عصر روز یکشنبه محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی و فرزند جنجالی پادشاه این کشور راهی واشنگتن شد تا با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کند.
کد خبر: ۹۱۳۱۸۴

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که از یک سو به دلیل فشارهای عربستان بر سازمان ملل، این کشور با یک رسوایی جهانی مواجه شده و از سوی دیگر برخی اختلافات بین واشنگتن و ریاض همچنان رو به توسعه است. خبرهایی نیز چند روز پیش مطرح شد که حکایت از بالا گرفتن اختلافات درونی خاندان حاکم بر سعودی بخصوص بین ولیعهد و فرزند پادشاه داشت.

به گزارش رویترز، قرار است شاهزاده سعودی سفرخود را ابتدا از نیویورک و با دیدار بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد شروع کند. هفته گذشته بان کی مون در یک اعتراف بی‌سابقه بین‌المللی گفت فشارهای دردناکی را از سوی عربستان تحمل کرده است تا نام این کشور را از فهرست سیاه سازمان ملل خارج کند. سازمان ملل پیشتر به‌دلیل کشتار بی‌رحمانه کودکان، نام عربستان و ائتلافش را در این فهرست گذاشته بود. حذف نام عربستان تحت این فشارها موجب شد تا اعتراضات گسترده‌ای در سطح جهان بخصوص از سوی سازمان‌های حقوق بشری صورت گیرد. بان کی مون گفت عربستان تهدید کرد کمک‌هایش را به این سازمان قطع خواهد کرد.

رویترز افزود: محمد بن سلمان پس از دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است با جان کری، وزیر خارجه و آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. این در حالی است که روز یکشنبه جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در اظهاراتی شتابزده گفت نباید از گزارش سال 2002 کنگره درخصوص وقایع 11 سپتامبر به عنوان شاهدی بر دست داشتن رسمی سعودی‌ها در این وقایع استفاده کرد. این اظهارات از سوی رسانه‌ها هدیه‌ای به عربستان پیش از سفر محمد بن سلمان توصیف شد. قرار است کمیته‌های اطلاعات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بزودی درخصوص تمدید یا عدم تمدید محرمانه ماندن 28 صفحه از این گزارش که به نقش عربستان سعودی در وقایع 11 سپتامبر اشاره داشته، تصمیم بگیرند. در این گزارش اشاره شده است که سعودی‌ها به هواپیماربایان 11 سپتامبر کمک کرده‌اند و بنابراین باید به آسیب‌دیدگان غرامت بپردازند.

کارشناسان می‌گویند به غیر از موارد ذکر شده مساله شکست عربستان درجنگ یمن، ادامه دخالت‌های این کشور در تحولات سوریه و عراق و نیز نارضایتی شدید این کشور از پررنگ شدن نقش ایران در سطح منطقه و نیز مساله کاهش بهای نفت از مهم‌ترین محور‌های گفت‌وگوهای مورد نظر آمریکایی‌ها با این شاهزاده سعودی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها