یکی از دغدغه‌های مردم بویژه پایتخت‌نشینان هنگام تردد در سطح شهر حضور کیف قاپان و سارقان خشن است که با استفاده از موتورسیکلت مرتکب سرقت می‌شوند. این افراد علاوه بر سرقت گاهی پس از مقاومت طعمه‌هایشان با استفاده از سلاح سرد آنها را مجروح می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۴۳۴۴
عاقبت میانبر در زندگی

به گزارش جام جم آنلاین با توجه به روزهای پایانی سال و افزایش تردد افراد در اماکن تجاری سارقان سودجو نیز به فکر سرقت می‌افتند. مستند بیراهه در برنامه گذشته خود به موضوع کیف قاپی پرداخت.

از کافی‌شاپ تا موبایل‌قاپی

در ابتدای برنامه پسر جوانی که به اتهام کیف‌قاپی دستگیر شده است، می‌گوید: همراه همدستم با یک موتورسیکلت در اماکن شلوغ شهر می‌چرخیدیم و با شناسایی افرادی که با تلفن همراه صحبت می‌کنند و حواسشان به اطرافشان نبود یا از اینترنت گوشی در حال استفاده بودند در یک لحظه سرقت می‌کردیم و براحتی فرار می‌کردیم.

چند ماه قبل از این‌که دست به سرقت بزنم در یک کافی شاپ کار می‌کردم. من در دو ماهی که سارق شده ام 15 بار همراه همدستم دست به سرقت زدم.

فکر نمی‌کردم یک روز دستبند به دست باشم و دستگیر شوم. هرکسی هر کار اشتباهی کند چه زود و چه دیر تاوانش را می‌دهد.

برای سن من زشت است

یکی دیگر از سارقان کیف قاپ که به تنهایی دست به این جرم می‌زد نیز گفت: با موتور در حومه شهر می‌چرخیدم و افرادی که گوشی یا کیف دستشان بود را شناسایی می‌کردم.

سپس در یک فرصت مناسب به آنها نزدیک شده و در سه ثانیه سرقت را انجام داده و همان طور که سوار خودرو بودم فرار می‌کردم.

من سرکار می‌رفتم اما وقتی چند بار دیدم سارقان به راحتی سرقت کرده و پولدار می‌شوند من هم وسوسه شدم دست به سرقت بزنم.

دوبار که کیف و گوشی قاپیدم متوجه شدم پول خوبی دارد و دیگر به یک دزد تبدیل شدم. در این مدت هفت‌بار دستگیر شدم که همگی آنها به تنهایی و با موتور سیکلت انجام شد. من عادت دارم به تنهایی سرقت کنم و همدستی نداشته باشم.

من دیگر باید از سن خودم خجالت بکشم و دست به سرقت نزنم. دستگیری من در این سن خوب نیست.

من عکسم در روزنامه‌ها هم چاپ شده بود اما درس عبرت نشد. این بار سعی می‌کنم توبه نصوح کنم و دیگر به سمت سرقت نیایم.

فروش گوشی‌های سرقتی یک سوم قیمت

سارق 32 ساله که در طرح پلیس دستگیر شده است در مورد نحوه انتخاب طعمه‌هایش گفت: من شخص خاصی را انتخاب نمی‌کردم.

در خیابان می‌چرخیدم و هر کسی که مشغول صحبت با تلفن بود و گوشی‌اش سمت چپ ـ سمت خیابان ـ بود را شناسایی و در یک لحظه به او نزدیک می‌شدم و سرقت را انجام می‌دهم.

در آخرین باری که دستگیر شدم 30 سرقت انجام دادم. بعد از هر سرقت گوشی‌های تلفن همراه را به اطراف پاساژ علاءالدین و میدان شوش می‌بردم و به دستفروشان می‌فروختم.

هر گوشی سرقتی را یک‌سوم ارزش واقعی آن می‌فروختم. اگر موفق می‌شدم گوشی اپل سرقت کنم 500 هزار تومان کار کرده بودم و آن روز خیلی خوشحال می‌شدم.

پسر سارق ادامه داد: هنگام سرقت دستگیر نشدم و باور کنید مزه پول دزدی وقتی برود زیر زبانتان دل کندن از آن سخت است.

اما این بار قول می‌دهم که دست به سرقت نزنم و توبه کنم. اشتباه کردم و دیگر خطا نمی‌کنم. من نخستین بار مرداد سال 92 به اتهام 40 فقره سرقت به زندان افتادم.

بعد از هفت ماه آزاد شدم اما یک سال بعد به اتهام 13 سرقت به زندان افتادم. امسال هم بعد از آزادی شروع به سرقت کردم.

پسر جوان که مدعی بود تنها 30 سرقت انجام داده است در مورد روزهای ارتکاب سرقت گفت: هفته‌ای چهار روز دست به سرقت می‌زدم که اغلب 50 درصد آنها موفق بود.

گاهی هم نمی‌توانستم و هیچ سرقتی در یک روز انجام نمی‌دادم. راستش را بخواهید دروغ گفتم و امسال بیش از 100 گوشی تلفن همراه سرقت کردم.

نفهمیدم چه زمانی گوشی‌ام سرقت شد

یکی از مالباختگان که توسط سارقان مورد سرقت قرار گرفته است، گفت: یک ماه قبل در حال صحبت مقابل مغازه بودم.

وقتی قصد داشتم داخل مغازه بروم پسر جوان از پشت ضربه‌ای به گردنم زد و در یک لحظه تلفن همراهم را از مقابل گوشم قاپید و با دویدن به سمت خیابان سوار موتورسیکلت همدستش شد و با استفاده از خلوتی خیابان موفق به فرار شدند.

سرقت گردنبند طلا

در ادامه برنامه یکی از مالباختگان با پسر 27 ساله‌ای که در طرح ویژه دستگیر شده بود، رودررو شد.

سارق جوان با بیان این‌که قیافه بسیاری از طعمه‌هایش را به خاطر ندارد منکر ارتکاب سرقت از راننده خودروی بی‌ام و شد اما مالباخته در مورد نحوه سرقت طلاهایش از سوی پسر موتور سوار گفت:

این متهم و همدستش ما را از شهرک غرب تعقیب کردند و در حوالی پونک چند ضربه به پنجره زد. وقتی شیشه خودرو را پایین دادم او قمه‌ای را روی گردنم گذاشت و در یک لحظه گردنبند طلا و عینکم را سرقت کرد.

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها