عملیات احداث خط‌آهن چابهار - مشهد طی مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد آغاز شد.
کد خبر: ۳۷۱۱۴۵

به گزارش فارس از چابهار، در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ‌به ‌چابهار، عملیات ‌احداث قطعه اول خط‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر که مصوب ‌سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان است، دقایقی پیش آغاز شد.

در مراسم اجرای این پروژه در منطقه چابهار، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور، حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری، سیدمجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور و سردار رستم قاسمی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و چند نفر از مسئولان محلی حضور داشتند که این مراسم به صورت همزمان در شهر زاهدان برگزار شد.

این خط ریلی که پیمانکار آن قرار خاتم‌الانبیاء(ص) است، از "چابهار " آغاز و با عبور از "ایرانشهر "، "خاش "، "زاهدان "، "نهبندان "، "بیرجند "، "قاین " و "گناباد " از طریق ایستگاه "کالشور " در حوزه شهرستان "تربت حیدریه " به راه‌آهن بافق - مشهد متصل‌ می‌شود و با بهره‌‌برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه‌آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد.

خط‌آهن چابهار - مشهد 1350 کیلومتر طول، 11 کیلومتر پل و 12 کیلومتر تونل دارد و 3 میلیارد یورو اعتبار برای آن ‌در نظر گرفته شده ‌که ‌از طریق فروش کارخانجات دولتی تأمین می‌شود.

‌حجم خاکبرداری این پروژه 44 میلیون متر مکعب و حجم خاک‌ریزی آن 40 میلیون متر مکعب است.

طراحی سرعت برای قطارهای مسافربری در این طرح 160 کیلومتر در ساعت ‌و ‌برای قطارهای باری نیز 120 کیلومتر در ساعت است که به این ترتیب مسیر ریلی زاهدان - مشهد حداکثر در مدت زمان 13 ساعت طی خواهد شد.

‌قطار مسیر چابهار - مشهد می‌تواند بین 3 هزار ‌تا 3 هزار و 500 تن بار را جابه‌جا کند که امر موجب پهلوگیری کشتی‌هایی با تناژ بالا در ادامه طرح توسعه بندر چابهار می‌شود.

حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری در این زمینه، راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد را نجات‌دهنده شرق ایران خوانده و گفته بود: با ایجاد این کریدور بندرعباس به سرخس و تفتان متصل ‌و سه راه عبور برای خروج از ایران تعریف می‌شود که موجب پویایی صنعت و کشاورزی و ارسال نفت و گاز به صورت مستقیم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها