نقشه خطر لرزه‌ای ایران را که ببینید ترکیبی است از رنگ‌های صورتی، سرخابی، قرمز و زرشکی تنیده درهم که در کش و قوس‌های مدامشان این حقیقت را فریاد می‌کنند که تقریبا مردم هیچ نقطه‌ای از ایران نباید خیالشان بابت زلزله راحت باشد. گسل‌ها روی این نقشه با ما حرف می‌زنند و گسل‌های محدوده رشته کوه‌های البرز و زاگرس،حوالی دریاچه ارومیه و قم وکویرمرکزی ایران با رنگ تند زرشکی‌شان هشدار می‌دهند که زلزله همین جاست، درست بیخ گوش ما.
کد خبر: ۹۰۹۷۶۸

زلزله مدت‌هاست با مردم ایران عجین شده، تاریخ را که ورق بزنیم ازسال 1288 خورشیدی به این سو زلزله‌های مخرب سیلاخور، سلماس،لار، بوئین زهرا، دشت بیاض، خورگو، طبس، قائن، سیرچ، رودبار و منجیل، بم، زرند و هریس و ورزقان آن قدر از مردم ما کشته گرفته که خاطرات تلخ آن در ذهن‌ها حک شده است. اما دیروز واژه زلزله درجایی به زبان آمد و تکرار شد که کمترانتظارش می‌رفت، در اختتامیه هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران، درسالن همایش‌های صدا‌و سیما .

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش وقتی پشت تریبون قرار گرفت و از واژه زلزله استفاده کرد، ذهن شنونده‌ها را برد پیش صدها مدرسه فرسوده کشور با دیوارهای سست و سقف‌های لرزان که اگر حوالی‌شان گسلی فعال شود و زلزله‌ای رخ دهد (آن هم نه چندان قوی که با قدرت فقط 5 ریشتر) فرو می‌ریزند و بر سر دانش‌آموزان آوار می‌شوند .

این پایان مدارس فرسوده کشور است که به گفته وزیر، یک سوم مدارس را تهدید می‌کند یعنی یک سوم از 105 هزار مدرسه فعال در ایران را؛ یعنی بیش از 35 هزار مدرسه .

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور درسالن حضور داشت که این موضوع مطرح شد. او وقتی درجایگاه سخنران قرار گرفت، گفت این که وزیر آموزش وپرورش اعلام می‌کند 30‌درصد فضاهای آموزشی کشور ایمن نیست، وظیفه دولت را سنگین‌تر می‌کند.

او البته ادامه داد که دولت هیچ‌گاه نیازهای آموزش و پرورش را فراموش نکرده، اما چه کند که در این راه به کمک خیرین مدرسه‌ساز نیاز دارد .

خیرین مدرسه‌ساز کشور تا به حال گل کاشته‌اند و از سرمایه‌های شخصی خود آن قدر وسط گذاشته‌اند که حالا وزیرآموزش و پرورش می‌گوید ازمجموع 500 هزارکلاس درس در کشور بیش از صدهزار کلاس با مشارکت خیرین ساخته شده و 5/2 میلیون دانش‌آموز زیر سقف این کلاس‌ها درس می‌خوانند.

دیروزحرف‌ها که به اینجا رسید محمدرضا حافظی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌سازکشور نیز مجالی پیدا کرد تا چند آمار ارائه کند که خلاصه‌اش این بود: مجمع خیرین مدرسه‌ساز در نوزدهمین سال فعالیت خود قراردارد و اکنون بیش از600 هزار خیر عضو این مجمع هستند که 13 درصد آنها خارج از کشور زندگی‌می‌کنند.

این سه نفر بهتر از خیلی‌ها می‌دانند که اگرخیرین مدرسه ساز وجود نداشتند چرخ آموزش و پرورش درایران با مشقت فراوان می‌گردید و تراژدی مدارس دونوبته و سه نوبته که درسال‌های نه‌چندان دور در جریان بود هیچ گاه حذف‌نمی‌شد.

اما به هرحال خیرین توانی محدود دارند و لازم است دولت نیز با جدیت پای کار بایستد. گرچه مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیرآموزش و پرورش بارها اعلام کرده که تخریب و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده به ده هزارمیلیارد تومان اعتبارنیاز دارد و تامین این اعتبار با شرایط اقتصادی فعلی از توان دولت خارج است؛ ولی حفظ جان چند میلیون دانش‌آموزی که دربافت‌های فرسوده و بی‌جان درس می‌خوانند، باید در فهرست اولویت‌ها نوشته شود.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها