دانش روز

2 نقطه مداری برای پرتاب ماهواره بومی به نام ایران ثبت شد

معاون سازمان فضایی ایران از تثبیت دو موقعیت مداری از طرف اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) برای پرتاب دو ماهواره مخابراتی و پخش همگانی رادیو و تلویزیون کشورمان خبر داد.
کد خبر: ۹۱۷۸۲۲

به گزارش مهر، محمدهمایون صدر با بیان این که هم‌اکنون دو موقعیت مداری از سوی اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU) در مدار 19/24 و 34 درجه برای ایران به ثبت رسیده و تثبیت شده است، گفت: این دو موقعیت برای ماهواره ملی مخابراتی و ماهواره پخش همگانی رادیو و تلویزیون است و هر زمان برنامه‌های ساخت این ماهواره‌ها آغاز شد، می‌توانیم از این موقعیت‌ها استفاده کنیم.

به گفته معاون سازمان فضایی ایران، ثبت نقطه مداری یک سرقفلی محسوب می‌شود و کشورهایی که موقعیت مداری دارند باید از آن بهره‌برداری کنند؛ کشورها به محض این که زمان عمر ماهواره‌شان به پایان می‌رسد، باید برای ماهواره بعدی، برنامه‌ریزی کنند.

صدر ادامه داد: ثبت نقطه مداری به تنهایی به معنای اجازه بهره‌برداری نیست و چنانچه بخواهیم اجازه بهره‌برداری از نقطه مداری برای ما تحقق پیدا کند، باید هرچه سریع‌تر ماهواره مخابراتی را در موقعیت ثبت شده قرار دهیم.

دانشجو: شتاب علمی، در شرایط منفی است

وزیر علوم دولت دهم ضمن اخطار درباره وضعیت شتاب رشد علمی گفت: اقتدار علمی کشور در وضع نابسامانی است و باید هرچه زودتر برای آن فکری کرد.

به گزارش فارس، کامران دانشجو گفت: با این تعاریف و با هر گونه تلقی از رشد و شتاب علمی کشور در سال‌های اخیر، به کاربردن واژه رشد شگفت‌انگیز را مناسب شرایط فعلی نمی‌دانم. عبارت رشد شگفت‌انگیز بیشتر مناسب سال‌های 2010 تا 2012 ایران است نه حالا.

دانشجو ادامه داد: اگر ما آمار فعلی اعلام شده را نسبت به سال 2014 ارزیابی کنیم، رشد علمی ما حدود 9 درصد کاهش پیدا کرده است.

اثرات روزه‌داری بر کم‌خونی و انعقاد خون

در برخی افراد خطر کم‌خونی در ماه رمضان افزایش می‌یابد، در حالی که در برخی دیگر این شاخص تغییر نمی‌کند. البته در افراد سالم حتی در صورت کاهش گلبول‌های قرمز، وضعیت فرد به حد کم‌خونی نمی‌رسد و اغلب در محدوده طبیعی حفظ می‌شود. بنابراین، آگاهی از اثرات هر یک از مواد غذایی و نیز ترکیب آنها در پیشگیری یا ایجاد کم‌خونی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش جام‌جم و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران از آنجا که در بیشتر موارد ممکن است ترکیب رژیم غذایی افراد در ماه رمضان تغییر کند، این احتمال وجود دارد که در برخی روزه‌داران مصرف غذاهای حاوی مقادیر بالای آهن کاهش یابد. انواع مختلف گوشت‌ها بخصوص گوشت قرمز از منابع خوب آهن است.

به منظور پیشگیری از کاهش آهن خون و کم‌خونی ناشی از فقر آهن در طول ماه رمضان توصیه می‌شود افراد روزه‌دار مقادیر کافی انواع مختلف گوشت‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانند. سایر مواد غذایی مانند غلات و حبوبات مثل عدس و لوبیا، سبزی‌ها مثل جعفری و اسفناج، انواع خشکبار و انواع مغزها مثل پسته، بادام، فندق و گردو نیز از منابع خوب آهن به شمار می‌روند. با این حال، باید به این نکته توجه شود که آهن موجود در مواد غذایی گیاهی به مقدار بسیار کمتری از آهن مواد غذایی حیوانی جذب می‌شود.

باکتری‌ها می‌توانند «هارد دیسک» شوند

پژوهشگران برای اولین بار موفق به ذخیره 100 بیت اطلاعات درون یک باکتری زنده شده‌اند که با این کار می‌توان از باکتری‌ها به عنوان هارد دیسک برای ذخیره اطلاعات استفاده کرد.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محققان دانشگاه هاروارد برای اولین بار موفق شدند اطلاعاتی را روی ژنوم یک باکتری ثبت کنند. با این کار مسیر استفاده از باکتری‌ها و سلول‌های زنده به عنوان «هارد دیسک» هموار می‌شود.

این گروه نشان دادند که می‌توان برنامه‌ای را وارد ژنوم یک باکتری کرد، برنامه‌ای که با یک رایانه قابل اجراست. پیش از این محققان موفق شده بودند که اطلاعات را روی DNA سنتز شده در آزمایشگاه وارد کنند و از DNA برای ذخیره اطلاعات استفاده کنند.آنچه که این پروژه را متمایز می‌کند این است که باکتری زنده حاوی اطلاعات مورد نظر، با تکثیر خود در واقع اطلاعات را تکثیر می‌کند. با این روش می‌توان بیش از 100 بیت داده را وارد این باکتری‌ها کرد و در نهایت از آنها به عنوان هارد دیسک استفاده کرد.

مایکروسافت جریمه شد

شرکت مایکروسافت به دلیل نصب تحمیلی ویندوز 10 روی رایانه یک کاربر جریمه پرداخت کرد.

به گزارش مهر، شرکت مایکروسافت به دلیل به روزرسانی تحمیلی ویندوز 10 در رایانه یک زن کالیفرنیایی و از بین رفتن اطلاعات شخصی او، 10 هزار دلار جریمه شد. این اتفاق زمانی رخ داد که ویندوز 7 رایانه شخصی خانم تری گلدستین بدون گرفتن اجازه از او شروع به به روز رسانی ویندوز او کرد و نسخه ویندوز 10 روی رایانه او نصب شد.

گلدستین گفت: این به روزرسانی باعث از میان رفتن بخشی از اطلاعات مرتبط با بازرگانی او شده است.

شرکت مایکروسافت اعلام کرد، وی دادخواست خود را برای این ضرر تنظیم و این شرکت هم در ازای خسارت 10 هزار دلار پرداخت کرد.

از ماه فوریه سال جاری میلادی که نسخه به روز رسانی ویندوز برای دانلود در اختیار کاربران جهانی قرار گرفته، شکایات مشابهی مطرح شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها