نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای در انتظار کسب مجوز

نیروگاه‌های هسته‌ای مدولار کوچک (Small modular reactor) مدت‌هاست توسط بسیاری از فعالان صنعت هسته‌ای به عنوان نویدبخش‌ترین فناوری این حوزه و تنها گزینه رو به ‌جلوی واقعگرایانه در صنعت برق هسته‌ای آمریکا معرفی می‌شوند.
کد خبر: ۹۰۸۸۸۹
نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای در انتظار کسب مجوز

در یک گام رو به جلوی احتمالی برای نسل بعدی نیروگاه‌های هسته‌ای، سازمان تنسی ولی آتوریتی در حال کسب مجوز از کمیسیون ساماندهی هسته‌ای آمریکا برای ساخت یک نیروگاه از این نوع است. احتمالا این نیروگاه، اواسط دهه 2020 میلادی/ 1400 هجری شمسی به بهره‌برداری خواهد رسید. این سازمان ‌اکنون برق مورد نیاز 9 میلیون نفر را در هفت ایالت جنوب شرقی آمریکا تامین می‌کند.

همان گونه که از نام این نوع نیروگاه مشخص است، نیروگاه مدولار از نیروگاه‌های هسته‌ای رایج کوچک‌تر است. همچنین، ظرفیت تولید آنها 300 مگاوات یا کمتر بوده در حالی که ظرفیت تولید نیروگاه‌های رایج 1000‌مگاوات یا بیشتر است. (ظرفیت تولید نیروگاه هسته‌ای بوشهر 1000 مگاوات است). هزینه ساخت و تعمیر و نگهداری این نیروگاه‌ها نیز از انواع رایج کمتر است. این نیروگاه‌ها را می‌توان در کارخانه ساخت و سپس در محل مورد نظر سرهم‌بندی و نصب کرد. به همین علت به طور بالقوه می‌توان از هزینه‌های سرمایه‌ای عظیم و همچنین افزایش غیرمنتظره هزینه‌ها هنگام ساخت جلوگیری کرد. بسیاری از نیروگاه‌های هسته‌ای در حال ساخت از جمله نیروگاه هینکلی پوینت (Hinkley Point) در انگلستان، بسختی با این هزینه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

از لحاظ تئوری این نیروگاه‌ها از نیروگاه‌های رایج ایمن‌تر هستند و به همین علت نیاز به مخازن مهار بزرگ و دیگر تجهیزات حفاظتی گران قیمت ندارند. همچنین با توجه به میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز هر منطقه می‌توان این نیروگاه‌ها را به صورت تکی یا چندتایی نصب کرد. مانند دیگر فناوری‌های تولید برق به روش شکافت هسته‌ای بر سر استفاده از نیروگاه‌های مدولار نیز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و تاکنون هیچ نیروگاهی از این نوع به بهره‌برداری نرسیده است. انجمن دانشمندان نگران در گزارشی سال 2013 اعلام کرد بجز معدودی فرض‌های خوش‌بینانه به نظر نمی‌رسد نیروگاه‌های هسته‌ای مدولار کوچک، گزینه مناسبی برای حل مشکلات ایمنی و اقتصادی‌ باشند.

با وجود این، دولت آمریکا برای مدت طولانی از توسعه این نیروگاه‌ها حمایت کرده است. ظهور گاز و پس از آن نفت ارزانقیمت، نیاز به نیروگاه‌های هسته‌ای جدید را کاهش داده، اما این فناوری هنوز از حمایت بالایی برخوردار است. سال گذشته کاخ سفید دستوری اجرایی صادر کرد که در آن از همه اداره‌ها و سازمان‌های فدرال خواسته می‌شد تا سال 2025 (1404) یک چهارم برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر انرژی و به طور خاص، نیروگاه‌های هسته‌ای مدولار کوچک تامین کنند. رودخانه کلینچ مکانی است که برای این پروژه انتخاب شده است. اینجا جایی است که در تاریخ انرژی هسته‌ای آمریکا شاخص است؛ چراکه محل ساخت نیروگاه زاینده رودخانه کلینچ بوده است. این پروژه با همکاری کمیسیون انرژی اتمی آمریکا و صنایع برق این کشور، دهه 70 و اوایل دهه 80 در جریان بود و برای آن بیش از یک میلیارد دلار هزینه شد، اما ادامه آن در سال 1983 با رای کنگره متوقف شد. به عقیده بسیاری با لغو این پروژه افول صنعت برق هسته‌ای آمریکا آغاز شد.

منبع: Technology Review

احسان حاجیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها