گفت‌وگو با مدیر اجرایی تولید بازی «هیتمن»

به خاطر یک مشت دلار

عصر سکوت

سبک گـرافیکی سـاده و خاص بازی The Silent Age اولین چیزی است که به محض ورود به بازی توجه شما را جلب می‌کند و این موضوع حتی در مورد آیکون بازی نیز صادق است.
کد خبر: ۸۸۳۴۵۸
عصر سکوت

به گزارش جام جم کلیک،The Silent Age عنوانی مستقل در سبک ماجرایی اشاره و کلیک است که توسط تیمی دانمارکی تولید شده و با ظرافتی خاص مساله‌ سفر در زمان را موضوع داستان خود قرار داده است.

عمده‌ترین ضعف بازی را شاید بتوان به طراحی پازل‌‌ها یا معماهای آن وارد دانست که ساده هستند و چالش خاصی برای بازیکن ایجاد نمی‌‌کنند.

همین مساله باعث شده تجربه‌ بازی تا حدی نزدیک به دنبال کردن یک داستان تعاملی باشد تا یک عنوان ماجرایی.

شما در بازی هدایت فردی به اسم Joe را در اختیار دارید که پس از پشت سر گذاشتن مشاغل مختلفی مثل رنگ‌‌آمیزی بدنه‌ کشتی، خدمت سربازی و چند کار سرایداری در جاهای مختلف از سال 1965 تا 1972 که داستان بازی شروع می‌‌شود، درنهایت به‌عنوان سرایدار به استخدام شرکتی دولتی و مرتبط با مسائل امنیتی و دفاعی کشور درآمده است.

شروع بازی با نمایش زندگی عادی قهرمان همراه است که یک روز کاری، رئیس از شما خواسته است تا نزد او بروید.

با جستجویی ساده و یافتن کارت آبی رنگی که به شما امکان می‌دهد با استفاده‌ از آسانسور خود را به اتاق رئیس برسانید.

بازی مکانیک‌های اصلی و ساختارهای گیم‌‌پلی خود مثل جمع‌‌آوری آیتم‌‌ها از محیط و استفاده‌ آنها روی اشیایی خاص را به بازیکن آموزش می‌‌دهد و این درواقع اصلی‌‌ترین مکانیکی است که تا انتهای بازی با آن سر و کار دارید.

کلیک کردن روی محیط یا اجزای خاصی از صحنه به‌منظور حرکت کاراکتر به سمت نقطه‌ مورد نظر یا تعامل با آن اجزا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و برای دویدن کاراکتر نیز کافی است یک کلیک دیگر چاشنی کار کنید.

همین ساختار کنترلی در نسخه‌‌های موبایلی بازی نیز پیاده شده است که طبیعتا به جای کلیک از تپ کردن بهره می‌‌برد.

با رسیدن کاراکتر به اتاق رئیس، Joe در شاخه‌ کاری خود ترفیع گرفته و امکان دسترسی به قسمت‌هایی که قبلا برای او میسر نبود مثل زیرزمین ساختمان را به دست می‌آورد.

ماجرای اصلی و دعوت کاراکتر به ماجرا با ورود به زیرزمین اتفاق می‌‌افتد؛ لکه‌‌های خون همه‌ جای زمین دیده می‌شود و درنهایت با باز کردن دری قفل شده، فردی زخمی و در حال مرگ را پشت آن پیدا می‌‌کنید.

فرد مذکور ادعا می‌‌کند از آینده آمده تا جلوی بروز اتفاقی ناگوار را بگیرد ؛ اما به‌صورت تصادفی با فردی مواجه شده که با شلیک گلوله او را مصدوم کرده است.

او در آخرین لحظات قبل از مرگش از کاراکتر می‌خواهد تا خود جوان او را در زمان حال پیدا و متقاعدش کند که از همان ابتدا فکر سفر در زمان را از سرش خارج کند.

او همچنین قطعه‌‌ای کوچک با باتری‌‌های شارژی خورشیدی به کاراکتر می‌‌دهد که در واقع وسیله‌ سفر در زمان است.

داستان بازی کار خود را خوب انجام می‌‌دهد، همان ابتدا شخصیت‌‌ها و دنیایش را برای بازیکن معرفی کرده و هدفی بلند مدت برای او تعیین می‌کند که بازیکن نمی‌‌داند دقیقا به چه معنا خواهد بود.

از آنجا که داستان و سرعت روایت آن به‌شدت کنترل شده است و به مرور اسرارش بر ملا می‌‌شود، بازیکن از نظر درک وقایع جلوتر از کاراکتر قرار نمی‌‌گیرد.

البته استثناهایی نیز وجود دارد؛ مثل سرنخ‌‌های زیرکانه‌‌ای که در حین مواجهه با معماها و مشکلات آنی در مسیر راه کاراکتر قرار گرفته‌‌اند.

از آن جمله می‌‌‌توان به فرار کردن از ساختمان‌‌ها، گشودن درهای قفل شده، پیدا کردن مکان آن فرد مرموز قصه و تعمیر کردن یک آمبولانس از بین رفته برای رسیدن به او اشاره کرد.

آن وسیله‌ کوچکی که کار سفر در زمان را انجام می‌‌دهد، قلب تپنده‌ تمام معماهای بازی به شمار می‌رود.

چون زمانی که آن را به دست می‌‌آورید باتری‌‌اش تمام شده است، اولین معما و مساله‌ جدی شما رساندن خود به جایی است که بتوان دستگاه را با نور خورشید شارژ کرد.

پس از آن تنها فشردن دکمه‌ سبز روی آن کافی است تا بین زمان حال یعنی 1972 و جامعه‌ ویران شده‌ آینده در سال 2012 سفر کنید.

بازی برای مدیریت چالش‌‌ها و معماهایی که پیش‌ رو‌یتان قرار می‌‌دهد، محیط‌‌های خود را محدود کرده است، اما از آنجا که شما هر محیط را می‌‌توانید دو بار در زمان حال و آینده بررسی کنید، مثل این می‌‌ماند که شمار محیط‌‌های بازی دو برابر شده است.

گاهی راهکار پشت سر گذاشتن یک مانع، پریدن به جلو یا عقب در زمان است زیرا آن مانع ممکن است در آن برهه اصلا وجود نداشته یا از بین رفته باشد.

البته این کار معمولا به معنای جستجوی بیشتر برای یافتن آیتم‌های مورد نیاز گوناگون نیز است.

از طرفی در بازی پیدا کردن اشیایی که نیاز دارید دشوار نخواهد بود و راهکار معماها نیز واقعگرایانه و قابل درک تعریف شده است.

در اینجا خبری از ترکیب‌های عجیب و غریب آیتم‌ها با یکدیگر یا استفاده‌های غیرمعمول آنها روی اجزای محیط نیست.

اگر یک دستکش یا دستمال پیدا می‌‌کنید از آنها برای پوشاندن دست خود یا تمیز کردن جایی بهره خواهید گرفت.

به‌این‌ترتیب شما همواره نسبت به کاری که باید انجام دهید آگاهی دارید در نتیجه با توجه به شمار محدود لوکیشن‌‌ها و تعداد آیتم‌‌های قابل استفاده‌‌ای که در اختیار می‌‌گیرید، برای پیشرفت در بازی و جلو بردن داستان با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد.

دیالوگ‌‌ها و شخصیت‌‌پردازی بازی از دیگر جنبه‌‌های مثبت داستان به شمار می‌رود که بخوبی شخصیت Joe را برای شما شکل می‌‌دهد.

طراحی هنری محیط‌‌ها نیز جای تعریف دارد به نحوی که از فضاسازی و رنگ‌بندی سال‌‌های 1972 با ورود به دنیای آینده در سال 2012 تغییرات فراوانی را در افزایش جزئیات محیط شاهد هستیم.

شایان ذکر است که نسخه‌‌های موبایلی بازی به صورت اپیزودیک هستند که تنها قسمت اول بازی رایگان است و دیگر قسمت‌‌ها را باید خرید.

خوشبختانه شرکت صباسل که مدتی است به عنوان ناشر رسمی بازی‌‌های جذاب موبایلی در ایران فعالیت خود را آغاز کرده است.

The Silent Age را در کافه بازار در دسترس عموم قرار داده و علاوه بر قسمت اول که رایگان است، با پرداخت مبلغی معقول نسبت به تجربه‌‌ای که بازی ارائه می‌‌کند می‌‌توانید قسمت بعدی را نیز خریداری کنید.

از آنجا که نسخه‌ PC، موبایل و تبلت بازی به دلیل ماهیت گیم‌‌پلی تفاوتی با یکدیگر ندارند، از نسخه‌ Android بازی برای نقد و بررسی آن استفاده شده است. ‌

The Silent Age

پلتفرم PC، Mac، Android، iOS

ناشر Meridian 4، صباسل

سازنده House on Fire

سبک ماجرایی

امتیاز 8

مجید رحمانی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها