جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برای توسعه بیش از پیش روابط و مناسبات دو جانبه، هشت یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه همکاری در بخش‌های مختلف به امضا رساندند.
کد خبر: ۸۹۶۳۷۰

اسناد همکاری بین تهران و آنکارا دیروز در حضور حسن روحانی و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و توسط مقامات عالی‌رتبه دو کشور امضا شد. موافقت‌نامه همکاری در رابطه با تامین اجتماعی، یادداشت تفاهم ممنوعیت و جلوگیری از ورود، صدور و جابه‌جایی و انتقال غیرمجاز اموال فرهنگی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه آموزش عالی، یادداشت تفاهم همکاری بین دانشگاه علوم قضایی جمهوری اسلامی ایران و آکادمی عدالت ترکیه، یادداشت تفاهم همکاری بین مرکز ملی اندازه‌شناسی ایران و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و شورای تحقیقات علمی و فنی موسسه اندازه‌شناسی ملی ترکیه، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه استانداردسازی، ارزیابی تطبیق و سنجه‌شناسی و آموزش و بیانیه مشترک حسن نیت بین وزارت دادگستری ایران و ترکیه، اسناد و موافقت‌نامه‌هایی بودند که برای شتاب بخشیدن به سطح روابط تهران و آنکارا به امضای مقامات و مسئولان دو کشور رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در جریان سفر به ترکیه در گفت‌وگو با نخست‌وزیر این کشور با اشاره به ضرورت تقویت، توسعه و تحکیم همه‌جانبه روابط و همکاری‌های ایران و ترکیه بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود در دو کشور و فرصت پساتحریم در جهت ارتقای سطح مناسبات تهران ـ آنکارا تاکید کرد. وی که پس از حضور در اجلاس استانبول سازمان همکاری اسلامی به آنکارا رفته، با بیان این‌که سازمان همکاری کشورهای اسلامی می‌تواند مرکز امیدی برای مسلمانان باشد، اما متأسفانه تاکنون نتوانسته نقش خود را بخوبی ایفا کند، افزود: باید همه دست به دست بدهیم تا از این نهاد بین‌المللی به نفع تقویت یکپارچگی و انسجام جهان اسلام استفاده کنیم.

احمد داووداغلو، نخست‌وزیر ترکیه هم در این دیدار با تأکید بر این‌که از همکاری بانک‌های دو کشور بدون هیچ محدودیتی حمایت می‌کنیم، گفت: قاطعانه در مسیر گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی با ایران تلاش می‌کنیم و در این راستا دستوراتی برای همکاری فعالانه بورس‌های دو کشور نیز داده شده است.

افزایش حجم مبادلات تجاری به مرز 30 میلیارد دلار

همچنین در جریان این سفر، رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترکی با رجب‌طیب اردوغان تصریح کرد: تاریخ، دین، فرهنگ و منافع مشترک دو ملت، شتاب در روند مناسبات دوجانبه و بویژه رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به مرز 30 میلیارد دلار را ضروری می‌سازد.

روحانی اقتصاد‌های ایران و ترکیه را مکمل یکدیگر خواند و اظهارکرد: در سال‌های گذشته برای تعمیق روابط، گام‌های خوبی برداشته شد، اما شرایط تحریم و اقتصاد جهانی در این مسیر مانع ایجاد کرد که اکنون و در دوره پساتحریم و پسابرجام باید برای رسیدن به اهداف مشترک بسرعت موانع مسیر همکاری‌ها را برداشت. رئیس‌جمهور به همکاری‌های تهران ـ آنکارا در بخش انرژی پرداخت و افزود: جمهوری اسلامی ایران به ترکیه اطمینان داد که می‌تواند امنیت انرژی این کشور را در زمینه نفت، گاز، برق و محصولات پتروشیمی تضمین و نیازهایش را تامین کند.

تجزیه هیچ کشوری پذیرفتنی‌نیست

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به تحولات منطقه‌ای، اظهارکرد: مردم یمن با کشتار بی‌رحمانه‌ای مواجه‌اند، در سوریه نیز همچنان کشته شدن انسان‌های بی‌گناه ادامه دارد و عراق نیز ثبات مطلوبی ندارد و این روند در برخی کشورهای منطقه نیز وجود دارد و در این شرایط ایران و ترکیه به عنوان وظیفه‌ای دینی و شرعی که تامین‌کننده منافع دو کشور و جهان اسلام نیز هست، باید برای ثبات و امنیت منطقه تلاش کنند.

روحانی تصریح کرد: ایران و ترکیه در این اصول که مرز کشورها باید ثابت بماند، تجزیه در هیچ کشوری پذیرفتنی نیست، کشتار و جنگ باید متوقف شود، با تروریسم به هر شکل و نام باید قاطعانه و جدی مبارزه شود و این‌که قدرت‌های خارجی حق دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را ندارند و سرنوشت هر کشوری باید توسط مردم همان کشورها رقم بخورد، اتفاق‌نظر دارند. روحانی در عین حال با تائید برخی اختلاف‌نظرهای جزئی در مسائل منطقه میان دو کشور گفت: این اختلاف نظرهای جزئی نیز طبیعی است و ما برای رایزنی بیشتر و بویژه برای مبارزه با تروریسم و معرفی درست اسلام به جهان، آماده‌ایم.

اردوغان: ایران و ترکیه برادر هستند

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این نشست مشترک خبری اظهار کرد: باید سرمایه‌گذاران خود را به سرمایه‌گذاری‌های مشترک تشویق کنیم و امروز به توافق رسیدیم که همکاری‌های خود را در برطرف کردن موانع موجود در مسیر توسعه روابط تهران ـ آنکارا بویژه در زمینه‌های تجارت، حمل و نقل و گمرک، افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: ایران و ترکیه فراتر از روابط همسایگی، دو کشور برادرند و می‌توانند همکاری‌های سازنده‌ای در سطح دوجانبه و منطقه‌ای داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها