احتمالا شما هم هر از گاهی احساس می‌کنید ناگهان قفسه سینه‌تان یا ناحیه چپ و حتی خود قلب‌تان تیری می‌کشد که هرچند هم جوان و باانرژی و بدون سابقه بیماری باشید، نمی‌توانید از کنارش بی‌تفاوت عبور کنید، بخصوص که در این دوره و زمانه کم نیستند سکته‌ها و ایست‌های قلبی که خبرش را از میان اطرافیان و اقوام دور و نزدیک می‌شنویم و معمولا با این جمله همراه است: «اون که سنی نداشت!»
کد خبر: ۹۱۳۳۶۹
4 نکته مهم برای داشتن قلب سالم

به گزارش جام جم سرا ، حالا اگر می‌خواهید قلب‌تان خوب و سالم بتپد و خودتان سوژه خبر ایست قلبی و... نشوید این چهار نکته را از دست ندهید. اشتباه نکنید اصلا قرار نیست حرف تکراری بزنم بگویم سیگار را ترک کنید، وزن‌تان را کاهش دهید، ورزش کنید یا مراقب فشار خون‌تان باشید، البته همه اینها در جای خود مهم هستند، اما آنقدر گفته شده که دیگر به هرکسی بگویی می‌داند، گرچه عمل به آنها هم چندان در جامعه رضایت‌بخش نیست. خلاصه این که بر اساس چند مطالعه و پژوهش جدید عوامل مهم دیگری هم هستند که بخصوص به زندگی شهرنشینی ربط دارند و موجب بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند.

لب کارون آری لب اتوبان نه

وقتی شاعر گفت لب کارون چه گلبارون، فقط نگاه طبیعت‌گرا و موسیقی‌محور نداشت، چراکه زندگی در کنار طبیعت واقعا آرامش‌بخش است، جالب است بدانید که قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی وسایل نقلیه بخصوص از نوع سنگین‌اش بدجور به رگ‌های خونی شما فشار می‌آورد، نتایج یک مطالعه که روی ۵۱ هزار نفر از شهروندان کشور دانمارک انجام شده، حاکی از آن است که هر ده دسی‌بل افزایش سر و صدا خطر ابتلا به سکته را تا ۱۴ درصد افزایش می‌دهد. برای کسانی که بالای ۶۵ سال سن دارند این خطر ۲۷ درصد است.قرار‌گیری در معرض سر و صدا ممکن است سطح هورمون استرس را در بدن افزایش دهد و همین امر منجر به افزایش فشار‌خون و خطر سکته است. پژوهش‌های دیگر نیز رابطه بین سر و صدای ترافیک و افزایش خطر حمله قلبی را گزارش داده‌اند.

بگذارید دنیا را آب ببره

احتمالا شما هم شنیده‌اید که می‌گویند دنیا را آب ببره فلانی رو خواب می‌بره. این ضرب‌المثل شاید قدیم‌ها کارکردی منفی داشت، اما در روزگار پر از فشار کار، استرس و... که بسیاری از مردم جهان با آن رو‌به‌رو هستند، اتفاقا بگذارید دنیا رو آب ببره ولی شما خواب و آرامش خود و خانواده‌تان را حفظ کنید.

فراموش نکنید دریافت خواب شبانه کمتر از شش ساعت خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را تا ۴۸ درصد افزایش می‌دهد و این خطر بر اثر مرگ ناشی از سکته مغزی ۱۵ درصد است. به علاوه خواب خیلی کم، فشار خون و سطح کلسترول را نیز بالا می‌برد و فرد با خطر بالای چاقی و دیابت نوع دو مواجه خواهد شد.

بهترین میزان خواب به عقیده محققان، ۸ ساعت در شبانه‌روز است. چون کسانی که بیش از ۹ ساعت نیز خواب دریافت می‌کنند، ۴۱ درصد بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی یا مرگ بر اثر این بیماری‌ها هستند.

برای هم نوشابه باز نکنید

اصولا ما ایرانی‌ها خیلی اهل تعارف هستیم و به قول معروف برای هم می‌میریم و حسابی نوشابه باز می‌کنیم، این نوشابه باز کردن را اگر کنار بگذارید، چه در بحث تعارفش و چه واقعا باز کردن و خوردنش کلی اتفاق‌های خوب در زندگی ما رخ می‌دهد. بتازگی مد شده است که ‌می‌گویند آقا یا خانم عزیز چرا آن‌قدر نوشابه می‌خوری بلافاصله جواب می‌دهند که این نوشابه رژیمی است، اتفاقا باور کنید مصرف نوشابه‌های رژیمی خطر حمله قلبی را بالا می‌برد. کسانی که هر روز این نوشابه‌ها را مصرف می‌کنند ۴۸ درصد بیش از دیگران در معرض حمله قلبی هستند. همچنین خطر ابتلا به سندرم‌متابولیک نیز در این افراد بیشتر است.

تلخ لطفا

دیدید در فیلم‌ها یا در کافی‌شاپ‌ها، گارسن وقتی سفارش می‌گیرد، آقا یا خانم بازیگر می‌گوید: «تلخ لطفا» و ما فکر می‌کنیم چقدر کلاس داره این جمله تلخ لطفا!

اما من می‌خواهم به شما بگویم این جمله فقط کلاس نداره بلکه سلامتی هم دارد، برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شکلات تلخ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. کسانی که یک وعده شکلات تلخ در هفته می‌خورند، ۲۲ درصد کمتر از دیگران به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. مصرف شکلات تلخ همچنین با کاهش فشار خون و جلوگیری از تشکیل پلاک در عروق و بهبود جریان خون رابطه دارد.

دکتر سهیلا علیمحمدی - چاردیواری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كیوان نام آور
-
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
۰
۰
با سلام و تشكر از خانم دكتر مطالب پزشكی فوق بسیار شیرین و اثربخش مطرح گردیده خیلی ممنون

نیازمندی ها