آشنایی با مناطق گردشگری ایران

قصبه؛ عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین قنات جهان

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

دومین بنای بزرگ خشتی جهان

کرمان به بیابانش شهرت دارد؛ بیابانی که قرار است سال دیگر جهانی شود. اما در این استان مناطق سرسبزی در دامنه کوه‌ها پیدا می‌شود که از سده‌های دور مأمن انسان‌ها بوده‌ است.
کد خبر: ۸۹۰۸۸۹
دومین بنای بزرگ خشتی جهان

به گزارش جام جم آنلاین ، «راین» در صد کیلومتری جنوب شهر کرمان آرمیده بر دامنه کوه هزار، یکی از این مناطق است. آبشاری زیبا در نزدیکی شهر، کوه زیبای هزار به ارتفاع 4501 متر، باغ‌های فراوان میوه و چشمه‌های آب‌معدنی جلوه‌ای زیبا به این منطقه بخشیده است. اما شهرت راین برای ارگش است که می‌گویند پس از ارگ بم رتبه دوم را میان بناهای بزرگ خشتی جهان دارد.

ارگی با مساحت بیش از 20 هزار مترمربع که پس از تخریب ارگ بم بر اثر زلزله بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

این بنای زیبای خشتی که در جنوب شرقی شهر راین و بر فراز تپه‌ای قرار گرفته، تقریبا مربع ‌شکل است و با چند برج و حصاری که با بیش از ده متر ارتفاع احاطه‌اش کرده است. تنها ورودی ارگ در قسمت شرقی آن قرار دارد که با سردری بزرگ مهمانان را به محوطه داخلی فرامی‌خواند.

درون ارگ راین نیز عناصری چون بازار، اصطبل‌های زمستانی و تابستانی، زورخانه، اعیان‌نشین و عام‌نشین وجود دارد.

بر پایه نوشته‌های تاریخی، راین با قدمتی کهن که به ساسانیان می‌رسد و بواسطه قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق و راه کرمان به جیرفت و بندرعباس موقعیتی مناسب داشته و یکی از مراکز دادوستد کالا و همچنین بافت پارچه‌های ارزشمند بوده است که حتی به مناطق دور مانند مصر نیز صادر می‌شد.

ارگ راین همچنین شامل مکتبخانه، بارانداز، سربازخانه، ساختمان قرنطینه و مسجد یا انبار بوده است و از چند سو برج‌های دیده‌بانی براطراف و اکناف این قلعه تسلط داشته‌اند به گونه‌ای که از این قلعه به ارگی تسخیرناپذیر یاد می‌کنند.

می‌گویند در زمان حمله اعراب به فرماندهی مجاشع ابن مسعود سلمی، شهر کرمان و بسیاری از مناطق این ایالت به تصرف سپاه اسلام درآمد، اما آنها نتواستند به ارگ راین که دژی مستحکم بود، راه پیدا کنند.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها