هندبال به دنبال پایان دادن به اتفاقات و حاشیه‌های سال 94 است

مسافران مالمو

انتظارات از هندبال، ورزشی که گفته می‌شود ایرانی‌ها در آن توانایی زیادی دارند، برآورده نشد و این ورزش نیز مانند بسیاری از فدراسیون‌های دیگر با حاشیه‌ها و اتفاقات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کند،‌ اگرچه تیم جدید مدیریتی فدراسیون هندبال با هدف خاتمه دادن به حاشیه‌های این ورزش روی کار آمد.
کد خبر: ۸۹۱۵۰۸
مسافران مالمو
با وجود این، هندبال ایران جز در رقابت‌های انتخابی المپیک که عنوان دوم را به دست آورد، در رقابت‌های دیگر سال 94 توفیق چندانی نداشت. ‌ جامعه هندبال که با هدف تعیین ساختاری تازه و همسو کردن فعالیت‌های گوناگون به ابوالحسن مهدوی در مجمع انتخابات فدراسیون رای اعتماد داد، تاکنون در آشفتگی‌های به وجود آمده به اهداف و انتظارات خود دست نیافته و این نکته وظیفه مهدوی و تیمش را در سال جدید سخت‌تر کرده است.

ساختار مناسب وجذب سرمایه

مانند فدراسیون‌های ورزشی دیگر فدراسیون هندبال نیز از گزند آسیب‌های اقتصادی ورزش در امان نبود و در آغاز لیگ برتر فصل پیش با انحلال و انصراف چهار تیم گهر زمین، ثامن سبزوار، هلدینگ خلیج فارس و ثامن مشهد نخستین ضربه به فدراسیون از طریق لیگ باشگاهی وارد شد. در ادامه بازی‌ها نیز فعالیت‌های تیم ملی همراه با وقفه‌های لیگ،‌ صدای بسیاری از تیم‌ها را در آورد و سطح کیفی و فنی لیگ برتر هندبال را زیر سوال برد. افت سرمایه‌گذاری در لیگ هندبال سبب شد، تعدادی از بازیکنان ملی‌پوش بدون قرارداد بمانند و برخی دیگر نیز مجبور به بازی برای تیم‌های خارجی شدند.

غیبت نمایندگان باشگاهی در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا نیز از موضوعات تامل برانگیز هندبال در سال گذشته بود. در سال‌های اخیر هندبال جام باشگاه‌های آسیا محل حضور دست‌کم دو تیم از لیگ ایران بود، اما در این دوره ایران نماینده نداشت. کناره‌گیری دو باشگاه متمول از لیگ برتر سبب شد تا جام باشگاه‌های آسیا بدون نمایندگان ایران برگزار شود. ‌فدراسیون مهدوی برای پایان دادن به این مشکلات باید ساختار مناسب در جذب سرمایه در هندبال بویژه لیگ‌های این فدراسیون ایجاد کند تا برای فصل بعد، بیش از این شاهد بی‌انگیزگی و کناره‌گیری تیم‌ها از لیگ‌ها نباشیم.

لجبازی دو طرف

عبور راحت از نام‌هایی مانند استکی‌ها مسبب حاشیه‌های تازه در سطح تیم ملی هندبال شد. بازیکنان هندبال ایران با وجود توانایی بسیار به لیگ‌های خارجی پیوستند، اما در ایران کمتر به آنها توجه شد.

کوچ ستاره‌های هندبال ایران به تیم‌های خارجی و تقارن رقابت‌های باشگاهی و قهرمانی آسیا، مشکلات فدراسیون را برای در اختیار گرفتن تمام ظرفیت‌های موجود دو چندان کرد. برخی بازیکنان بنا بر آنچه مخالفت با سرمربی تیم ملی شنیده شد، به تیم ملی نیامدند که متاسفانه فدراسیون هندبال برخورد قهری، محرومیت و جریمه را راهکار خود در این زمینه برگزید که در نهایت حذف تعداد زیادی از ملی‌پوشان و ایجاد حاشیه‌های بیشتر در تیم ملی را به همراه داشت.‌ تیم ملی هندبال در دوره قبل رقابت‌های جهانی با برنز آسیا شرکت کرده بود، اما امسال به خاطر اختلاف بین کادر فنی، بازیکنان و مسئولان فدراسیون تغییرات زیادی کرده بود و با دو پله سقوط، سهمیه جام جهانی را از دست داد.

هندبالیست‌های ایران در مسابقه‌های کسب سهمیه المپیک با ترکیب کامل به میدان رفتند که بازی مقتدرانه آنها از ظرفیت بالای ملی‌پوشان زیر سایه وحدت و همدلی خبر داد. در کنار شیرینی پیروزی تیم ملی، اما آتش اختلافات شعله کشید که متاسفانه هرگز مهار نشد و به نظر می‌رسد لجبازی دو گروه به هندبال ملی ایران ضربه جبران‌ناپذیری زده است. انتشار اخباری درباره دعوای ملی‌پوشان با عرفان اسماعیلاگیچ سرمربی تیم همان روزها زنگ خطر را برای هندبال ایران به صدا درآورد، اما راهکار فدراسیون در این مدت ممنوع‌المصاحبه کردن ملی‌پوشان یا برخورد با رسانه‌های منتقد بود.

فرصت بازی‌های مالمو

اسفند قبل، فدراسیون هندبال با دعوت از بازیکنان تیم ملی بار دیگر به منتقدان ثابت کرد برای این فدراسیون مرغ یک پا دارد. در فهرست تازه تیم ملی هندبال یک سری نام‌هایی که پیش از این دعوت نشده بودند، دیده شد، اما همچنان از استکی‌ها خبری نشد یا محمدرضا رجبی، کاپیتان تیم ملی که انگار دیگر جایی بین ملی‌پوشان ندارد. دانیل کومایش، بازیکن دو ملیتی که تیم ملی را در رقابت‌های انتخابی المپیک همراهی کرده بود نیست و الله‌کرم استکی که اخیرا با تیم باشگاهش در رقابت‌های حذفی فرانسه قهرمان شده نیز گفت که به اردو نمی‌آید. ‌ تعدادی بازیکن مصدوم نیز روی دست فدراسیون هندبال مانده‌اند. احسان ابویی ازجمله بازیکنانی بود که تیم ملی هندبال را در مسابقه‌های انتخابی المپیک در قطر و قهرمانی آسیا در بحرین همراهی کرد. با توجه به مصدومیت ابویی، این بازیکن در مسابقات مرحله دوم انتخابی المپیک حضور نخواهد داشت و حداقل تا دو ماه دیگر از میادین ورزشی دور خواهد بود. حیدری‌راد، پورقاسمی، موسوی و صمصامی نیز با مصدومیت‌های خود شرایط مناسبی برای همراهی تیم ملی در مسابقه‌های سوئد ندارند.‌ تیم ملی در رقابت‌های انتخابی المپیک در مالموی سوئد و در ادامه فضایی که از سال گذشته بر این تیم و هندبال ایران حاکم شده است، امید زیادی برای راهیابی به المپیک ندارد. بنابراین فدراسیون هندبال به بازی‌های پیش رو به عنوان یک فرصت نگاه می‌کند. فرصتی برای پایان دادن به لجبازی و کوتاه آمدن دو طرف با تصمیم‌های بجا و منطقی درباره آینده هندبالی که همگان معتقدند به کارگیری ظرفیت‌های موجود این ورزش موفقیت‌های بزرگی به همراه دارد. برای پایان دادن به اتفاقات و حاشیه‌های سال گذشته باید بدون تعصب و نگاه جانبدارانه آسیب‌شناسی کرد و هندبال را در مسیر درست پیشرفت قرار‌داد.

راه صعود ایران

راه ملی‌پوشان ایرانی برای صعود از رقابت‌های انتخابی دشوار است زیرا تیم‌هایی با عناوین جهانی و اروپایی در مسیر هندبال ایران قرار دارند. فدراسیون هندبال، سال جدید را با دشواری‌های راه ورودی المپیک آغاز می‌کند، اما باید به خاطر داشت هندبال ایران با برنامه‌ریزی مناسب‌تر می‌تواند در آسیا بهتر از سال گذشته عمل کند تا سهمیه رقابت‌های جهانی را براحتی از دست ندهد.

رودررو شدن با تیم‌های مطرح اروپایی نیز فرصت خوبی است تا در آغاز سال جدید فدراسیون هندبال یک بار دیگر مشکلات این ورزش را بررسی کند و در راه بین‌المللی کردن هندبال گام‌های اساسی بردارد.

در راه بازی‌های انتخابی، هیات اجرایی فدراسیون بین‌المللی هندبال پس از رای گیری 3 کشور را برای میزبانی سه گروه انتخاب کرد که گروه‌ها به این ترتیب است:

لهستان (گروه یک در شهر گدانسک با حضور لهستان، مقدونیه، شیلی و تونس)، سوئد (گروه دو در شهر مالمو با حضور اسپانیا، ایران، اسلوونی و سوئد) و دانمارک (گروه سه در شهر هرنینگ با حضور دانمارک، کرواسی، نروژ و بحرین.)

برنامه دیدارهای تیم ایران

جمعه 20 فروردین

ایران ـ سوئد/ اسپانیا ـ اسلوونی

شنبه 21 فروردین

اسپانیا ـ ایران/ اسلوونی ـ سوئد

یکشنبه 22 فروردین

سوئد ـ اسپانیا/ اسلوونی ـ ایران

تیم‌های اول و دوم گروه‌های سه‌گانه به صورت مستقیم، شش جایگاه باقیمانده شرکت‌کنندگان در رقابت‌های هندبال المپیک ریو 2016 را پر می‌کنند. پیش از این فرانسه، برزیل، آرژانتین، قطر، آلمان و مصر برای شرکت در رقابت‌های هندبال المپیک ریودوژانیرو انتخاب شدند.

محمد رضا‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها