سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:

سرقت علمی مسئولان وزارت بهداشت کذب محض است / با متخلف برخورد می کنیم

در گفتگو با جام جم مطرح شد؛

ناگفته‌های فیش‌های چند ده میلیونی از زبان مقام وزارت بهداشت

«قطار به بیراهه رفته است» این اعتقاد دکتر ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت است که می‌گوید قطار افشای پرداخت‌های نجومی به برخی مدیران به بیراهه رفته و تعبیرش این است که ماجرای فیش‌های چند صد میلیونی که هدفش برخی مدیران بوده‌اند، با انتشار یک فیش نجومی که به یکی از مدیران در وزارت بهداشت نسبت داده شده، منحرف شده است.
کد خبر: ۹۱۴۴۰۹
ناگفته‌های فیش‌های چند ده میلیونی از زبان مقام وزارت بهداشت

این پزشک از حقایق پشت‌پرده‌ای می‌گوید که در صورت مسکوت ماندنشان، نقدهای رسانه‌ای خارج از انصاف می‌شود.

گفت‌وگوی ما با حریرچی درباره همان ناگفته‌هاست که او به نمایندگی از وزارت متبوعش آن را اعلام می‌کند.

در چند روز اخیر تصاویری از فیش حقوقی چند ده میلیونی یکی از مدیران وزارت بهداشت منتشر شده است. شما صحت این فیش را تائید می‌کنید؟

اولین سوء تفاهمی که منتشرکننده‌های این فیش حقوقی مرتکب شده‌اند این است که این فیش مربوط به یک پزشک متخصص کلیه، مجاری ادراری و پیوند کلیه است که هیچ سمت اجرایی حتی به عنوان رئیس بخش یک بیمارستان و مدیر گروه یک دانشگاه ندارد. بالاخره خارج از انصاف رسانه‌ای است که در متن طوری بنویسند که ایشان مدیر یا مسئول است و برای همه این سوء تفاهم ایجاد شود. پس اول این سوء تفاهم را برطرف کنیم.

پس شما می‌گویید که ایشان مدیر نیست اما چنین فیشی وجود دارد؟

بله این فیش وجود دارد و مربوط به یک پزشک متخصص و برجسته است که در طول شش ماه، 1047 عمل جراحی انجام داده و در دو بیمارستان دولتی به صورت تمام وقت جغرافیایی کار می‌کند و هیچ فعالیت خصوصی ندارد. این پزشک مطابق با تعرفه دولتی کار کرده و از آن تعرفه، مقداری کمتر از 50 درصد به او تعلق گرفته است. البته با چند ماه تاخیر.

با چند ماه تاخیر؟

با حداقل شش ماه تاخیر.

چند پزشک به شکل تمام وقت جغرافیایی در بدنه وزارت بهداشت کار می‌کنند و هیچ فعالیت خصوصی ندارند؟

حدود ده هزار پزشک داریم که به این شکل فعالیت می‌کنند و اگر مضاعف کار نکنند ما در بیمارستان‌های دولتی با صف‌های طولانی بیماران و نوبت‌های چند ماهه مواجه خواهیم شد؛ مثل دهه‌های 60 و 70 که پزشکان هندی و بنگلادشی از خارج می‌آوردیم یا بیمار به خارج از کشور اعزام می‌کردیم.

آیا دستمزد همه این ده هزار پزشک مثل رقم فیش منتشر شده اخیر است؟

خیر به هیچ وجه. این برداشت ناشی از سوء تفاهم است. ما دو جزء پرداخت داریم: یکی حقوق و دیگری کارانه. حقوق پزشکان متخصص، اگر عضو هیات علمی باشند مشابه دیگر اعضای علمی در وزارت علوم و با توجه به سابقه‌شان است و اگر غیر هیات علمی باشند مطابق با دیگر کارکنان دولت است.

این حقوق چقدر است؟

از دو میلیون و 500 تا سه میلیون و صد هزار تومان است، اما کارانه اسمش حقوق نیست و ثابت هم نیست.

کارانه بر چه اساسی است؟

پزشک به ازای تعداد ویزیت، جراحی، آندوسکوپی، آنژیوگرافی، رادیوتراپی و خلاصه هر نوع فعالیتی که انجام می‌دهد و ثبت می‌شود و بعد بسته به نوع خدمت، اهمیت کار و وابستگی به دستگاهی، درصدهای مختلفی از تعرفه دولتی به آنها پرداخت می‌شود که از 15ـ10 درصد تا 65 درصد متفاوت است. البته مالیات هم از آنها کسر می‌شود، پیش از پرداخت.

منظورتان را از تاثیر میزان وابستگی به دستگاه نفهمیدم. بیشتر توضیح می‌دهید؟

برای مثال درصد پرداختی به متخصصی که خودش جراحی می‌کند از پرداختی به کسی که از دستگاه برای کارش استفاده می‌کند، بیشتر است.

متاسفانه من هنوز متوجه نشدم که بالاخره دریافتی پزشکان چقدر است؟

دریافتی تمامی متخصصان و فوق‌تخصص‌های ما اعم از حقوق و کارانه، به طور متوسط در ماه، 13 میلیون و 900 هزار تومان است. متوسط دریافتی پزشکان عمومی هم 5/5 میلیون تومان است.

اما من پزشکان متخصص زیادی را دیده‌ام که متوسط حقوقشان بسیار کمتر از آن 13 میلیون تومان است.

مسلما همین طور است. ما متخصص داریم که فقط حقوق می‌گیرد ؛ کارانه زیر 500 هزار تومان و زیر یک میلیون تومان هم داریم. آنچه من می‌گویم مقدار متوسط است. برخی از رشته‌ها بسیار کم می‌گیرند مثل رشته‌های عفونی، اطفال، روانپزشکی و داخلی.

موضوع دیگر هم این است که گاهی پزشک متخصص در استانی کار می‌کند که در آنجا هیچ پزشک متخصصی نیست و این پزشک چند برابر کار می‌کند. مسلما حق این پزشک بیشتر است.

پزشکان متخصص‌مان به طور متوسط 1.7 برابر یک کارمند تمام وقت کار می‌کنند یعنی به جای 44 ساعت کارکرد در هفته بیش از 70 ساعت کار می‌کنند و این میزان برای برخی سه برابر افراد عادی است.

نماینده مردم ارومیه گفته است که بر اساس مصوبه مجلس و با استناد به اصل 9 قانون اساسی درباره تبعیضات حقوقی، تفاوت حقوق دو فرد در جامعه نباید آنقدر زیاد باشد. این را قبول دارید؟

این توضیح مربوط به قانون نظام هماهنگ در حقوق است که ما هم تابع آن هستیم؛ اما بحث ما درباره کارانه‌هاست که از جنس حقوق نیست و در یک ماه برحسب میزان خدمت پزشک و منطبق بر تعرفه دولتی متفاوت است. این تعرفه و این که درصدی از آن باید به پزشک و پرستار و کارکنان آزمایشگاه برسد هم در قوانین مختلف به رسمیت شناخته شده و سال‌هاست که اجرا می‌شود.

از چه سالی؟

از سال 74، قانون بیمه همگانی، خودگردانی بیمارستان‌ها و نظام پرداخت کارانه در کشور ما رسما اجرا می‌شده است. این روال که 21 سال از سوی وزرای مختلف بهداشت با مشرب‌های مختلف از جناح‌های سیاسی مختلف اجرایی شده است، چرا حالا ناگهان به نظر گروهی اشکال دارد؟!

تا کنون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی مساله کارانه‌ها را بررسی کرده است؟

بله مکرر بررسی کرده‌اند و اکنون هم در حال بررسی هستند به علت جوی که در جامعه به وجود آمده است. ما از این متعجبیم که جو به وجود آمده درباره حقوق مدیران بود که منحرف شد به سمت جامعه پزشکی.

برخی می‌گویند این پرداخت‌های چند ده میلیونی از جیب مردم بوده است.

خیر. برای تمامی خدمات بستری از روستایی‌ها 3 درصد و از شهری‌ها 6درصد هزینه گرفته می‌شود. بقیه هزینه از طرف بیمه طرح تحول پرداخت می‌شود. من فکر می‌کنم برخی از قول مردم حرف می‌زنند اما مردم بر اساس آمارها از فعالیت‌های وزارت بهداشت و طرح تحول بسیار راضی‌اند.

مریم یوشی‌زاده - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
reza niroo
-
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
۰
۰
لطفابه این آقابگید كه مردم اون قدری هم كه شما فكر میكنیدنادان نیستند.مردم می فهند ، مردم میدانند ، مردم قضاوت میكنند.كاش به جای این فیلمنامه نویسی یك عذرخواهی از ته دل میكردید . البته اگه فكرمیكنید كه ایران بالای 70میلیون جمعیت داره وتنها مال شما نیست
ناشناس
-
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
۰
۰
طبق گفته ایشان: ما دو جزء پرداخت داریم: یكی حقوق و دیگری كارانه. حقوق پزشكان متخصص، اگر عضو هیات علمی باشند مشابه دیگر اعضای علمی در وزارت علوم و با توجه به سابقه‌شان است و اگر غیر هیات علمی باشند مطابق با دیگر كاركنان دولت است.
ملت هم باور كردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نیازمندی ها