آشنایی با مناطق گردشگری ایران

دومین بنای بزرگ خشتی جهان

روستای صخره‌ای کندوان

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است که جذابیت بی‌نظیری دارد. روستای کندوان به همراه یکاپادوکیای ترکیه و داکوتای آمریکا سه روستای صخره‌ای جهان است، اما ویژگی منحصربه‌فرد کندوان که آن را از دو روستای دیگر متمایز می‌کند، این است که این روستا تنها روستای صخره‌ای جهان است که هنوز مردم در آن ساکنند و زندگی در آن جریان دارد.
کد خبر: ۸۹۰۶۰۲
روستای صخره‌ای کندوان

به گزارش جام جم آنلاین ، این روستای صخره‌ای در 52 کیلومتری شهر تبریز، در دامنه شمال غربی توده کوهستانی سهند قرار گرفته و نمونه‌ای از ابتدایی‌ترین نوع زندگی بشر و همزیستی او با طبیعت به شمار می‌رود.

معماری صخره‌ای این روستای تاریخی و شگفت‌انگیز، به همراه آب و هوای مطبوع کوهستانی، قرار گرفتن در دره زیبای کندوان، وجود رودخانه پرآب کندوان، باغات سرسبز منطقه، وجود آب معدنی با خاصیت درمانی، مناطق ییلاقی اطراف روستا و چشم‌انداز زیبای منطقه به همراه سایر آثار تاریخی و طبیعی، این روستا را در زمره روستاهای هدف گردشگری و یکی از مناطق نمونه گردشگری استان قرار داده است، به طوری که این منطقه هر سال پذیرای گردشگران بسیاری از ایران و اقصی نقاط جهان است.

خانه‌های روستا مخروطی شکل بوده که در کنار هم به طور متراکم یا جدا از هم ناگهان از دامن کوهی بلند سر‌برآورده و در سراشیبی تند کوه به صورت پله‌پله بالا رفته است.

قدمت این روستا به قرن هفتم هجری و در بعضی موارد حتی به دوره‌های قبل از اسلام برمی‌گردد. برای دام‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده است.

واژه کندوان از لفظ کندو می‌آید که به نوع معماری خانه‌های روستا برمی‌گردد که همچون سلول‌های کندوی زنبور عسل ساخته شده و اتفاقا عسل نیز از مهم‌ترین سوغات این روستاست.

روستای کندوان دارای مسجد، حمام، مدرسه و آسیاب و البته یک هتل صخره‌ای بین‌المللی است که شرایط حضور گردشگران خارجی و داخلی را در بهترین شکل فراهم کرده است.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها