یک محقق جوان ایرانی در تلاش است با تغییراتی در برنامه غذایی مادران بارداری که شیوع سرطان و دیگر بیماری‌ها در خانواده‌های آنها ارثی است، از انتقال سرطان به جنین جلوگیری کند یا حداقل این بیماری به صورت خفیف در نوزاد بروز یابد.
کد خبر: ۹۱۱۳۳۴

به گزارش ایرنا، الهام خزایی، دانشجوی دکترای شیلات که از پژوهشگران طرح تحقیقاتی Thousand Days(هزار روز) است، در این رابطه گفت: خانواده‌هایی که امکان ابتلا به تالاسمی ماژور، میکروسفالی و یا تعدادی از سرطان‌ها در آنها به صورت ژنتیکی و وراثتی وجود دارد، شناسایی می‌شوند تا انتقال بیماری‌های ارثی به نسل‌های آینده تا حدود زیادی کنترل شود.

این محقق جوان ایرانی ادامه داد: با توجه به اهمیت تغذیه مادر در دوران بارداری بر سلامت نوزادان، کنترل تغذیه مادران در خانواده‌های مشکوک با شروع بارداری‌ آغاز می‌شود و تا به دنیا آمدن نوزاد و حتی تا سن 5/2 تا سه سالگی کودک ادامه می‌یابد که مدت آن در مجموع حدود هزار روز خواهد بود.

به گفته خزایی، مکمل‌های غذایی با میزان مشخصی از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف که هم برای رشد سلول‌های مغزی نوزاد موثر است و هم ویژگی ضدسرطان دارد به غذای مادران اضافه می‌شود تا مادران علاوه بر زایمان راحت‌تر، نوزادان آنها دچار فقر غذایی نشوند.

تمدن گمشده در زیر دریای یونان

پژوهش‌ها نشان می‌دهد آنچه به عنوان بقایای یک شهر باستانی در آب‌های کم‌عمق سواحل زاکینتوس یونان قرار دارد، ساخته دست بشر نبوده و میلیون‌ها سال پیش بر اثر فعل و انفعالات زمین‌شناسی پدید آمده و به مرور زمان شکل گرفته است.

به گزارش سیناپرس، طبق نتایج این تحقیق، بقایای مشهور به سازه‌های معماری باستانی که شبیه خیابان‌های سنگفرش شده، حیاط، میدانگاه‌ها و ردیف‌های ستون بوده و در حال حاضر در آب‌های کم‌ژرفای ساحلی جزایر زاکینتوس یونان قرار دارد، برخلاف تصور، این بقایا آثار باقیمانده از یک تمدن باستانی نابود شده نبوده و در حقیقت بر اثر تاثیرات پدیده‌های زمین‌شناسی که پنج میلیون سال پیش رخ داده، شکل گرفته‌اند.

دانشمندان ترکیبات مواد معدنی و بافت سنگ‌های این منطقه را با اشعه ایکس مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که شکل‌گیری این ستون‌ها حاصل تراوش و هیدروکربونیزه شدن مواد معدنی است که از بستر دریا به بیرون تراوش کرده‌اند.

براساس یافته‌های این تحقیق، موجودات میکروسکوپی ساکن در بستر دریا از متان و سایر گازهای خارج شده از گسل‌های کف دریا استفاده کرده و به مرور، بافت شیمیایی و ساختار این بخش تغییر کرده و اشکال فوق به وجود آمده و فرسایش کانی‌های متبلور شده توسط آب‌های دریا موجب شکل‌گیری این اشکال شده است.

کشف دارویی جدید برای درمان ناباروری مردان

محققان پژوهشگان رویان، داروی جدیدی به نام استیل‌سیستئین ـ N را برای درمان ناباروری مردان ابداع کردند.

به گزارش جام‌جم و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه رویان، این دارو یک آنتی‌اکسیدان پاکسازی‌کننده رادیکال‌های آزاد است که می‌توان از آن به عنوان یک مکمل برای کاهش استرس اکسیداتیو در افراد نابارور استفاده کرد. به منظور بررسی اثر این دارو در بهبود وضعیت باروری مردان پس از واریکوسلکتومی، کیفیت منی، محتوای پروتامین و سلامت محتوای ژنتیک اسپرم‌ها در 35 مرد پس از عمل واریکوسلکتومی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد استفاده از داروی استیل‌سیستئین ـ N به عنوان یک درمان کمکی بعد از عمل واریکوسلکتومی می‌تواند سلامت کروماتین و میزان باروری را در افراد مبتلا به واریکوسل بهبود بخشد.

ساخت ژنوم مصنوعی انسان

گروهی از دانشمندان بررسی‌های خود را برای ایجاد ژنوم مصنوعی انسان آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، این پروژه ملقب به نوشتن ژنوم انسان (HGP-write) است، زیرا ساخت ژنوم بیشتر از خوانش کد ژنتیکی به معنی نوشتن آن است. این پروژه درصدد کاهش هزینه مهندسی کردن قطعات دی‌.ان‌.ای در آزمایشگاه است. این طرح جاه‌طلبانه که مدت زمان اجرای آن ده سال پیش‌بینی شده و با نگرانی‌هایی در زمینه اخلاق روبه‌رو ست، می‌تواند پرورش اندام انسان را برای پیوند ممکن کند و توسعه واکسن‌ها را تسریع بخشد.

بی‌‌اختیاری ادرار استرسی قابل درمان شد

محققان پژوهشگاه رویان موفق شدند با استفاده از سلول‌‌های مشتق از عضله، بی‌‌اختیاری ادرار استرسی را در زنان درمان کنند.

به گزارش جام‌جم و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه رویان، بی‌اختیاری‌ ادرار استرسی‌ ـ هنگام‌ انجام هر گونه‌ فعالیتی‌ که‌ باعث‌ افزایش‌ فشار داخل‌ شکم‌ شود ـ می‌تواند در مردان، زنان‌ و در تمام‌ سنین‌ به‌ وجود آید، اما این اختلال در زنان‌ مسن بسیار شایع‌ است‌. درمان‌‌های مختلفی برای این بیماری وجود دارد ؛ مانند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌‌ها، داروهای هورمونی یا جراحی‌های ترمیمی، اما تاکنون درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است. پیشتر تحقیقات در شرایط آزمایشگاهی نشان داده بود سلول‌‌ها مشتق از عضله می‌‌توانند در درمان این بیماری نقش موثری ایفا کنند. بر این مبنا، پژوهشگران رویان بعد از 36 ماه بررسی، موفق به درمان این مشکل شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها