فاز جدید عملیات روانی علیه رسانه ملی با خبرگزاری دولت کلید خورد

دروغ‌ پراکنی

جلسه فوق‌العاده چهارشنبه 21 بهمن شورای نظارت سازمان صداوسیما به پیشنهاد حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور درحالی تشکیل شد که همان شب خبرگزاری رسمی دولت با ادعای حواشی پیش آمده در رسانه ملی از اجماع اعضا برای تذکر به رئیس سازمان صداوسیما خبر داد. این درحالی بود که اعضای شورا این خبر را منکر شدند.
کد خبر: ۸۸۲۱۸۱
دروغ‌ پراکنی

خبرگزاری جمهوری اسلامی روز چهارشنبه خبری را روی خروجی‌اش قرار داد و مدعی شد که تصمیمات مهمی درباره چگونگی تقویت نظارت بر فرآیندهای اجرایی انتصابات و مزایده‌ها بویژه وجهه عمومی سازمان صداوسیما اتخاذ شده است و فراتر از آن در این جلسه گزارش رحمانی فضلی وزیر کشور و نماینده قوه مجریه در این شورا در مورد قطع پخش سخنان ریاست محترم جمهوری در مراسم اعطای نشان به مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای کشور ارائه و مقرر شده تذکر لازم در مورد لزوم هماهنگی بیشتر برای پخش سخنان مقامات ارشد نظام به سازمان صداوسیما داده شود.

تذکری در کار نبوده است

این درحالی است که حجت‌الاسلام مفید کیایی‌نژاد، یکی از اعضای شورای نظارت صداوسیما در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح می‌کند: در جلسه چهارشنبه هیچ تصمیمی مبنی بر دادن تذکر به رسانه ملی اتخاذ نشد. وی افزود: این جلسه به درخواست حسام‌الدین آشنا تشکیل شده بود.

فقط توضیح خواسته‌ایم

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما هم تاکید کرد که در جلسه روز چهارشنبه به هیچ عنوان بحث تذکر به رسانه ملی مطرح نبوده و نیست.

محمدحسین صوفی گفت: در جلسات روزهای چهارشنبه و دوشنبه اصلا بحث تذکر مطرح نشد و فقط مقرر شد در فرصت مناسب از رئیس رسانه ملی توضیح خواسته شود. صوفی ادامه داد:‌ هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص انتقاد وزیر کشور به پس از استماع توضیحات سازمان صداوسیما موکول شده است.

تذکر نبود، توضیح بود

بعدازظهر روز دوشنبه، 26 بهمن ماه دومین جلسه شورای نظارت بر سازمان صداوسیما برگزار شد.

دکتر حسام‌الدین آشنا در مصاحبه با جام‌جم گفت: این جلسه در ادامه مصوبات جلسه نخست روز 21 بهمن برگزار شد و هیچ‌ مصوبه جدیدی وجود ندارد؛ بلکه همان موضوعات جلسه نخست که در سایت رسمی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما آمده مطرح شد.

آشنا تأکیدکرد: به هیچ وجه مقرر نشده است به سازمان صداوسیما تذکر داده شود؛ بلکه در جلسه مطرح شد از سازمان صداوسیما توضیح خواسته شود و موضوع تذکر به رسانه ملی در میان نبود.

نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما افزود: غیر از مواردی که در پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما درج شده، هیچ موضوع دیگری در دو جلسه اخیر مطرح نشده است.

پاس دادن‌های متعدد بی‌نتیجه در ایرنا

تلاش‌های خبرنگار جام‌جم برای گفت‌وگو با محمد خدادی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره منبع، صحت و سقم و دلایل چرایی انتشار این خبر به در بسته خورد. خدادی در خارج از کشور بود و پاسخگویی را به محمدرضا نادری گیسور، یکی از معاونانش سپرد.

نادری ابتدا عنوان کرد که ایرنا خبر را به نقل از شورای نظارت منتشر کرده‌ است، اما بعد در واکنش به طرح این موضوع که اعضای شورا مساله تذکر را تکذیب کرده‌اند، از پاسخگویی طفره رفت و همه چیز را به یکی دیگر از معاونان خدادی حواله داد.

معاون مذکور هم همه تماس‌های خبرنگار جام‌جم را بی‌پاسخ گذاشت تا همه فرآیند شفاف‌سازی هرچه بیشتر رو به ابترماندن برود که در آخرین لحظه نادری گیسور در تماسی اعلام کرد که خبر ایرنا کاملا درست بوده است و منبعش هم مطمئن و مستدل.

مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری جمهوری اسلامی البته از ذکر عنوان و نشان این منبع خودداری و تصریح کرد که به خاطر رسالت مطبوعاتی، نام این منبع را فاش نخواهد کرد.

از ایرنا کپی کردیم

روزنامه شرق اما در اولین روز کاری پس از انتشار خبر ایرنا که بر تذکر به سازمان صداوسیما، اصرار داشت در گزارش طویلی به این موضوع پرداخته و آن را با آب و تاب بازتاب داد.

مازیار خسروی، دبیر تحریریه سیاسی این روزنامه در توجیه چاپ این مطلب می‌گوید: این یک خبر رسمی است که روی خط خبرگزاری‌های رسمی قرار داشت و ما چیزی به اخبار رسمی اضافه نمی‌کنیم. این گزارش بر مبنای خبر کاملا رسمی خبرگزاری‌هاست و تحلیل روزنامه نیست. این‌که رحمانی فضلی تقاضای تذکر کرده‌اند یک خبر رسمی است. گزارش شرق کاملا کپی از خبرگزاری ایرنا است و ما در این ماجرا از خودمان چیزی اضافه نکردیم.

پر و بال دادن‌های غیر اخلاقی

این توضیحات از سوی دبیر تحریریه روزنامه شرق در حالی بیان می‌شود که نگاهی به گزارش این روزنامه در تاریخ 24 بهمن در صفحه 19 نشان می‌دهد که روزنامه شرق با طرح مسائل حاشیه‌ای سعی کرده است به شائبه اختلاف میان شورای نظارت و رسانه ملی دامن بزند و به تخریب رسانه ملی بپردازد.

بی شک این امر با اخلاق حرفه‌ای در تعارض بوده است. اشکال روزنامه شرق تنها در کپی‌برداری از خبر ایرنا نیست بلکه مهم تفسیر به رای این روزنامه از خبر و عملیات روانی علیه رسانه ملی است.

دست‌های پشت پرده برای ایجاد تعارض

به نظر می‌رسد فعالیت‌ها و تلاش‌هایی پشت پرده در جریان است تا با ایجاد دوگانگی، یک شکاف و فاصله عمیق میان شورای نظارت بر سازمان صداوسیما و رئیس این سازمان پدید آورده و بر این موج سوار شده و بر طبل اختلاف‌ها بکوبند. در جلسه چهارشنبه گذشته و دوشنبه جاری نه‌تنها صحبتی از تذکر به سازمان صداوسیما مطرح نبوده که حتی درخواست توضیح از سوی رئیس رسانه ملی هم به شکل رسمی ارائه و ابلاغ نشده است. بماند که روابط عمومی صداوسیما هم به تفصیل به مساله قطع سخنان رئیس‌جمهور در مراسم اعطای نشان به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای پرداخته و با انتشار توضیحاتی نسبت به آن شفاف‌سازی کرده است.

چینش همه اینها در کنار هم شائبه و احتمال وجود دست‌های پشت پرده را قوت می‌بخشد؛ دست‌هایی که با تمام توان سازمانی و رسانه‌ای خود به کار افتاده‌اند تا به جای تعامل و همدلی بذر تقابل و اختلاف را بکارند آن هم در شرایطی که رسانه ملی به عنوان قرارگاه خط مقدم جنگ نرم به رغم تنگنای مالی و عدم حمایت بودجه‌ای دولت با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته و یک تنه در برابر هجمه های رسانه‌ای دشمنان ایستاده است.

پاسخ صداوسیما به نماینده قوه مجریه

رسانه ملی در پی درخواست نماینده رئیس‌جمهور در شورای نظارت بر صداوسیما برای تشکیل نشست، توضیحاتی را ارائه داد. در توضیحات روابط عمومی رسانه ملی آمده است:

1ـ موضوع مهمی که این شورا قول بررسی آن را درخصوص رسانه‌ ملی داده بود، این است که صداوسیما یک دستگاه فرهنگی است که بودجه‌اش باید توسط دولت تامین شود و نه از طریق درآمدهای بازرگانی و سازمان در انتظار اقدامات مؤثر شورا در این خصوص است و نه موضوعاتی که سایر دستگاه‌ها باید پاسخگوی آن باشند.

2ـ در بودجه پیشنهادی دولت به سازمان صداوسیما برای سال 95، تنها یک درصد رشد در نظر گرفته شده است و دولت حتی در بودجه جاری این سازمان نیز به نسبت افزایش حقوق و دستمزد کارکنان سازمان، افزایشی قائل نشده است، این درحالی است که رشد قابل توجهی برای بودجه سایر دستگاه‌های دولتی فرهنگی در نظر گرفته شده است.

3ـ باید به این استدلال ریاست محترم جمهوری نیز اشاره کنیم که ایشان در جلسات مختلف تأکید کرده‌اند، صداوسیما باید از طریق کسب درآمد، به اداره خود بپردازد. به همین دلیل نیز در دور جدید فعالیت‌های سازمان و به‌ منظور افزایش درآمدها، رسانه ملی اقدام به برگزاری مزایده آگهی‌های بازرگانی کرد که متاسفانه گروه برنده مزایده با کار‌شکنی‌های مختلفی روبه‌رو شده است و حتی برخی مقامات دولتی از رؤسای بانک‌ها خواسته‌اند در این مزایده با صداوسیما همکاری نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها