فرهنگسرای گفتوگو به مشارکت مخاطبان اهمیت ویژهای میدهد و با دریافت پرسشها، نقدها و پیشنهادهای آنان، فضایی تعاملی و صمیمی ایجاد میکند. این برنامه با ترویج فرهنگ گفتوگو و احترام به تفاوتها میکوشد پلی میان نسلها و گروههای فکری مختلف بسازد. رسالت اصلی آن، ارتقای آگاهی عمومی، تقویت اندیشهورزی و گسترش درک متقابل در جامعه است. این برنامه هر روز از ساعت۱۶ به تهیهکنندگی رقیهزهرا پرندآور و اجرای کارشناسی امین خرمی و حسین کربلاییطاهر از رادیو گفتوگو پخش میشود.
پرداخت به چالشهای فرهنگی در سطح نخبگانی
پرندآور، تهیهکننده برنامه فرهنگسرای گفتوگو میگوید: این یک برنامه گفتوگومحور است که به مسائل فرهنگی میپردازد و هدف آن ایجاد فضایی برای تبادل نظر درخصوص موضوعات فرهنگی از طریق گفتوگو با کارشناسان و صاحبنظران است. وی در ادامه با اشاره به ایده شکلگیری و اهداف این برنامه میافزاید: فرهنگسرای گفتوگو با ایده اولیه فراهم کردن فضای امن و صریح برای بحثهای فرهنگی شکل گرفت و اهدافش تعمیق درک عمومی از مسائل فرهنگی با رویکرد علمی وپژوهشی،ارتقای ظرفیت تفکرنقادانه ازطریق پرسشگری و گفتوگو، تقویت پیوستگی میان نظریههای فرهنگی و تجربههای عملی و تشویق به مباحث سازنده و احترام به تفاوت دیدگاههاست که در مسیر تکامل خود قرار است به تمامی این اهداف دست پیدا کند. این برنامه به جزئیترین مسائل و چالشهای فرهنگی که میتواند تبدیل به گرهی کلان و قابل بحث در جامعه و سطح نخبگانی شود، میپردازد.
وی به ایجاد اتاق فکر در برنامه اشاره میکند و میگوید: علاوه بر دستهبندی موضوعات و اولویتبندی آنها در اتاق فکر، با تحقیق و پژوهش در سایتهای معتبر و خبرگزاریها و البته بهگزین کردن موضوعات از فضای مجازی که بخشی از جامعه و چالشهای فرهنگی در آن به نمایش گذاشته میشود با تیم محتوایی برنامه به جمعبندی نهایی میرسیم.
پرندآور در پایان درباره تفاوت تهیهکنندگی این برنامه با بقیه برنامههایی که تاکنون داشته، میگوید: سطح فهم مخاطبان، عمق گفتوگو، کیفیت سوالات و بازخورد مخاطبان و امکان مشارکت از خصوصیات کیفی این برنامه است که به آن عطر و رنگی ویژه میبخشد. جنس موسیقیهای استفاده شده و کنداکتور برنامه نیز نسبت به دیگر برنامهها تفاوت دارد.
ساختارشکنی در تولید محتوا
امین خرمی، مجری، کارشناس برنامه فرهنگسرای گفتوگو درباره جنس گفتوگو و اجرای خود در برنامه اینطور میگوید: پیش از پاسخ بنیادین به این پرسش لازم میدانم به این نکته اشاره کنم که تا پیش از تدوین و تصویب «سند تحول بنیادین رسانه ملی» ساختارشکنی در تولید محتوا و برنامهسازی درشبکههای مختلف رادیویی وتلویزیونی با اما و اگرها و کندیهای مختلف و متعددی مواجه بود اما با تدوین این سند و الزام اصل روزآمد شدن فعالیت رسانه ملی برای حفظ مرجعیت رسانه به تمامی شبکههای رادیویی و تلویزیونی، درباره ارائه محتوای بهروز برای جنس ذائقه مخاطبان امروز کشور در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جنس «روایت اول» خاصه برای نسل نوجوان و جوان که گویش، بینش، نگرش و روش زیست آنها در قیاس با نسل پیش تغییر کرده، این دو مؤلفه دست به دست یکدیگر دادند تا ساختارشکنی و تنوعبخشی در ارائه محتوا در قالب برنامههای رادیویی با شتاب بسیار بالایی مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه میدهد: در این میان رادیوگفتوگو با توجه به رسالت گفتمانی خود، در دوره مدیریت جدید فصل نوینی در ارائه محتوا در بستر و قالبی نو را بهعنوان پیشانی برنامهسازیهای خود برگزید؛ از همین رو باید گفت جنس گفتوگوها و نحوه اجرا در برنامه فرهنگسرای گفتوگو مبتنی بر «ایجاز در کلام»، «پرداخت روایی در قالب ورود مستند و مستدل به محور گفتوگویی و موضوعی برنامه» و «اتکا به همان استنادها و استدلالها برای ایجاد چالش با فرد گفتوگوکننده در موضوع محوری تعیینشده برای برنامه» مهمترین وجه تمایز سبک گفتوگو و اجرا در برنامه فرهنگسرای گفتوگو بهشمار میرود.
خرمی، درباره مرجعیت کلام، بیان و روایت مبتنی بر زبان معیار در کنار مرجعیت رسانه ملی عنوان میکند: وقتی رویکرد برنامهایمانند فرهنگسرای گفتوگو،رویکردی تخصصی تعریف میشودمسلم است که دایره لغات و واژگان مجری،کارشناس در ساحت روایت موضوع از یکسو باید تبیینکننده مفهوم محوری موضوع برنامه برای عموم مخاطبان و از سوی دیگر اقناعکننده دایره مخاطبان خاص و متخصصان از نظر تسلط مجری، کارشناس به موضوع محوری برنامه باشد.
امین خرمی در پایان به مهمترین دغدغه خود در این برنامه و نوع پردازش به موضوعات اشاره میکند و میافزاید: بعد از مشورت در شورای محتوایی و اتاق فکر برنامه با تأکید مدیرگروه تاریخ و فرهنگ، ورود به جزئیات مباحث فرهنگی که شاید پیش از این کمتر در فضای برنامههای رادیویی در قالب مباحث گفتوگومحور اجازه بروز و ظهور داشتند، تجلی بیشتری پیدا کرده است.