مدیر رادیو اقتصاد گفت: موضوعات کلی مختلف مربوط به اقتصاد مقاومتی بین برنامه ها توزیع شده و در طرح برنامه ها به عنوان ماموریت هر برنامه لحاظ شده است.
کد خبر: ۸۹۹۱۴۹
برنامه‌ریزی رادیو اقتصاد در ترویج مولفه‌های اقتصاد مقاومتی

به گزارش جام جم سیما به نقل از روابط عمومی رادیو اقتصاد، اکبر رضایی در خصوص برنامه‌ریزی این شبکه به عنوان یکی از مراجع اطلاع‌رسانی کشور و نقش آن در تبیین و ترویج مولفه‌های اقتصاد مقاومتی برای مخاطبان سخنرانی کرد.

امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است. نقش رسانه خصوصاً رادیو در ترویج و عمومی کردن گفتمان اقتصاد مقاومتی نقشی بی بدیل است. در این سال با توجه به رویکرد عملیاتی عنوان سال، رادیو اقتصاد چه پیش بینی هایی برای آن دارد؟

رادیو اقتصاد در سال 94 بر اساس بررسی های میدانی پیش بینی اقتصادی بودن عنوان سال را داشته و در جلسات داخلی روی آن بحث های زیادی شده است. در برنامه ریزی برای سال 94 رویکرد شبکه اقتصاد کاملاً مطابق با موضوع بوده و با شعار «رادیو اقتصاد آئینه تمام نمای اقتصاد مقاومتی» وارد سال شد و تا پایان سال 7200 ساعت برنامه در موضوعات مختلف اقتصادی تهیه و پخش کرده است.

برنامه ریزی برای سال 95 نیز که در شش ماهه دوم سال 94 انجام و در بهمن ماه به پایان رسید گویای همین رویکرد در شبکه است. با مطالعه نواقص فعالیت های سال 94 ، جدول پخش سال جدید بسته شد و انعطاف محتوایی برنامه ها افزایش یافت. در رویکرد پرداخت نیز برای توجه به جنبه عملیاتی موضوع به جزئی‌نگری و بررسی های موردی تاکید شد.

چه موضوعاتی بیشتر مد نظر شبکه در سال جدید است؟

ما موظفیم همه موضوعات اقتصادی را پوشش دهیم. در برنامه ریزی به موضوعات مرتبط با حوزه اقتصاد در حوزه های دیگر نیز می پردازیم به این معنا که موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مرتبط با حوزه اقتصاد نیز مورد توجه است هر چند بخشی از برنامه های ما به اقتصاد فرهنگ، اقتصاد سیاسی و اقتصاد اجتماع از جمله اقتصاد شهری اختصاص یافته است.

انتخاب موضوعات بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

انتخاب موضوع در برنامه ها گردش خاص در شبکه دارد که از تهیه کننده شروع و به مدیر شبکه ختم می شود؛ یعنی پیشنهاد در پیش بینی از سوی تهیه کننده و بررسی و تایید اولیه توسط گروه مربوطه و نهایتاً با نظر نهایی مدیر شبکه عملیاتی می شود. رویدادهای روز اقتصادی در بخش عمده برنامه ملاک اصلی پیشنهاد تهیه کننده است. در بخش دیگر از برنامه ها که جنبه آموزشی و ترویجی دارند، نیاز جامعه و فعالان اقتصادی بر اساس بررسی های انجام شده توسط موسسات پژوهشی و علمی معیار اصلی است. نظرات مخاطبان و پیشنهادات موضوعی آنان نیز در انتخاب موضوع ملاک عمل است. در بعضی برنامه ها اساساً موضوع توسط مخاطب پیشنهاد می شود.

برنامه ریزی در شبکه در نگاه کلی از چه عوامل اصلی تبعیت می کند؟

اقدام اول در برنامه ریزی توجه به کارکردهای رسانه تخصصی مثل رادیو اقتصاد است. در وهله اول با نگاه همزمان به موضوع تخصصی و نیز کارکرد رادیو، کارکرد رادیو تخصصی اقتصاد احصا شده و بر اساس آن کارکردهایی همانند: اطلاع رسانی، آموزشی ، مطالبه گری، فرهنگ سازی و ... برنامه های مختلف با توجه به محتوای تخصصی آن طراحی می شوند.

مدیریت محتوا در شبکه چگونه انجام می شود؟

همانطوری که اشاره شد مدیریت محتوا بر اساس گردش کار موضوعی هر برنامه انجام می شود منتها این مسئله از مبنای اصلی برنامه ریزی محتوایی شبکه منشا می گیرد. یعنی موضوعات کلی مختلف مربوط به اقتصاد مقاومتی بین برنامه ها توزیع شده و بر اساس بندهای ابلاغیه رهبری و نیز سیاست های کلی اقتصادی برنامه ششم توسعه مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در طرح برنامه ها به عنوان ماموریت هر برنامه لحاظ شده است. در پیشنهاد موضوع توسط تهیه کننده باید به ماموریت برنامه توجه جدی شده باشد.

توجه به مخاطب در شبکه تا چه حدی است؟

در شبکه اقتصاد سه تیپ مخاطب لحاظ شده است؛ عموم مردم، فعالان اقتصادی، اندیشمندان و صاحب نظران موضوع؛ برای هر کدام از این مخاطبان هم برنامه و هم موضوعات خاص در پیش بینی ها لحاظ می شود. عموم مردم در حوزه های اطلاع رسانی، اقتصاد معیشت،‌مردمی کردن اقتصاد و بحث مصرف بهینه و فعالان اقتصادی در آموزش، ترویج، مطالبه گری، بررسی تخصصی مشکلات و .... و در حوزه اندیشه اقتصادی و نیز اقتصاد سیاسی و سیاست گذاری های اقتصادی ،اندیشمندان و صاحب نظران مورد توجه اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها