بعد از حادثه، اف.‌بی.‌آی در جریان بررسی وسایل عبدالله به دفترچه‌ای برخورده که ظاهرا متعلق به کس دیگری بوده و در آن به سقوط هواپیما، کشته شدن شمار زیادی از افراد و هواپیماربایی اشاره شده است. علاوه بر این، عبدالله پس از حضور در دادگاه به عنوان شاهد، نسبت به دولت آمریکا ابراز تنفر کرده است.

کمیسیون همچنین گزارش‌هایی دریافت کرده مبنی بر این‌که عبدالله در سال 2003 در زندانی در کالیفرنیا به هم‌بندی‌هایش گفته که از برنامه‌ریزی برای حمله مطلع بوده است. وی در می ‌2004 و بعد از آن‌که قاضی دادگاه منطقه جنوبی کالیفرنیا از تعقیب قضایی او خودداری کرد، از آمریکا اخراج و به یمن منتقل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها