سفر به اعماق دفاع مقدس همراه با راهیان نور

«دوران دفاع مقدس مانند یک تابلوی عظیم و بسیار باشکوهی است که هرچه بیننده به اصل حادثه نزدیک می‌شود و درباره اجزا و ترکیب آن تعمق بیشتری می‌کند، به ابعاد جدید و شگرف بیشتری دست می‌یابد.»
کد خبر: ۸۹۰۳۲۲
سفر به اعماق دفاع مقدس همراه با راهیان نور

این بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه دفاع مقدس است که در کنار تاکیدات ایشان مبنی بر ضرورت زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس، اهمیت اردوهای راهیان نور را که این روزها در حال برگزاری است، بیشتر از قبل نمایان می‌کند؛ همان اردوهایی که رهبر انقلاب از آن به عنوان یک ابتکار الهی و انقلابی بسیار شایسته در جهت شناساندن اجزای برجسته حادثه‌ بزرگ و تاریخی دفاع مقدس به مردم و نسل جوان کشور خواندند.

یکی از این اردوها، اردویی بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران ساماندهی کرد و در قالب آن جمعی از اصحاب رسانه از مناطق عملیاتی جنوب کشور بازدید کردند؛ شهر اهواز اولین مقصد این سفر است.

مقبره 5 شهید سادات

منطقه‌ای به نام پیچ کوشک که زمان جنگ حدود ۱۹ ماه در اشغال نیروهای رژیم بعثی عراق بوده از اولین مناطق مورد بازدید است.

در این منطقه اواخر جنگ در مرداد سال ۱۳۶۷، بچه‌های تیپ حضرت رسول (ص) با یک ماشین آیفا در حال عبور بودند که خودروی آنها مورد اصابت گلوله توپ قرار گرفت، حدود ۲۷ نفر مجروح و پنج نفر شهید شدند که هر پنج شهید از سادات بوده و در همان مکان به خاک سپرده می‌شوند که اکنون در این منطقه، مقبره‌ای وجود دارد.

دژبانی‌های متعدد ارتش جمهوری اسلامی امنیت منطقه و همچنین امنیت دکل‌ها و شهرک‌های نفتی این منطقه را به عهده دارند.

کاروان راهیان نور پس از عبور از جاده‌ها به زاویه کوشک که در نقطه صفر مرزی قرار دارد، می‌رسد که در آنجا عده‌ای از قرارگاه کمیته پاکسازی مین در خوزستان در حال پاکسازی زمین از مین‌های باقیمانده هستند.

در این منطقه، روی زمین پر از پرچم‌های کوچک زرد و قرمز و تعداد زیادی از انواع مین‌های پاکسازی شده است که ترس عجیبی را در دل می‌نشاند.

سفر به سرزمین‌های جنوب و بازدید از مناطق عملیاتی، فرصت مناسبی برای رونمایی از دستاوردهای دفاعی از جمله دستاوردهای پروازی است که در آخرین روزهای سال با حضور امیر احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی انجام شد.

پوردستان در این مراسم تفسیر زیبایی از جنگ کرد و گفت: آگاه باشید! جنگ گزندی بازدارنده است. شما چه بخواهید، چه نخواهید، جنگ به سوی شما می‌آید. همان‌طور که در سال 59 به سمت ما آمد، درحالی که ما با عراق جنگی نداشتیم. جنگ آمد و ما را درگیر خود کرد، بنابراین باید در دوران صلح آماده و مهیای جنگ باشیم. سلاح‌های خود را روغن بزنیم، تانک‌ها و بالگردها را آماده کنیم، موشک‌ها را بهینه‌سازی کنیم و برای دوران نبرد فکری کنیم. یادمان شهدای چزابه، از دیگر ایستگاه‌های جذاب بازدید از مناطق عملیاتی جنوب است. تنگه چزابه با توجه به موقعیتش، شاهد صحنه‌های جنگ بسیاری بوده و معمولا درگیری‌های زیادی در این منطقه رخ داده است. پس از یادمان شهدای چزابه، یادمان شهدای شلمچه را می‌توان بازدید کرد که از فضایی بسیار معنوی برخوردار است؛ فضایی که در همان ابتدای ورود به آن، غمی عظیم دل را فرا می‌گیرد. خاک سرخ‌رنگ شلمچه دل را به سمت شهدای این منطقه می‌برد و چنان معنویتی در این فضا حاکم است که نمی‌توان بی وضو در این منطقه گام نهاد.

سید سجاد موسوی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها