واکاوی رویکرد خبرگزاری ایسنا نسبت به رسانه ملی

خبر فدای غرض

خبرگزاری ایلنا که در شش ماه گذشته به هربهانه ای به سوی رسانه ملی شمشیر کشیده این بار با سوار شدن برموج شایعات، تلاش کرد تا ضمن حفظ هویت خبری، مخاطبان خودرا دچار شوک کند، درحالی که با تکذیب سریع خبر، خودش غافلگیر شد.
کد خبر: ۸۸۵۹۱۴
موج جدید شایعه پراکنی علیه رسانه ملی

خبرگزاری ایلنا دیروز در خبری بی پایه وباگمانه زنی از تغییر مدیریتی در رسانه ملی و جایگزینی حداد عادل خبرداد که بلافاصله این خبر ساختگی از سوی دفتر دکتر غلامعلی حدادعادل، تکذیب شد.

این اولین بار نیست که ایلنا باهرتلنگری توپخانه انتقادات را ناشیانه به سمت رسانه ملی ومدیران آن به ویژه دکترمحمد سرافراز می گیرد وتلاش می کند با رویکردی جناحی به تخریب آن بپردازد.بطوری که در شش ماه گذشته 28 خبررا با همین هدف منتشر کرده است.

مروری براخبار شش ماه گذشته ایلنا گواه این است که در بهمن ماه پنج مطلب در حوزه رادیو وتلویزیون روی خط این خبرگزاری قرار گرفت که تیترهای آن درباره صدا و سیما با عناوینی مانند «صدا و سیما ورشکسته است»،«خروج ناگهانی کارمند سرافراز از کشور»، «صدا و سیما با برنامه‌سازان قدیمی‌اش قهر است»، «پخش صدای سالار عقیلی در سریال معمای شاه تابع تصمیمات تلویزیون است» و«شادی بچه‌ها اولویت صدا و سیما نیست» همّ خودرا براین قرار داد که رسانه ملی از مردم جداست و مدیریت ناکارآمدی دارد.

ایلنا در دی ماه هم با تیترهایی مانند «شورای نظارت بر صدا و سیما با بودجه 5/4 میلیاردی‌اش چه می‌کند؟!»،«سیاست خبری همه بدند، ما خوبیم جواب نمی‌دهد»، «اعتراض فرزند حسین گلاب از معمای شاه»، «صدا و سیما جامعه را به سمت تخاصمات و شایعات سوق ندهد»، «انتقاد معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری از عملکرد صدا و سیما» و «صدا و سیما متعلق به طرفداران سعید جلیلی است» تلاش کرده برآتش بدبینی ها نسبت به صداسیما بدمد.

تخریب برپایه دیدگاه یک کارشناس

دربین کارشناسانی که ایلنا برای تخریب رسانه ملی به آنان متوسل می شود قادر باستانی ، استاد دانشگاه پای ثابت این مصاحبه هاست. بررسی خبرهای منتشر شده نشان‌ می‌دهد که این خبرگزاری در مصاحبه ها فقط درپی تخریب کنندگان صداوسیماست. حتی در خبرهای هنری وسریالی نیز بیشتر سراغ منتقدانی می رود که پنبه رسانه ملی را بزنند وبا این سازمان زاویه داشته باشند.

این بنگاه خبری همچنین طی ماه‌های اخیر با انتشار تیترهایی مثل «دوربین مخفی صدا و سیما برای حمله به دولتمردان روشن است»، «جلسه با سرافراز نتیجه‌ای نداشت»، «برخورد چکشی و غیرمنصفانه مدیران سیما هر روز یک بحران می‌آفریند»، «فیتیله، سرافراز و جعفری‌جلوه را به دادگاه می‌کشاند»، «راه نفوذ در میان مردم معذرت‌خواهی نیست»، «رئیس صدا و سیما پاسخگو باشد» و «سرافراز باید به معاونش یادآوری کند جلیلی در انتخابات شکست خورده است» بیش از پیش آب درهاون منتقدان ریخت و تلاش کرد تا مدیران رسانه ملی را تخریب کند.

جالب است این رسانه حتی با انتشار یادداشتی، عذرخواهی صدا و سیما از مردم برای اشتباه برنامه فیتیله را زیر سئوال برده است و تاکید کرده که صدا و سیما نمی‌تواند از این طریق دل مردم را به دست بیاورد.این درحالی بود که اعتراض آذری زبان ها با عذرخواهی مدیران رسانه ملی فروکش کرده بود!

جناح بازی از نوع ایلنا

خبرگزاری ایلنا در نخستین ماه پاییز امسال، سه تیتر منفی علیه صدا و سیما با عناوین «شاید اصولگرایان با پول به تلویزیون بروند»، «هشدار حداد عادل به رئیس رسانه ملی» و «واکنش علی مطهری به رفتار صدا و سیما با برنامه هفت» منتشر کرده است. مصطفی ایزدی هم در گفتگو با خبرگزاری ایلنا تاکید کرد که درهای صدا و سیما به روی اصلاح طلبان بسته است. این خبرها در حالی منتشر شد که رسانه ملی بارها با انتشار گزارش آماری از عملکرد خود نشان داد که چندساعت از برنامه ها را به حضور نمایندگان دولت و وزرای کابینه یازدهم اختصاص داده است.

تحلیل رفتار رسانه ای ایلنا

خبرگزاری ایلنا دیروز بعداز تلاش چندماهه برای تخریب رسانه ملی، آب پاکی «عدم بیطرفی» را روی دست جامعه رسانه‌ای ریخت و با کانونی کردن شایعه از خبری ساختگی با بداخلاقی رسانه ای سعی کرد، از کاه، کوهی بسازد تا برای چندساعت هم شده رویای رفتن سرافرازرا از صداوسیما جامه عمل بپوشاند.تحلیل رفتار رسانه ای ایلنا که وابسته به خانه کارگراست و تحت حمایت وزارت رفاه و تعاون است نشان می دهد که این خبرگزاری به علت تغییر مکرر مدیریت و بحران بودجه با چالش جدی مواجه است، ازاین رو تصور می کند، با زیرسوال بردن صداوسیما می تواند در جذب رپرتاژهای سیاسی و حزبی گامی بردارد. رویکرد شخصی سازی پیام ها و هجمه به شخص رئیس رسانه ملی از رویکردهای ایلناست که بااین کار قصددارد به کسب پرستیژ رسانه ای برسد و این درحالی است که ایلنا با روی آوردن به اخبار زرد وشایعه پراکنی،نه‌تنها نتوانسته جایگاه خودرا دربین خبرگزاری‌های مطرح ارتقا ببخشد که همچنان از ناکامی در رقابت با خبرگزاری‌های مطرح در عرصه رسانه ای رنج می برد. شاید به همین دلیل باشد که ایلنا هنوز سابقه مدیران منصوب شده از سوی رهبر معظم انقلاب را نمی داند چرا که این سابقه نشان می دهد آنها در کارخود ثابت قدمند ومسئولیت تنفیذ شده از سوی ایشان براحتی قابل زمین گذاشتن نیست.

تعداد اخبار تخریبی صداوسیما در ایلنا از شهریور تا بهمن 94

متاسفانه تلاش خبرنگاران جام جم برای صحبت با مسعود حیدری، مدیرعامل این خبرگزاری به نتیجه نرسیده و وی با وجود قول به پاسخگویی تا لحظه انتشار گزارش حاضر به توضیح درباره سیاست خبری ایلنا در قبال صداوسیما نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها